Annons:
Etikettproblem
Läst 2296 ggr
[SansaStark]
6/20/19, 8:34 PM

Vad är det för fel på min piercing? (Bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Jag behöver hjälp med min nedersta piercing på örsnibben. Dom två nedre hålen är strax under 5 månader gamla, de översta 5 veckor. Hålet i fråga har blivit röd över själva hålet  och fått en liten upphöjning, det syns väldigt tydligt över smycket. Det brukar också flagna och vara torrt.  Den började bli röd för ca 7 veckor sen.

Har varit flitig med att rengöra alla hål sen jag tog dom med blandade metoder: Blomdahls servetter, mild tvål och vatten eller koksaltlösning (jag skiftar pga ork, tid och smidighet). Jag upplever inte att piercingen blivit bättre av koksaltlösningen. Idag kände jag mig så trött på den att jag dränkte örsnibben i koksaltlösningen i nästan en halvtimme… det slutade med att den blödde lite sen när jag skulle torka rent med kallt vatten på en bomullstops. Den gör även ont och blir mörkare efter jag rengjort med koksaltlösning. I övrigt är den alltid mer öm och känslig än det andra hålet som är lika gammalt.

Jag har bytt smycke endast en gång sen hålet togs.

Någon som vet vad det kan vara och hur man bäst behandlar det? Det var svårt att ta bild.

Tacksam för hjälp :)

Annons:
eli1991
6/22/19, 5:44 PM
#1

Hade en likadan när jag hade en piercing i näsan. Hålet reagerar ibland såhär pga smycken som "rör sig" såsom ringar. Mitt tips är att byta till en stav, pilla så lite som möjligt där. Blir det inte bättre så bör du tyvärr ta ut den då knölen annars kommer fortsätta att växa. Min har lämnat en stor knöl med ärr vävnad efter sig. Lycka till!

[SansaStark]
6/25/19, 9:37 PM
#2

Tack för ditt svar!

Sen jag skrev inlägget så har jag upptäckt att det visst varar, så antar det är en infektion. Rekommenderar du ändå att byta till stav och om det blir värre låta det växa igen? Skulle inte vilja ha en knöl för resten av livet

eli1991
6/26/19, 6:41 AM
#3

#2 jag hade nog satt i en stav ändå. Inte säkert det blir bra men jag tror dina chanser är större med stav.

Magrat
6/26/19, 1:42 PM
#4

Gjorde du den med pistol? För dåär risken att det är en liten keloid som du får leva med resten av livet.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[SansaStark]
6/27/19, 11:37 AM
#5

#4. Ja, pistol.

Jag har googlat lite och det jag har verkar stämma bäst överens med något som heter hypertrophic scars som tydligen ska vara väldigt vanligt. Vad jag förstått så är keloider mycket mer sällsynt än det förstnämnda och jag tycker personligen inte det ser ut som en keloid i verkligheten.

Den har för tillfället blivit bättre, blekare och mindre. Kör koksaltlösning varje dag och låter den vila i övrigt. Får se vad som händer antar jag.

[SansaStark]
7/5/19, 8:19 PM
#6

Alltså…

Nu har jag noggrant rengjort med koksaltlösning varje dag men den har inte försvunnit och inte nog med det, den nya, översta piercingen har fått samma problem! Litet rött område och blöder vid rengöring… orkar inte mer.  Är rädd att jag ska få det med alla 4 nu. Om jag tar ur alla örhängen finns det en chans att dom försvinner till slut? Vågar inte ha örhängen om jag ska få fler röda prickar/knölar….😕

Annons:
[SansaStark]
7/6/19, 10:47 AM
#7

Tog ut översta läkeörhänget i ren panik och rengjorde med koksaltlösning… Hålet lär ju bara växa igen och jag slår vad om att den lilla röda knölen där kommer vara kvar/växa, men jag vet ju av erfarenhet från den stora (som sitter kvar) att det inte heller hade blivit bättre av att låta örhänget sitta kvar…

Funderar på att ta ur dom resterande två, friska, örhängena också innan jag får blodiga bulor där också… Så himla tråkigt.

litettrassel
7/8/19, 12:59 AM
#8

Om det är hypotropic så har du en risk att alla dina piercingar kan bli sånna i läkningsprocessen. Frågan är vad du har för piercingar i dina hål idag? Om de är läkestavar/ ringar eller om det är de som kommer från pistolen? Anledningen till att jag frågar är att man vill inte ha för mycket plats, då finns risken både för bumps och hypotropic för att det framför allt i ringar blir för mycket svängrum och spänningar innan hålen är läkta (alltså inte 6-8 veckor som det står) utan beräkna 6 månader. Pistolsmyckena kan å andra sidan ligga för tätt inpå örsnibben och då skapa irritation och i sin tur ställa till med problem. Tänk på när du rengör att varje hål skall ha sin egen bit av kompress eller vad du väljer att rengöra med så att det inte sprider sig bakterier mellan hålen. Min helix krånglade och blödde i 1 år och 4 månaders tid innan den tillslut gav med sig. Anledning till blödning är oftast att något litet crust från läkningen river upp huden just vid hålet.

[SansaStark]
7/20/19, 9:58 AM
#9

#8

Jag har en stav - läkeörhänget från pistolen, och två ringar. Börjar bli dags att byta ut läkeörhänget till en ring för kan inte rengöra ordentligt.

Du menar att ringar far runt för mycket?

Jag har googlat hur mycket som helst de senaste veckorna men blir inget klokare för inget verkar stämma in helt på mina problem. Så jag gick ner till affären som gjorde hålen men personen jag pratade med kunde inte ge mig någon hjälp alls förutom att han tyckte jag kunde testa en tunnare ring som gör att hålet luftas. Jag har testat det ett tag nu och det ser mycket bättre ut även om det inte vill försvinna helt. Knölen är tömd på blod sen dess och varar ytterst lite, men området är fortfarande lite fnasigt och rosa.

Det fjärde hålet jag hade som jag tog ur piercingen ur för att det började få samma problem har helt läkt. Ingen röd knöl eller så.
Då jag fick problemet både vid en ring och vid ett läkeörhänge så känns det som att det inte spelar så stor roll om jag har stav eller ring…

litettrassel
7/27/19, 1:00 AM
#10

Ring samlar på sig mer bakterier i böjen än vad en rak piercing gör. Koksaltlösning är alltid bäst. Anledningen till att du blir röd efteråt är att saltet får igång blodflödet, det som hjälper hålet att läka. Tunnare ring ökar risken för migration men också att du kommer få svårt att få in ett smycke i vanlig storlek sen.

Upp till toppen
Annons: