Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: läkning-och-eftervård
Läst 5468 ggr
dyoxide
0

Navelpiercing, nästan läkt?

Piercade naveln i oktober förra året, 12e om det ska vara lite mer exakt. Fick det i födelsedagspresent av min käre mor (haha har blivit piercing/tatuering två, snart tre år i rad nu!) 😃

I alla fall, det jag tänkte fråga var om ni som förmodligen är lite mer kunniga än jag, tror att den kan vara läkt snart? Den gör inte ont alls, och ser jättebra ut förutom att den vätskar liiiite, dock långt ifrån hela tiden. T ex på morgonen kan den vara helt torr och inga tecken på vätska, men senare på kvällen kan det komma liite vitt gojs när jag ska tvätta den. Detta är lite irriterande då jag känt flera gånger att "wohoo, nu är den läkt!", men så har den vätskat lite till typ dagen efter (är väldigt noga med att inte byta smycke eller sluta tvätta tills jag är helt 100 på att den är läkt). 😮

Jag tvättar den en-två gånger dagligen med klorhexidin frensius kabi (INTE sprit alltså, utan lösning, används för rengöring av sår etc.) då min läkare sa att det funkar lika bra som t ex alsollösning. (Om det inte gör det så får jag byta till något mer passande, antar att ni här vet)

Det blev säkert jätteluddigt, men ni förstår nog. I övrigt sitter den bra och staven är mer än tillräckligt lång (fortfarande läkstav).

Tacksam för svar! 🙂

IceTee
0

Du bör tvätta med koksaltlösning, bra mycket snällare mot piercingen! Sen tar navel-piercingar en jäkligt lång tid på sig att läka, det är inte ovanligt att de aldrig läker fullt ut, så därför har jag personligen valt bort den piercingen.

Men som sagt, koksalt! Har också kört med klorhexidin, men det tvättar "för bra". Du tar alltså bort de naturliga "bra" bakterierna som hjälper huden att läka! Koksalt morgon och kväll, använd något som inte är bomull (inga tops, det kan fastna bomull och irritera) och peta inte på den (men det vet du ju säkert redan)

Utöver det är det bara väntnings-leken som gäller! Tänk på att en piercing läker utifrån och in, så bara för att den SER läkt ut betyder det inte att den ÄR det

Medarbetare på Skor iFokus

dyoxide
0

#1 Tack så hemskt mycket! :) antog att klorhexidin va lite starkt, men litade på läkaren… Får ta och köra på koksalt istället. Vart hittar man det?

dyoxide
0

#3 Tackar!

searelia
0

Det vita gojset är helt normalt. Det är kroppens smuts som ska komma ut. Låter som din piercing är läkt tycker jag iaf. Super bra att du fortsätter att tvätta den. Många glömmer att tvätta sina piercing efter dem läkt klart och får senare komplikationer pga av detta.

Lycka till

dyoxide
0

#5 Mja, helt läkt tror jag inte den är, det kommer nytt vitt gojs då och då, och av vad jag har läst och fått höra (nu kan jag såklart ha helt fel!) så ska det inte komma något alls om den är läkt. Men snart är den nog läkt! 
Tack! :)

Karmatarerskanise
0

5 en läkt piercing släpper inte ifrån sig vitt gojs eller någon vätska alls.

searelia
1

Jag är utbildad piercer ;)

Det vita gojset är smuts ifrån kroppen. Du har alltid hud celler och partiklar som måste bort. Blir även sådant inne i ett läkt piercing hål. För dem som töjer sina hål kan detta vara väldans anmärknings bart då detta vita gojs lägger sig på smycket och luktar väldans illa dess utom. Och beroende på vilken hud typ just DU har så kan det bli mer eller mindre gojs. Är helt naturligt. Många får inget alls. Men vissa får mycket.

Karmatarerskanise
0

Smutsen du talar om ör torr, alltså en helt annan sak än det dom kommer från en oläkt piercing.

searelia
0

Den är inte torr då den kommer ut. Den torkar. 

Sen ska man inte sitta och klämma och trycka på sin piercing alls. Du ska inte leka med en piercing. Ju mer pill ju mer smuts blir det som kroppen vill bli av med.

Karmatarerskanise
0

Har själv haft piercingar och en piercing som släpper ifrån sig vätska är inte läkt. Har själv hygienutbildning bland annat.

dyoxide
1

Nae, som #11 säger ska en läkt piercing inte släppa ifrån sig någon vätska, det har min piercare och även min mamma (som är läkare) sagt c:

busigdemon
1

gojs = vätska i olika konsistenserifrån piercingenb är inte en läkt piercing. Men om det kommer ut lite hudavlagringar vid tvätt eller pill är normalt för en läkt piercing bildas ju hud sas i hålet o den förnyas hela tiden.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

dyoxide
0

#13 Mjo, fast lite mer än "normalt" är det, det märks på den att den ännu inte är helt läkt :) får fortsätta tvätta morron och kväll så borde den väl läka snart, så kan jag kanske ha en fin navel senare i sommar! :D