Annons:
Etikettpiercingar
Läst 710 ggr
Pollyssa
2019-04-03 14:24

Helix piercing läkning

Hej!

Jag har i flera flera år velat ta en helix piercing, men är livrädd för att den inte kommer att läkas bra. Är livrädd för infektioner och sånna där bulor/klenoider eller vad det nu kallas… Om man gör piercingen hos en seriös piercare och tar extremt väl hand om den, finns det ändå risk att den inte läks bra? 

Jag har tre hål i vardera öronsnibb, alla tagna med hålpistol (när jag var tonåring och inte visste bättre gällande hålpistoler). De två första har läkt superbra men de fyra övring strular fortfarande ibland, Jag tog även nagelpiercing som tonåring men tog ut den efter 8 månader, den läkte fint men väldigt långsamt och jag tröttnade på att den gjorde ont och att inte kunna bada under sommaren… vet förstås att en broskpiercing också tar sin tid att läka och är beredd på det nu :)

Annons:
litettrassel
2019-04-03 15:06
#1

Helix är en långsamt läkande piercing. Vissa är läkta på 3 månader medan många fortfarande kan känna av den och att den strular i upp till 1-1.5år. Så du måste bara vara ännu mer envis en piercingen. Följ instruktionerna du får och använd dig av koksaltlösning morgon och kväll. Det brukar finnas att köpa i sprejflaska hos piercaren annars finns det sårtvätt i sprejflaska på apoteket som också är koksaltlösning. Varför det är bättre än egengjord lösning är att det inte tar många timmar innan bakterier börjar växa så du måste vara noga med att göra ny lösning för varje gång och inte frestas att ta den gamla ”för att det finns”. Om du sover på sidan och har ett favoritöra att prata i telefon i så är det bäst att pierca i det andra örat för att slippa irritation och onödig bakterierisk från telefonen :) Nu dundrar jag på med massa info men det är bara för att jag väntade i 14 år på att ta min. Den har krånglat lite men tillslut så blev vi kompisar. Du nämner att dina andra hål har krånglat lite och då tänker jag lite krasst att du borde fått problem med keloider redan innan i sånna fall. Man kan också se på hur din kropp har läkt andra ärr från skador. Om din kropp producerar högt stående ärr så har du en större risk att kunna få kelioider. En faktor till är om du under läkningen använder ett på tok för stort (långt) smycke. Det är därför det är bra att gå till en piercingsstudio som du känner att du har förtroende för. De vet vilken längd du skall ha och har du några frågor under läkningsprocessen så är du alltid välkommen förbi! Lycka till med piercingen 😊

Honestyisdead
2019-04-03 15:35
#2

Jag fick infektion trots att jag gjorde allt rätt. Så jag hade min industrial i en vecka innan det gjorde så ont att den åkte ur!

Upp till toppen
Annons: