Näspiercing oläkt
Hej!
I slutet av februari gjorde jag en näspiercing. Läksmycket är en nässkruv vilket inte varit optimalt för läkningen då jag varit förkyld länge och snutit mig, samt att den fastnat i tröjor/handdukar etc. Detta har gjort att den, trots att den ser okej ut, har tendens att vara. Tvättar med saltspray varje dag fortfarande. Köpte nyss en liten näsring som sitter tajt runt näsvingen, är det okej att byta till den tror ni? Får för mig att den kommer vara bättre då den sitter mer still än mitt läksmycke. Tacksam för svar!!
- Redigerat 2023-05-31 20:18 av pallonhaj24
Kan du kontakta piercaren som gjorde den och höra vad hen tycker?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1: gjorde det och sa att jag kunde testa med ring, dock fortsätter det vara insåg jag haha
#2 Ring är väl inte det mest optimala, men det kan fungera. Men du får ge det tid. Fortsätt göra rent och pilla inte där.
Jag hade ett svårläkt hål i örat, men det läkte tillslut med en ring i.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag skulle vänta med att byta smycke tills piercingen är helt läkt, även om den ser okej ut. Det kan ta flera månader innan näspiercingar är läkta ordentligt. Att byta smycke för tidigt kan irritera piercingen och förlänga läkningen. Om du ändå vill byta, försök att göra det hos en professionell piercare för att minska risken för infektion. Fortsätt tvätta med saltspray och undvik att röra vid piercingen i onödan. Krya på dig!
Hej! Rekommendationen är oftast att vänta tills piercingen är helt läkt innan man byter smycke, annars finns risk för irritation eller infektion. Om du ändå funderar på att byta, försök göra det i samråd med en professionell piercare som kan kontrollera läkningen. En ring kan ibland röra sig mer och riskera att fastna, men det är individuellt vad som fungerar bäst. Ta det försiktigt och fortsätt rengöra noggrant!