Annons:
Etikettpiercingar
Läst 2187 ggr
Siden
2019-07-21 07:30

Nipple piercing och anmning

Har en fråga om nipple piercing och amning. Man säger ju att man ska ta ut piercingen under amning pga risken att barnet ska råka få i sig smycket, men jag tycker att det borde finnas någon smidigare lösning på detta, typ ett smycke med längre stav så att man kan hålla fast det när barnet ammar. Finns det någon sådan lösning? Det brukar nog sällan funka att ta i och ur smycket för varje gång barmet ska amma, pga ömma och svullna bröst. Hålen växer ju igen på nolltis också. Någon som vet något eller har tips? Om det är möjligt vill jag inte behöva ta ur min nipple piercing under amningsperioden.

Annons:
Honestyisdead
2019-07-21 09:56
#1

Det finns inget säkert sätt annat än att ta ut den. Det är inte bara risk för att piercingen eller en kula lossnar utan det gäller bakterier också.

Siden
2019-07-21 11:58
#2

Jag kan tänka mig det. Jag är varken gravid eller har skaffat mig en nipple piercing ännu. Jag funderar fram o tillbaka på hur jag ska göra. Är 29 år och borde rinligtvis skaffa barn inom några år (har dock ingen partner så såååå nära i tiden lär det inte vara). Vet inte hur värt det är att skaffa en piercing nu… men jag vill så gärna.

Katti
2019-08-29 16:28
#3

Amningen är och ska vara en mysig och nära stund för både mor och barn. Hur mysigt blir det med ett främmande föremål i barnets mun? Dessutom blir man, i alla fall i början, relativt skinnflådd och irriterad runt bröstvårtan, så något extra där som "stör" hade då inte jag velat ha!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

oh-la
2019-09-03 11:32
#4

Man ska väl också ha i åtanke att när man ammar är det inte bara bröstvårtan som är i barnets mun, utan bröstvårtan och hela vårtgården ska sugas in. Bröstvårtan ska ligga långt bak i bebis mun, där gommen är som högst och mjuk. Det skulle alltså vara omöjligt att hålla piercingen på något vis, den skulle helt hamna i munnen på bebis. Det finns risker med det. Både att den trillar ut och bebis dör, sugkraften är helt galen hos små bebisar. Att bebis får sår i munnen av smycket. En bebis ammar MYCKET i början, runt en till två gånger i timmen, ibland oftare och ibland något mer sällan och ett hårt smycke skulle med största sannolikhet skada den lilla munnen. För dig är det infektionsrisken. Det är oroligt vanligt med amningsblåsor i början, och för att man inte ska få stora problem krävs att bebis får korrekt grepp och kan suga rätt. En piercing skulle troligtvis störa greppet på en så liten bebis. Minsta fel i greppet kan ge hemska sår, jag hade det själv med minsta bebisen… det mest gräsliga jag varit med om i smärtväg med både svampinfektion och bakterieinfektion i brösten… Vill du ha en piercing, men inte ta ut den finns ju möjligheten att inte amma alls. Det går alldeles utmärkt att flaskmata bebis, även utan medicinska grunder och bebisen växer upp och mår som vilken ammad bebis som helst. Det är ett mycket bättre alternativ än att försöka hitta lösningar där piercingen sitter i och riskera både din och bebis hälsa tycker jag.

Upp till toppen
Annons: