Annons:
Etikettpiercingar
Läst 2099 ggr
Aleya
1/13/18, 10:42 AM

Nu har vården börjat pierca (ej skämt)

För någon dag sedan var jag på ett apotek på ett sjukhus. Tänker inte nämna vilket sjukhus men det var ett apoteket AB som jag var på. Nå sätter mig och väntar på min tur. Och till min fasa ser jag nära en kassa att man nu kan ta hål i öronen med pistol på apotek. Jag trodde ärligt att saker som har med vård att göra var lite mer seriösa än så. Och på ett sjukhus? Är det fler som sett apotek erbjuda denna vedervärdiga metod av håltagning? Jag fattar inte att denna metoden inte är död ännu. 😧

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Zadeira
1/14/18, 1:40 PM
#1

Det har jag också sett. Hemskt!

Aleya
1/14/18, 2:24 PM
#2

#1 jag fattar det inte. Hur kan några som ska vara "seriösa" och hjälpa med medicin och sådant börja med detta? Är det för att få folk att börja käka antibiotika om det skiter sig?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
1/14/18, 2:27 PM
#3

Det finns ju många olika apotekskedjor numera så det är inte som förr. Apoteken är ju fristående och ingår inte i den kommunala vården heller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
1/14/18, 2:38 PM
#4

#3 fast detta är apoteket AB. Det som är/var statligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
1/14/18, 2:44 PM
#5

Fast grejen är ju att de inte är statliga längre utan privata bolag

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
1/14/18, 3:53 PM
#6

#5 som jag skrev så är det ändå konstigt att dom har börjat göra hål och med pistol.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Carrosh
1/16/18, 2:23 PM
#7

Har också sett det och blev helt förskräckt!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

litettrassel
1/16/18, 6:55 PM
#8

Nu vet jag att det är pest att nån ens får göra det med pistol men jag ser ju hellre att farmaceuter som är utbildade i lite sjukvård gör det än frisörer eller Smycka…

Aleya
1/16/18, 7:00 PM
#9

#8 problemet är att alla får samma kassa utbildning. Varför skulle det då bli bättre för att man är utbildad till receptarie, apotekstekniker eller farmaceut? Skulle vara som att säga att en piercare som kan göra dermal ancor kan operera för att den vet hur man hanterar en kniv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carrosh
1/18/18, 11:13 AM
#10

Skickade en fråga till dem via mail. Skrev så här: 

Hej! Jag såg nyligen att ni börjat med piercing med pistol i vissa butiker. Blev helt förskräckt. Hur kan ni, som ska värna om hälsa och säkerhet, stötta en sådan metod?

Svaret jag fick: 

Håltagning är tillåtet i Sverige och vi arbetar på ett kvalitetssäkrat sätt i samarbete med Blomdahls. Hålen görs med sterila håltagningssmycken som sitter i sterila engångshållare. Vad gäller att det skulle skapa större vävnadsskada att göra hål med stift jämfört med den traditionella piercaren och dess metod, så finns det studier som bevisar motsatsen. Blomdahls håltagningsinstrument tillverkas enligt det medicintekniska direktivet ISO 13485, vilket gör att vi har full kontroll över hela processen och att vi kan garantera att vi levererar en steril och funktionell produkt till kund.

Och så skickade de med en länk till Blomdahl. Det blev ett ganska långt och utförligt svar med frågeställningar om bl.a. vad de anser om risken för blodsmitta iom att pistolen inte körs i autoklav, hur de ser på att smyckena inte är utformade för läkning, hur de kan påstå att risken för vävnadsskador inte är påvisad när det borde vara självklart att man skadar huden med trubbigt föremål osv. Ska bli intressant att se vad de svarar. Men jag hyser inga stora förhoppningar där.. de flesta verkar ju tyvärr gå på Blomdahls propaganda… 😕

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Aleya
1/18/18, 3:00 PM
#11

#10 eloge till dig som gjorde detta. Och bra frågeställningar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carrosh
1/18/18, 3:15 PM
#12

#11 Tack! :) Blir ytterst spännande att se vad de svarar!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

litettrassel
1/20/18, 11:31 AM
#13

Jag gick förbi smycka för ett tag sedan och såg en man sätta dubbel hål (använda två pistoler samtidigt) och när han var klar så tog han en desificeringssvabb först på nya högra hålet med höger hand och sedan lägga över samma svabb i vänster hand och göra det på vänster öra. Han hade inte heller några handskar.

Annons:
Aleya
1/20/18, 12:30 PM
#14

#13 får jag undra vad detta har att göra med att apotek gör hål?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vivimi
3/24/18, 5:46 PM
#15

Hur har det gått, har du fått något svar?

Carrosh
3/31/18, 2:12 AM
#16

#15 De ville inte riktigt svara på frågorna jag ställde när jag ifrågasatte vad de sa om bl.a. att pistolen inte görs rent i autoklav och de menade på att det inte blir några luftburna patogener i en sådan för att smycket skulle vara i vägen. De menade också på att det inte finns någon dokumenterad statistik över skador på vävnaden med håltagningspistol - som om det skulle vara ett argument för att riskera en sådan sak. Det är ju ungefär som att säga att "det finns ingen dokumenterad statistik på eventuella skador för den och den medicinen, så vi säger inget och kör på och säljer den ändå"..

Till slut så tröttnade de väl på det jag ifrågasatte och hänvisade till Blomdahls.. 😡

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Honestyisdead
4/1/18, 12:34 AM
#17

pengar är allt dom bryr sig om

Carrosh
4/5/18, 11:53 PM
#18

#17 Ja, tyvärr 😕

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

litettrassel
4/7/18, 12:04 AM
#19

#14, absolut, sorry om jag var vag, smycka använder också Blomdahl och på nått sätt i mitt huvud så vill jag tro att apotekspersonal inte skulle hantera desinfektionen på samma sätt men som sagt, allt är pengar. Har själv jobbat i butik där jag satt stopp för håltagning.

Aleya
4/7/18, 6:19 AM
#20

#19 som jag ser det så om man fått en dålig utbildning dvs hos blomdahls så tror jag inte att det spelar någon större roll om du är från apoteket eller någon butikskedja. Dom lär kunna göra samma fel. Ska man pierca så ska man lära sig från en källa som kan det för att det ska bli rätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: