Träna mage, navelpiercing
Hej, jag skaffade mig min efterlängtade navelpiercing igår och undrar lite här hur det är med träningen. Självklart är min piercing väldigt känslig och gör ont (nästan som att det hugger och drar vid piercingen och området runt omkring) vid ganska många rörelser. Hur som helst, jag är ganska aktiv av mig och har alltid varit lite smått beroende av magträning och har "byggt upp" en ganska vältränad mage och vill därför inte ha ett långt uppehåll utan magträning eller någon annan träning för den delen. Jag har läst runt lite, och sett att vissa säger att man kan köra på som vanligt, med en kompress över piercingen vid träningen, och bara tvätta den noga efter det osv. Andra avråder verkar det som. Så jag undrar, kan jag fortsätta träna mage och annan träning och skydda den med en kompress så det inte fastnar i något eller blir smutsigt osv?
För vill verkligen fortsätta träna, men vill ju inte heller att piercingen ska vandra ut och ge ärr eller liknande.
Tacksam för svar!
Im det gör ont avråder jag från träning.

Fortsätt träna men undvik de rörelser som gör ont. Finns ju en hel del annat att ta till
När jag gjorde mig kunde jag inte träna hästen som tänkt på ett par dar. Men sen efter 3-4 dar så var det väldigt få röelser som gjorde ont.
Sen om du vet att du påsfrestar den så var ännu mer nogrann med hygienen och skötseln utav piercingen utan att överdriva.
Men gör som #1 säger, inget som gör ont - kroppen försöker säga dig nånting.
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Tack så mycket för svaren! Jag undrar däremot också en annan sak och hoppas att någon skulle kunna svara på det, och det är om det är normalt att det liksom är ilande smärta som man känner från navelpiercingen? Att det ilar ganska starkt ibland när man rör den framförallt under den översta kulan. Eller att det ilar och hugger till vid vissa rörelser? Har nämligen blivit rejält uppskrämd av alla de här myterna som de flesta kallar det, när de säger att man kan träffa fel nerv och blir förlamad eller liknande osv… Är väldigt lättskrämd så kan tyvärr inte ro för!
3 det går inga sådana nerver vid naveln. Stora nerver som kan osaka förkamning ligger mest vid ryggraden.
Ok, tack så mycket för svaret! Kände att jag behövde få bekräftat att jag bara larvade mig och oroade mig i onödan :)