Annons:
Etikettallmänt
Läst 1129 ggr
EmmaLisaH
2/7/18, 8:04 PM

Köldskada med septum?

Min septumpiercing har börjat göra ont? Jag har haft de piercat i 5 månader nu och den är helt läkt och ser fin ut. Men nu plötsligt så har liksom hela nästippen börjat göra ont/vara öm. Jag frågade några vänner om va dom tror och en skämtade om att jag hade förfrusit nästippen. Men så tänkte jag efter, skulle det kunna hända? Jag cyklar alltså varje morgon då det är runt -20 grader med en metallbit i näsan… och nej jag menar då inte att jag har fått en grov köldskada och hela näsan har frusit av och de ser hemskt ut. Utan bara att det har från ingenstans börjat göra ont igen… så tänkte att kyla har kanske något med detta och göra. Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Annons:
[IdaSoren]
2/7/18, 9:14 PM
#1

Vad är det för material i smycket? Exempelvis Titan är väldigt motståndskraftigt mot både värme och kyla (har låg värmeledningsförmåga) så jag kan inte tänka mig att det skulle bli så kallt att det orsakar köldskador efter bara en cykeltur.

EmmaLisaH
2/7/18, 9:44 PM
#2

#1 Just nu har jag ett smycke i kirurgiskt stål, vet inte hur det är mot värme och kyla… dock så bytte jag smycke för ca en vecka sen, från en hästsko till en lite tyngre ring med kula. Båda smyckena är i samma material så skulle vara konstigt om jag reagerade pga det.

powerade
2/9/18, 10:48 PM
#3

Jag har känt stor skillnad i öronen om jag har i smycken eller inte när det är kyligt ute. Har kirurgiskt stål. Är det en längre tur med cykeln i kalla grader så känns det ju inte omöjligt att det skulle bli irriterat pågrund av för kallt. Men det kan ju också bli irriterat för att du stoppar i någonting annat samt att den är tyngre.

sp0ngeb0b
2/23/18, 1:51 AM
#4

Det är nog möjligt, minns att jag läste någonstans för längesen (typ i en tjejtidning) att om man har hål i öronen bör man ha mössa på vintern som täcker öronen, eller byta till plastsmycken, för annars kunde man få köldskador på öronen. Vet inte hur sant det är eller hur mycket som krävs, men det känns väl ändå ganska rimligt. Däremot kanske inte plastsmycken är det bästa men finns kanske andra material som inte är lika känsliga för kyla som vanlig metall.

Och ja, tror också att det nya smycket kan ha orsakat det.

Upp till toppen
Annons: