Annons:
Etikettpiercingar
Läst 694 ggr
tuffsans
11/23/18, 12:22 PM

Inte snurra på nya septum smycke?

Hej! Jag har precis bytt smycke i min septum för första gången. Bytte till en slät ring i 18k guld, som sitter tajt runt näsan. Det jag undrar är, jag fick nämligen en ring med en liten rak stav som håller ihop den, staven är vriden inåt i näsan så den syns inte.  Men eftersom ringen sitter tight runt näsan och pinnen sitter på högersidan i näsan kan jag inte vrida runt på smycket för det tar liksom emot att få ut delen där staven sitter om ni förstår hur jag menar. Ska man kunna vrida på sin läkta septum (den är  nog inte läkt till 100% kanske, för just nu är jag väldigt öm efter insättningen av nya smycket) eller är det farligt att jag nu inte kan snurra runt på smycket?

Annons:
sp0ngeb0b
11/23/18, 2:31 PM
#1

Pilla inte. Det gör bara att det kommer in bakterier och smuts,  vilket speciellt inte är bra om det inte är läkt. Vem har sagt till dig att du ska snurra på den?

Det finns t.ex. massor av septumsmycken som kallas clickers som inte går att snurra på överhuvudtaget då de är D-formade.

tuffsans
11/23/18, 6:10 PM
#2

Tack för svar! Jag snurrade på den när jag hade mitt läksmycke, för att få in koksaltlösningen i hålet. Så fick för mig att jag skulle göra det nu också. Blir ju så mycket torkat snor kring piercingen nu under vintern så fick för mig att jag borde snurra för att få bort allt. Brukar ta tops och försöka få bort det med, men ska inte försöka snurra på den då! Är dock väldigt svårt att få bort snoret som samlas liksom längst ut mot tippen, för smycket sitter ju rätt tätt emot där… Är riktigt öm i näsan nu, för piercaren hade så svårt att stänga smycket för det var så litet, tog ganska lång tid och det gjorde så ont så jag trodde jag skulle svimma. Men så länge jag inte pillar borde det väl gå över? Blir lite nojig. En sak till, är det vanligt att man får en sån ring med en liten stav i septum? För det finns ju en modell som heter "continuous ring" där ringen är helt rund.

sp0ngeb0b
11/23/18, 9:22 PM
#3

Jaha, min piercare sa till mig att kladdet kan sitta kvar under dagen för att det skyddar smuts från att komma in i såret, men att man kan skölja bort det när man duschar. Så jag har alltid låtit det vara. 

Jag tror det är bäst att låta näsan vara ifred så mycket som möjligt nu när den är öm, men fortsätt tvätta som vanligt. Det kommer säkert gå jättebra. Jag töjde min septum en gång, för hade satt i en smalare ring och sen ville jag ha tillbaka samma storlek som jag hade från början. Då blev den också väldigt öm men jag bara tog hand om den och lät bli att pilla så gick allt över. 

Ingen aning om det är vanligt - det är ju svårt att se vad andra har. Jag har bara haft retainer, rund ring, D-formad clicker och hästsko. Tror inte det spelar någon större roll vilken form smycket har.

Upp till toppen
Annons: