Tungpiercing, hjälp!!!
Skriver detta från min mobil, därför det kan bli lite kladdigt. Men iallafall, jag gjorde min igår & undrar hur länge svullnaden varar? Igår försökte jag äta lite fil men gick absolut inte. Men idag gick det lite bättre, jag åt även en macka som jag delade i väldigt väldigt små bitar. Det gjorde ont men det var mest obehagligt. Men till mina frågor: Hur länge håller svullnaden i? Är det bra att skölja ofta? Oftare än varje måltid? När kommer jag kunna äta vanlig mat igen? Glömde vad piercaren sa igår, när kan jag byta stav? Tacksam för svar!!!
Och en till viktig fråga: kan jag röka? Om jag sköljer noga efteråt?
Hur länge svullnaden håller i varierar från person till person. Du ska inte äta mackor och mat i den stilen på typ 1 vecka, bara flytande föda. Jag smygtog glass som smälte på tungan xD
Min svullnad var gick ner på 4-5 dagar men det kändes fortfarande och jag åt flytande rätt länge då mitt varade i 2-3 veckor.
Hört att man helst inte ska röka över huvud taget under läketiden
Jag bytte stav efter en månad, fyfan va skönt
//Joanna
#2 Vadå ska inte?
Kan man äta så ska man äta. Finns ingen anledning att bara äta flytande föda om man kan äta vanligt.
TS
Jag åt vanlig mat redan första dagen.
Svullnad brukar vara ca en vecka.
Undvik cigg eftersom det gör att ådrorna drar sig tillbaka och försämrar läkningen. Ät inte stark mat då det irriterar såret.
Skölj med vatten efter varje måltid och tvätta enligt anvisning.
Hur länge du kommer ha svårt att äta går inte att säga. Jag åt som sagt vanlig mat från första dagen.
Fick du inte skötselråd av piercaren?
#3 Skrev bara vad jag fick veta och vad jag följde och det gick bra
//Joanna
#4 Aldrig bra att leva på flytande om man inte behöver. Mycket underligt att du fått det rådet. Finns nämligen ingen anledning att inte äta om man kan.
Hon sa till mig igår att jag skulle försöka få i mig allt som vanligt, fast jag skulle undervika varm & kryddig mat som närmaste dagarna. Jo, hon gav mig massa råd & så men jag var så chockad efteråt så jag glömde allting typ. Tack för svar, får försöka att inte röka. Att inte få röka eller bita på naglarna blir jävligt jobbigt haha. Men värt det!
Kommer det göra lika ont hela läketiden?
Njä, om den läker som den ska går smärtan över ganska fort. Har för mig att smärtan går över ungefär när svullnaden gär det.
Så jag borde verkligen inte röka? :(
#9 Inte om du vill ha de bästa förutsättningarna 😃
Enligt skötselråden jag fick för mina piercingar i läppen var 10 dagar utan rökning, oral kontakt (hångel och dylikt) och stark/varm mat som är svårare att äta, tvätt 2 gånger om dagen och sen endast skölja med vatten efter måltid 🙂
jag har iallafall hört att man får röka men att man ska skölja med saltvatten efter varje måltid och rökning. drick mycket isvatten och ät isglass och sen kan du lägga en brustablett tex alvedon eftersom att du antagligen har ont också på tungan för att minska svullnaden, funkar skit bra! :)
Klart man får röka. Men man ska vara medveten om att det påverkar läkningen negativt. Menar du att man ska lägga en brustablet på tungan?
japp på tungan ! :) skummet sväljer man eller spottar ut,
Det ska man inte göra. Vill man ha smärtlindring ska man dricka det. Att lägga brustabletter på tungsn riskerar att irritera såret till max.
okej . men det har funkat på alla jag känner och på mig själv, men alla gör vi olika :)
Man ska i vilket fall som helst aldrig råda någon till att inta medicin på andra sätt än de som står på förpackningen.
men man kan ta vilken brustablett som hällst iallafall , tex c vitamin eller något det behöver inte ara alvedon, men det funkar bäst.
Tog min första cigg igår & jag kan säga er att det var så fruktansvärt skönt. Är noga med att bara röka när jag är hemma så jag kan gå in & skölja direkt efter.
Blir det negativa effekter på det hela får jag helt eneklt skylla mig själv. Men just nu känns det ingen skillnad alls.
Den har läkt hur fint som helst, gör inte ont alls längre & svullnaden har gått ner rejält. Just nu är det bara läkestaven som är lite irriterande, men det får man ju ta! Om några veckor får jag byta ju.
Tack för all hjälp! :)