Annons:
Etiketttatueringar
Läst 1868 ggr
BettyBoop78
2018-09-06 13:33

Brännskadeplåster bra eller dåligt på ny tatuering

Hej.
Kommer att göra min första tatuering om några veckor och försöker reda ut hur den ska skötas. Alla säger olika. Någon sa att man absolut inte ska ha kontakt med djur de första dagarna pga risk för bakterier i såret. Har hund som jag inte kan lämna iväg och rider en gång i veckan. Ridlektionen är 3 dagar efter att jag gjort tatueringen. Några säger att brännskadeplåster på är det bästa, andra säger att den ska vara öppen och lufta. Jag blir förrvirrad ;)
Så, ni som är proffs. Vad säger ni? Tror ni jag kan gå till stallet, rykta och hålla på med dammiga hästar tre dagar efter eller är det bättre att hoppa över den veckan och gå nästa? 
Plåster på eller av?
Väldigt tacksam för svar då jag är rätt nervös inför hela grejen. :) Tatueraren jag ska till är väldigt uppbokad och svarar helst via mail men det brukar ta ett tag.

Annons:
[IdaSoren]
2018-09-07 08:39
#1

Vilket ställe på kroppen handlar det om? Jag har alltid fortsatt "leva som vanligt" efter jag har tatuerat mig, men sett till att tatueringen är ordentligt insmord och sedan klätt in kroppsdelen med kläder. Är den t.ex. på armen hade jag tagit en långärmad tröja och åkt till stallet, sedan rengjort och smort in den när jag kommit hem. Har aldrig upplevt att det är så känsligt att man måste ha kroppsdelen skyddad från det dagliga livet.

Vad gäller plast och liknande så kommer du få skötselråd av tatueraren och det är dessa du bör följa. Ibland får man vanlig plastfolie fastsatt med tejp, denna ska normalt inte sitta speciellt länge (tatuerare rekommenderar olika men mellan några timmar till typ ett dygn är vanligast). Vissa använder "brännskadeplåster", Tegaderm heter det. Denna ska normalt sitta så länge som möjligt, dvs. tills den börjar släppa av sig själv. Brukar bli olika längre beroende på hur knepig kroppsdel den sitter på. Men som sagt, detta kommer din tatuerare berätta och det enda du behöver göra är att följa dennes råd.

BettyBoop78
2018-09-08 13:47
#2

Hej och tack för att du svarade  :) 

Den kommer att sitta på underarmen, runt handleden, möjligtvis lite längre upp mot armvecket beroende på vad som passar bäst.

Garm
2018-09-09 12:32
#3

Det min tatuerare sa till mig var att jag kunde tvätta och smörja in tatueringen och sedan sätta plastfolie på och tejpa fast kanterna för att skydda. När aktiviteten sedan var över skulle jag ta av plasten och tvätta och smörja igen, för att vara säker på att det är rent och mjukt efteråt. Jag har tatueringar på handlederna och underarmarna, bland annat, och det har fungerat bra för mig att göra så vid behov.

Hoppas du får svar av din tatuerare hur denne tycker du ska göra.

BettyBoop78
2018-09-09 13:09
#4

Tack för ditt svar Garm :) 
Jag hoppas också att han kan svara på detta. Har mailat honom men vet att han besvarar inte mail i första taget. Han är duktig på att tatuera. Det administrativa är inte riktigt hans grej.

Honestyisdead
2018-09-09 21:50
#5

Jag platsar alltid in mina nya tatueringar de första 3 nätterna för att inte smutsa ner sänglakanen.

Men jag tror inte det behövs om du har kläder på dig i stallet och tvättar efter.

Djur har jag alltid haft hemma utan problem.

BettyBoop78
2018-09-10 13:21
#6

Tack för ditt svar Hera :) 

Låter bra att det inte varit några problem med djur. Visst kan jag väl missa en vecka i stallet men jag vill helst inte ;)

Annons:
Zadeira
2018-09-10 20:30
#7

Jag har fortsatt leva som vanligt, ridit, haft hunden osv. Det man får göra är ju att när man är klar med aktiviteten, dvs kommer hem från stallet eller kelat med hunden är ju att se till att tatueringen är ren och fin.

Min tatuerare körde med Tegaderm, en slags plastfilm man kör på brännsår osv på sitt förra ställe, nu kör han med vanlig plastfolie. Följ bara rådet från din tatuerare så blir det bäst.

powerade
2018-09-25 09:23
#8

Jag skulle nog rekommendera att skydda den i stallet. Vet ej exakt hur känsliga tatueringar är. Men jag vet hur skitit det kan bli i ett stall. När man är svart om händerna lär det ju ha trängt in smuts till underarmarna. Sen såhär höstetid kan hästarna vara väääldigt dammiga och leriga.

Upp till toppen
Annons: