Tungpiercing - ingen luft?
(Förlåt för den dåliga rubriken)
Svullnad av tungan är det vanligaste. I sällsynta fall så att luftvägen blockeras.
Jag har äntligen fått med mamma på att ta Tungpiercing men nu när jag läste ovanstående så börjar jag tveka väldigt mycket. Är det någon som kan berätta om det är sant och hur ovanligt är det? 7/10 av mina vänner har Tungpiercing men dem är så korkade så det är inte lönt att fråga dem 😐
Och om ni har något att tillägga om t.ex vanliga risker skulle jag vara jätte tacksam om ni skrev det :)
När jag tog hål i tungan så svullnade den upp efter ett par veckor, så pass mycket att jag inte kunde andas. Fick åka in till akuten där dom tog bort piercingen med en stor tång och efteråt fick jag äta penicillin en vecka, tungan var helt blå. Så visst kan det gå illa men det hör nog till de ovanligare fallen.
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Jag piercade tungan för, 5 veckor sedan tror jag det var, att den svullnar så mycket att man inte får luft är en gammal myt som tyvärr sagts så många gånger att folk tror att den är sanning.
Har du råkat bita dig i tungan och den svullnat upp, mer än så svullar den inte upp, i så fall skulle alla som biter sig i tungan av misstag hamna på akuten.
Dock om man inte tål materialet eller använder får en infektion kan det svullna upp, men då kan det även svullna upp i halsen, men sköter man hygienen och det läker som det ska så är sällan fara.
Min tunga var svullen i 1,5 vecka, min särbo gick svullnaden ner under kvällen.
Viktigt är att man har god hygien, även tandtråd är bra så bakterier mellan tänderna också försvinner.
Kan också säga att efter 4-5 veckor och du byter till kortare stav, du kommer älska det, allt blir så mycket enklare att äta, lyckades bita i staven innan, rekommenderar även plaststav när den läkt, köp den hos piercaren då de på marknad kan innehålla ämnen som inte är så bra.
Hoppas jag kunde svara på din fråga?
Oj, såg inte ditt inlägg #1. Men antar du fick en svår infektion då du fick äta penicillin?
#0. Ser nu att du inte finns kvar men…du kan läsa här lite om infektioner och irritationer.
2 att tungan inte svullnar mer än när man bitit sig håller jag inte alls med om. För det första har min tunga aldrig svullnat då jag råkat bita mug själv, för det andra svullnade min tunga mycket den första veckan efter piercingen. TS; Det som #1 beskriver är en infektion som gått för långt och det kan man undvika genom god hygien och genom att hålla koll på sin piercing, speciellt under läkningen. Har inga siffror på hur vanligt det är att tungan svullnar så andningen påverkas, men jag känner ganska många med sådan piercing och ingen har varit med om det. Har inte läst om ett enda fall heller. Så vanligt är det nog inte. Och samma sak här, märker man att tungan inte slutar växa så får man kolla upp det innan andningen påverkas. Min svullnade som sagt mycket, men inga problem med andningen. Så god hygien och stenkoll för infektioner så ska du se att det går bra. Har läst att tungan är en av de mer problemfria piercingarna.
Jag tog faktiskt hand om min piercing väldigt väl. Troligen hade jag ätit något starkt och det hade då svullnat upp i samband med det.
5 tål du ibte starkt? Jag åt stark mat alla år jag hade piercing, redan vecka två. Infektione kan vem som helst deabbas av med otur. De är som tur är inte vanligt i tungan.
Jo jag äter typ bara stark mat :) Men piercingen gillade tydligen inte det.
Första gången jag tog så var den uppsvälld typ i ett par dagar sen försvann det, och jag har hört att man ska vara försiktig med stark mat också, men andra gången jag tog satt svullnaden i betydligt längre och enligt en piercare är det inte ovanligt att de blir så andra gången,
Men sköter du om piercingen bra så borde de inte bli något problem sen säger många att äta kallt just efteråt brukar hjälpa ganska så mycket också, du märker väl ifall du får svårt att andas?:)
8 min svullnade inte en millimeter andra gången jag piercade mig. Inte min vänninas heller. Sade din piercare varför det skulle vara vanlugt att det svullnar mer andra gången?
#9 min kompis gjorde inte de heller, men ehm nej men iallafall svullnade den typ lika mycket som första gången men de tog typ 2-3 veckor innan tungan va normal igen