Annons:
Etikettpiercingar
Läst 1454 ggr
Charmtrollet
3/14/18, 7:53 PM

Septumpiercing

Halloj

Jag har länge velat ha en septumpiercing och jag har flera frågor angående det:

Vad gör den för utseendet? Vissa säger att den får näsan att se större ut och andra mindre, vissa säger att det inte gör någon skillnad alls. 

Vad är det för åldersgräns som gäller? Jag har inte direkt familjen på min sida men jag tycker själv att det är min kropp och mitt val, och det är dessutom ett ställe där om man tar bort piercingen så syns inte hålet eller ärret särskilt bra. 

Och det viktigaste av allt antar jag: hur är det här med att dölja den? Alla jag har frågat har bara sagt att jag ska skaffa en horseshoe och vrida den inåt när jag inte vill att den syns, men såvitt jag vet så är hålet bågformat så om man vrider smycket så vrids väl även hålet? Och jag antar att det inte är bra speciellt i början då det läker, och jag antar att det främst är då som man vill dölja den. 

Jag tycker även inte att just hästskor är särskilt snygga och föredrar starkt ringar, och då undrar jag hur svåra dem är att ta ur? Finns det några små osynliga pinnar, typ barbells eller dylikt som man kan skifta med om man t.e.x söker jobb eller så? Jag har nämligen hört att hålet kan växa igen på en natt om man tar ur smycket. Om man googlar så verkar det som om att ta ur smycket är en svår och lite smärtsam process och inte något man kan göra sisådär en gång i veckan.  Finns det enklare smycket med typ ett lås eller något som gör det möjligt att relativt enkelt byta och ta ur smycken själv? Och utan att smycket skadas i såfall.

Annons:
[Wijnja]
3/14/18, 7:58 PM
#1

Man måste vara 18 år för pierca sig det går inte dölja den

Charmtrollet
3/14/18, 8:10 PM
#2

Jag har hittat sk retainers som är till för att dölja dem, jag undrar mest hur pass jobbiga bytena är och om originalsmycket skadas.

[Wijnja]
3/14/18, 8:13 PM
#3

Det har aldrig hänt mig händer nog inte så ofta

Charmtrollet
3/14/18, 8:14 PM
#4

Menar du att det aldrig har hänt dig att smycket skadas? Är det svårt att byta dem?

[Wijnja]
3/14/18, 8:28 PM
#5

Mina smycken har aldrig gått sönder i början är det svårt byta smycke fick hjälp i början

Charmtrollet
3/14/18, 9:01 PM
#6

Okej, tack för svar :)

Annons:
Lia
3/15/18, 9:10 PM
#7

Min piercing får mina näsborrar att se mindre ut, det sitter ju ändå nåt där som tar plats. Sen trivs jag mer med hur näsan ser ut från sidan när något hänger ner där, det ser mer proportionerligt ut.

Det är otroligt viktigt att gå till en riktig piercare när det gäller septum eftersom det är lätt att sätta den fel. Den ska ju sitta i näsans sweet spot, och den kan vara lätt att missa och istället sätta den i brosket om piercaren inte är tillräckligt kunnig. Men även om man går till en seriös percare kan det bli fel i alla fall. Men gemensamt för alla seriösa piercare är att det är 18-årsgräns om man inte har målsmans tillstånd. Och med tanke på att det kan gå snett ska man absolut inte riskera att gå till någon som piercar minderåriga utan målsmans tillstånd.

Man kan absolut använda en cirkulär barbell och vrida upp den när man vill dölja piercingen. Men absolut inte förrän den är helt läkt. Annars drar man bara ut på läkningsprocessen och irriterar den i onödan. Man kan annars be om att bli piercad med en uppåtvänd retainer om man vet att man kommer behöva dölja den, tex för jobb. Men man ska definitivt bestämma sig för om den antingen ska vara uppe eller nere under läkningsprocessen. Däremot har det ingen betydelse för piercingens utseende, hålet är rakt och man kan ha både raka och böjda smycken efteråt oavsett på vilket håll den läker, förutsatt att piercingen blev rak från början.

Vad gäller ringar är det smartast att använda de med gånggärn, precis som en clicker. De är bara att klicka i och ur.  Det enda jag äger är clickers i alla möjliga varianter. De kan vara lite svåra att öppna när de väl sitter i näsan, men det går om man ger det lite tid och man blir också bättre med tiden när man fått träna lite. Men de går inte sönder om de är av bra kvalitet, kirurgiskt stål eller titan. Man får akta näsan lite bara när man ska ta ut smycket. Jag byter själv smycke kanske en gång i månaden. Jag trodde att jag skulle hålla på och byta den varje vecka innan jag skaffade den, men det blir liksom inte så. Vid jobbsök är som sagt retainer bäst, eller något i bioflex. Just bioflex är väldigt bra om man ska röntgas också. Som du nämnde är det inte en bra idé att ta ur piercingen på natten, speciellt inte i början.

Jag svarar gärna på fler frågor om du har några 🙂

Charmtrollet
3/16/18, 10:27 PM
#8

Det där med clicker låter mer hanterligt. 😃 Visste inte att det fanns.

Om det blir något så blir det nog en uppåtvänd retainer. Jag vill nämligen vänja familj och vänner med tanken innan den blir en synlig del av mig. Och då är det kanske bra om den inte syns, då bevisar jag ju direkt att det går att dölja den och att den inte lär förstöra mitt liv och framtid. Ville egentligen börja med något som kan skifta mellan synlig och inte, men om inte det går så väljer jag utan tvivel mindre synlig. Jag vill ju även själv vänja mig vid att ha något där. 

Det jag egentligen vill ha är en liten och nätt ring, men jag vill ju inte hålla på och krångla och byta i början så då blir det nog en retainer. 

Om man har en uppåtvänd retainer eller barbells, hur stor chans är det att den ramlar ner? Med retainer antar jag att det är säkrare men hörde någonstans att det var jobbigt med barbells eftersom att de kan trilla ner. Om man vill ju inte gärna gå och peta sig i näsan konstant för att hålla den uppe. 😂

sp0ngeb0b
3/21/18, 1:36 AM
#9

Jag hade en retainer som första smycke för att den rör sig mindre än andra smycken och därför gör läkprocessen enklare och snabbare. Hade den nästan alltid uppåt och den satt väldigt "tajt" så att säga, så att delen som syns om den är neråtvänd ligger liksom tätt emot själva septumen. Så den ramlade aldrig ner utan satt säkert där jag ville ha den. 

Bytte sedan till en clicker som jag har haft mer eller mindre hela tiden sen dess. Den är av väldigt hög kvalitet (kostar över 1000 spänn) så jag är inte rädd att den ska gå sönder. Har även en vanlig ring med clicker-öppning eller vad man ska säga. Båda smyckena är lätta att byta. Har som sagt oftast clickern i och brukar ta ut den med jämna mellanrum för att rengöra smycket. 

Jag tycker att smycket jag har gör att min näsa ser finare ut. Kanske mest för att jag tycker att jag har konstigt formade näsborrar och de syns knappt när smycket är i. Utseendet beror ju mycket på smycket, alltså har du en liten nätt ring kommer det inte göra särskilt mycket skillnad på din näsas utseende. Det kan ju vara en bra idé för att vänja sig själv och sin omgivning (om man nu vill det) ifall man senare vill ha lite större smycken.

Ellenfyrkant
4/3/18, 10:27 AM
#10

Hej! :)

Vad den gör för utseendet har jag tyvärr svårt att svara på, den förstärker väl en viss image men mer än så har jag inte noterat själv. Jag är nöjd med min näsa sedan innan så har inte reflekterat.

Åldersgräns: 18! När jag var yngre själv fanns studios som gjorde från 15/16 med målsmans tillstånd men det verkar allt mer sällsynt och är ju ändå inget alternativ i ditt fall låter det som.

Alla jag pratar med Tror att det bara är att vända en hästsko upp och ner men det gäller inte min i vart fall. Min går inte att dölja alls med ett smycke. Med en retainer kan jag få den att inte synas om man inte känner till den, men inte 100%.

Jag ser att du fått olika svar, men JA hålet formas efter smycket om den läker med något bågformat. (Been there…) Inget som inte gick att rätta till dock, men tålamod och lite pyssel. Inte optimalt att låta den läka med något bågformat upp och ner.

De flesta ringar är svåra att ta ut och sätta i, ja! Jag använder både segment och bcr och plockar inte gärna ur och i om jag inte måste. Ta ur är enkelt, men inte i. Senast jag skulle sätta i 2st bcr valde jag att gå till studio för att slippa krångla. Hålet växer inte igen på en natt men krymper gör det och fortare i början. På en helt läkt septum är det inga problem att sätta i och ta ur regelbundet, tycker jag.

Smycket som är lättast att ha att göra med får jag nog säga är hästsko ändå. En period använde jag en böjd barbell, fungerar lika som hästsko men mer diskret. Jag har faktiskt också haft en retainer i böjd barbell form också, en period när jag behövde dölja den men inte ville plocka ur.

Vänta tills du är 18 och lycka till!

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: