Tatuering, början till infektion?
Gjorde den i måndags em, tycker vissa ställen ser lite off ut. Har skött den som med alla mina andra.
Är lite svullet just där runt linjerna, vätskar inte och gör inte ont och resten av tatueringen ser normal ut.
Vad tror ni? Smörjer inte just där nu men rengör såklart. Något annat jag kan tänka på?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
- Redigerat 2024-06-13 15:48 av Turast
Vad smörjer du med? Hur mycket?
Om det inte är uppenbara tecken på infektion så förstår jag inte varför du slutat smörja.
#1 Helosan, smort tunna lager flera gånger om dagen (vet ju inte exakt hur många gånger men säg 5-6?)
Nej asså jag har aldrig varit med om en infekterad tatuering så jag vet ju inte om jag bara blir överdrivet nojig för att den ser annorlunda ut där. Det är liksom lite svullet där och lite varmare än resten. Slutade smörja för att jag började googla (alltid smart 🙄) på infektioner och tänkte det var bra att lufta, men då tycker du alltså att jag ska fortsätta smörja som vanligt då?
Jag har själv aldrig haft en infekterad tatuering, så jag vet inte riktigt hur det ser ut i tidigt skede, men om du är osäker kan du fråga din tatuerare hur hen tycker det ser ut. Annars kan du ju vända dig till vården för att få ett utlåtande.
#2: har aldrig använt helosan själv men oavsett typ av salva är det ju bra att du kör med tunt lager för annars vet jag att man kan svullna och få irritation.
Tycker inte du ska sluta smörja in den men du kan dra ner på antal ggr du smörjer och se om det hjälper nåt.
Sen som ovan nämner kan du fråga din tatuerare om du är osäker såklart.
Jag tror jag var lite överdrivit nojig (haft mycket stress på jobbet den här veckan och sjuk hund så har väl varit lite extra in my head 😅) för nu ser den bra ut igen! Drog ner på smörjandet lite med
Min teori nu när jag inte är i panikmode från jobb och sjuk hund längre är att den skavts lite mot min jobbjacka, haft långärmad bomullströja på mig på jobbet sen dess och då har jag inte känt att det glidit mot tatueringen. Så jag antar att den var lite irriterad pga det bara 😬😅
Tack för tips och råd!
Pratat med min tatuerare med så allt känns lugnt!
Skönt att det inte var begynnande infektion!