Navelpiercing
Hej! Jag har en navelpiercing som är väldgt irriterad även om ajg tog den för 4 månader sedan. Men min fråga är här.
Min navelpiercing börjar tryckas ut ur kroppen så kanske får ta ut den… Men vet någon ifall man kan ta om navelpiercing ifall man tar ut det så att det kan läka eftersom kroppen stöter bort den? Eller går det inte alls att ha en navelpiercing igen?..
Om du låtit det läka så kan du boka tid hos en piercer. Du bör kunna få en ny om det läkt igen ordentligt samt ingen ärrvävnad finns (vissa har ju otur när kroppen stöter bort en piercing).
Vet du vad det är för material? I vissa fall kan även det bidra till att kroppen stöter bort den. (Finns naturligtvis många fler anledningar.)
Ingen aning vad det är för "material" men man får den när man tar en navelpiercing, men ska jag ta ut den redan nu så att det går ta en ny när den har läkt igen?
#2: Jag skulle boka tid hos din piecer. Min har gratis kontroller och skulle jag vara orolig eller ha frågor får jag då mina svar.
Är den till exempel även infekterad bör man ju inte ta ut den då det kan bli fler problem. Känner du att den säkert ser bra ut annars kan du antagligen ta ut den utan att det blir fler besvär.
Just nu är den bara röd men jag har inte ont av den, jag tvättar den och allt möjligt men den läker inte, så vet inte när jag ska ta ut den då.
#4: Det tar oftast 6-12 månader för den att läka just då den sitter utsatt. Men för vissa tar det även två år tills den verkligen läkt.
Stöts den ut bör du som sagt nog fråga din piercer (bara för att vara säker).
Okej tack 👍
Hej! Om din kropp stöter bort piercingen är det bäst att låta den läka helt innan du försöker igen. Många kan ta om sin navelpiercing efter några månader, men det är viktigt att först rådfråga en professionell piercare. Ibland funkar det inte för alla, men många får en ny piercing utan problem när huden har återhämtat sig ordentligt. Lycka till!
Hej! Om kroppen stöter bort piercingen är det bäst att ta ut den och låta den läka helt, vilket kan ta flera månader. Efter att huden återhämtat sig kan du oftast prova att göra om piercingen, men det är bra att rådfråga en erfaren piercare först. Vissa kan dock ha svårare att behålla navelpiercingar, så det finns alltid en risk att kroppen stöter bort den igen. Lycka till!