Kan man få någon form av ekonomisk hjälp för tatueringsborttagning?
Hej!
Jag har ganska mycket tatueringar, och för ca ett år sedan fick jag ett utslag i en relativt ny som vägrade försvinna. Med hjälp från hudmottagning, där biopsi visade på allergi mot flera pigment, och åtta månaders steroidbehandling försvann detta. Efter detta har jag självklart slutat tatuera mig.
Men nu har jag också börjat reagera på både sol och värme i tatueringarna, där värme ger kliande utslag och sol detsamma fast mer intensivt och med svullnad och brännässleliknande känsla. Vården säger stark spf, heltäckande kläder, receptfri allergimedicin och smörja med kortison, men jag är så otroligt trött på detta nu och vill bara ha bort det!
Finns det någon ekonomisk hjälp att få för sådant?
Tack på förhand!
Varför skulle du få det? Du har valt att tatuera dig, om du sen vill ta bort den, ska du självklart stå för den kostnaden själv! Du ansåg dig uppenbarligen ha råd att tatuera dig! Någon måtta får det allt vara på vad vi kan få hjälp med via våra försäkringssystem! Ta ett banklån kan du väl göra!
/Désirée
Tyvärr kan man inte räkna med hjälp för sådant man själv valt att utsätta sig för.
Jag förstår din frustration över situationen och det låter hårt, men det är rättvist att man står för det själv.
Allergi är en s k autoimmun sjukdom.
Det KAN finnas andra sätt att åtminstone mildra symptomen, men det kräver också lite av dig och du får tänka om mycket.
Läs på om t ex AIP, om läckande tarm. Sedan kan du gå till sajten Kolhydrater i fokus. Jag kan inte garantera något men det kan hjälpa att utesluta vissa saker i kosten. Själv blev jag av med astma genom det, och du kan läsa om många som har liknande erfarenheter.
Det kostar inget att prova, men det kräver lite av dig och det kan det väl vara värt.
#1: Det var ju inte direkt som att jag förväntade mig att jag skulle bli allergisk.
Jag undrade om det finns hjälp att få, inte andras åsikter om vad som är rätt och fel i situationen.
Men tack för din input.
#2: Tack så mycket, det ska jag kika på.
Har du kollat med vården om borttagning av tatuering är en smart idé om du är allergisk mot färgen? Risken är att du får en kraftigare reaktion av behandlingen än att låta tatueringarna vara kvar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: så rökare och alkoholister som vet vad det leder till bör in te få vård då?
För alkohol och rökning leder till djukdom, fpm välker dem vährn själv. Då får dom väl löda det också
En tatuering är intee storriskare och är sällan påverkan på hälsan.
Om vissa tragerar på dom och lider av fet borde vården hjälpa somm andra patienter som kostar mest.
Våtden är till för alla och behöver vara tillgänglig för alla.
#6: Visst vet man att det finns risker med tatueringar. Både med färger, infektioner och risk att senare få cancer.
Huruvida alla "skall vara med och betala" är en svår fråga.
Det gäller alla sorts försäkringar. Om du suckar över att en försäkringspremie hela tiden höjs beror det ofta på att du har medförsäkrade som är oaktsamma, och som gör att försäkringsbolagets kostnader ökar.
Precis på samma sätt fungerar landets ekonomi. Vi betalar skatt för att få sociala försäkringar som vård, skola, omsorg, infrastruktur och rättsväsende.
Vården i Sverige går på knäna just nu. Du tycker säkert inte att det känns rättvist att om du skött dig så gott du kunnat, men ändå drabbats av någon sjukdom, skall få vänta orimligt länge på behandling eller inte kunna få dyr medicin, för att i kön före dig står många som levt mot bättre vetande och tagit risker.
Om alla i vårt land är villiga att betala den extra skatt som krävs för att vi skall kunna utbilda och anställa många, många fler med högre löner och kortare arbetstider i vården, då behöver vi inte ha den diskussionen. Men jag tror inte att så är fallet.
- Redigerat 2024-06-06 06:41 av Sindri
#7: det finns risker med allt. Tatueringar gjorda i godkänd studio är låg risk.
Det finns så mycket värre saker folk frivilligt utsätter sig för, som nästan garanterat leder till sjukdom och belastning på vården. Tatueringar är piss i missisippi om vi tittar på antal tatuerade som behöver vård pga tatueringar.
Så betalas det för rökare och alkoholister, då är det befängt att tycka att tatuering är ens eget fel och något man får stå för själv om man utvecklat allergi mot färgen.
Vi har alla samma rätt till hjälp i Sverige.
Kan man få gratis kosmetiska operationer för att tex näsan är krokig efter boxningen eller ärren från ens självskador är för tydliga, då borde lasring av tatuering som man blivit allergisk mot kunna gå att få genom vården. Allergisk klåda som är konstant orsakar stort lidande för den utsatte. Det påverkar både kroppen och psyket väldigt negativt, och utan hjälp blir det troligtvis en dyrare historia som resultat.
Så prata med vårdcentralen och ge dig inte.
#8: Tack så mycket
#9: vad trött jag blir när jag läser svaren från vissa här i tråden… Bland de största problemen vi har i Sverige idag är att vi klassificerar människor i ett "vi och dom", där inte alla är lika mycket värda. De störta bovarna i Sverige är de rika som tar skattepengarna som borde gå till bland annat vård. Det är inte de få med tatueringar som utvecklar allergier. I dagens samhälle går många människor på knäna av en väldig massa anledningar och även de som har haft en bra ekonomi förr är många ggr mer utsatta idag. En ekonomi kan även ändras i en handvändning. Vi behöver mer mänsklighet och humanitet!
Till Vinterstorm, jag har inget direkt svar på din fråga men jag hoppas att det löser sig för dig! Jag tror att det ofta är svårt att få hjälp genom försäkringar, men att höra dig för skadar aldrig! 🌻
#10: Tack så mycket!
Jag har jobbat med att bleka tatueringar med laser (Q-switchad nd: YAG-laser).
Jag hade en kund som fått en allergisk reaktion mot det röda pigmentet i sin tatuering.
Hon tyckte att laserbehandlingarna minskade klådan och svullnaden i tatueringen. Minns jag rätt vart klådan något intensivare de första dagarna efter behandling men gick bra att lindra med kortisonsalva.
Laserbehandlingarna betalade hon ur egen ficka.
Det här är såklart bara en persons erfarenhet av just den här metoden att bleka tatueringar. Viktigt också att ha i åtanke att det är flera parametrar som spelar in för hur bra en tatuering svarar på den här typen av laserbehandling. (Bl a hur gammal tatueringen är, placering på kroppen, hur djupt den sitter, vilka färger/pigment som använts, kvalitén på bläcket, hudtyp och hudton.)
Det kan bli en kostsam och utdragen process, och som pricken över i:et är det, för de flesta, mer smärtsam att bleka en tatuering än att sätta dit den.
Jag har aldrig hört att varken vården eller försäkringsbolag går in och finansierar den här typen av behandlingar oavsett skäl att man vill ta bort gaddningarna.
// Harley
#12: Jag har en tatuering som jag har lasrat ett par omgångar, och den är redan mindre irriterad än de andra när det blossar upp, så jag tror absolut qtt det lär hjälpa med tiden.
Jag betalar för laser så ofta jag har råd, men det är max 1-2 gånger per år som det ser ut just nu, och bara ett område åt gången, så med lite tur är jag klar om 15 år.
#13: Vad kostar det?
Är ju märkligt om det är väldigt dyrt. Det är ju inte som att göra en tatuering var det kräver mycket av tatueraren flr att det ska bli snyggt och i rätt djup.
#14: ca 1500 kr per 10x10cm och per omgång, och varje område kräver ca 10 omgångar sammanlagt. Så ska jag bli av med allt från armbågarna och nedåt + från knäna och nedåt landar det nog på minst 60 000kr.
Ojoj
Hej! Tyvärr brukar man inte kunna få ekonomisk hjälp via den offentliga sjukvården för att ta bort tatueringar, även vid allergiska reaktioner. Tatueringsborttagning räknas oftast som en kosmetisk åtgärd. Du kan pröva att kontakta din läkare eller regionens patientnämnd för att höra om undantag kan göras i medicinska fall. I vissa fall kan det finnas möjlighet till stöd, men det är ovanligt. Lycka till!