Medusa+förskola=?
Vikarierar just nu på förskolor och som personlig assistent. Någon som vet hur det är med piercingar i ansiktet? Är så sugen på att göra en medusa men vet inte hur det är med jobbet och så då? Tacksam för svar! :)
http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/kropp--sjal/forskollararen-utmanar-fordomar/ :) I allmänhet rekommenderas kläder etc som är praktiska samt hela och rena på förskolor. Det finns ju dock överallt fok som har åsikter…
#1 Okej, men du tror inte det finns en lag eller något som säger att man inte får? Min mamma är förskollärare och hon har för sig att de praktikanter som varit där fått plocka ut sina ansikts piercingar pga infektions risk, men hon kommer inte riktigt ihåg?
#2 Det har jag aldrig hört talas om i alla fall
Det är nog regler hos enskilda förskolor i sådana fall
Jag har jobbat på äldreboende samt djurparker där det rekommenderas att man tar ut piercingar för att skydda sig själv samt djuren. (Hygien, man kan fastna, djur kan få i sig smycken osv.)
Har dock aldrig behövt ta ut mina. Gäller väl bara att man kan hålla en god hygien och som tidigare säger, så skiljer det sig nog mkt från arbetsplats till arbetsplats :P
Den där lagen har aldrig jag heller hört talas om.
// Fawo (;
Tack för svaren alla! :) då borde det ju vara ok? Är sååååå sugen :D
Det är väl mest om man jobbar i kök man måste det? Kanske man har med mat å så på äldreboende? Men i restaurang och vissa servicejobb får man ej ha det
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#7 Hoppas det! Inte kul om jag blir nekad jobb nu :/
Du kan läsa här: http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/hygien
Jag vet inte vad "Många verksamheter där det finns risk för objektburen smitta är anmälningspliktiga enligt § 38 i Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd." som står under rubriken tatuering och piercing innebär?
På länken finns dock kontaktuppgifter, så ring/mejla!
Jag hade tagit ut piercingar vid jobb med barn eftersom det är så lätt att fastna!
#9 Förstår inte heller! Men tack :) #10 Svårt att ta ut en nygjord dock, lär ju behöva ha den ett tag.. :/ men fastna i läppen känns knasigt…
#11 Det är nog inga problem att fastna i läppen. Jag har fastnat i öronen…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#11 Bar är ganska bra på att pilla där dom inte ska. Inte svårt att slita tag i en piercing.
När jag blev mamma fick jag ta ur mina snakebites, han riktigt sög sig fast i dem ^^ Så om man ska vara runt små barn får man verkligen passa sig! Sonen är nu fyra år men kan ändå nyfiket rycka i min näspiercing. Sen angående om det är "ok" att ha piercingar/tatueringar på förskolor/dagis vill jag bara tillägga att min son har en "fröken", han har både sleeves och töjda öron :)
Enjoy life and live the adventure!
#12 & #13 Är medveten om det ;) men o andra sidan får jag ju helt enkelt ta och se till att dem INTE gör något.. #14 Tur att barnen inte suger sig fast i mig då ;) ja precis :) men har ju hela öronen fulla, med olika sorters smycken :) och det går ju bra, så risken att man fastnar i öronen borde ju vara större än i läppen, iaf över läppen :) Skönt att höra :)
Jobbar på förskola och de kommunala förskolorna brukar inte ha något förbud. Aldrig varit med om det i kommunerna runt om där jag bor. Men de privata förskolorna kan ha förbud och är oftast (inte alltid) mer strikta med allt.
Mina piercings i läppen har aldrig varit problem, dock har vissa barn fastnat med sitt hår i mina örhängen, så de i öronen tar jag ut ibland om jag ska jobba med de små, de äldre barnen har man ofta inte lika nära.
#17 Tack så mycket för ditt svar, nu kändes det bra :) är ju kommunalt jag jobbar så då borde det ju gå! :)
#18 Supersnyggt! ^^
Enjoy life and live the adventure!
#19 Tack så mycket! Är nöjd :D nu hoppas jag att jag inte får massa kommentarer om att jag inte får ha den i morgon på jobbet bara..
Bra jobbat! Jag är grundskolelärare sedan 15 år och har piercing i både över och under läpp och näsa. Har även tatueringar och intressanta frisyrer i glada färger. Folk ska väl lära sig både skolämnen och empatiskt beteende i skolan, och då passar det väl bra att se annorlunda ut. I alla fall jag anser att "inte döma efter utseende" är något av det viktigaste barn ska lära sig. Inte bara barn för den delen… En del gamla stofiler till kollegor kan även dom lära sig ett och annat. ;)
#21 gud så bra skrivet! Håller med dig till 100% :) tror inte att jag tar hand om barnen sämre bara för att jag har ett smycke i läppen, har ju redan 7 i öronen, och det har ingen kommenterat, eller jo, barnen som tycker det är jättekul att räkna hålen ;) så ett i läppen borde inte skada :) Hoppas inte barnen pillar på smycket idag nu bara, funderar på att sätta på ett plåster, men vill inte att det ska bli tätt..