Smuts på tungpiercing
Under tungan samlas det vit smuts, som min tandläkare påpekade var "plack". Innan jag skaffade Tungpiercing sa piercare/folk med Tungpiercing att jag skulle borsta med tandborsten för att inte skulle komma smuts där. Piercingen bara snurra istället så det gav jag upp.
Det funkar inte över huvud taget utan jag brukar hålla fast tungpiercingen med min hand och med den andra handen liksom klia bort "placket" med nageln och det är det enklaste för mig som tar minst tid. Annars kan man ju koka men hur bra är det för plastsmycken?
Brukar ni få smuts? Mycket eller lite smuts isf? Tar ni bort det på samma vis som jag eller har ni smycken att byta mellan?
Själv fick jag nyss ta ut det och dra bort massa plack då det från ingen stans satt sig på staven istället för kulan och irriterat hålet.
//Joanna
Plack kommer inte från ingenstans och är inte smuts. Det är bakterier som finns i din mun och fäster på piercingar, tänder och tunga och sedan börjar växa som en klibbig massa. Viktigt att du borstar tungan och inte bara tänderna och jättebra att du försöker få bort det från smycket också. Dock vet jag inte vad som kan vara det mest effektiva att använda för att få bort plack från ett smycke. Om det inte fungerar med borsten så är det kanske lättast att skrapa bort det med nageln, för det är mekanisk rengöring som krävs (inte munskölj som vissa reklamer påstår…)
Försök att undvika att äta mycket som innehåller socker, för bakterierna livnär sig främst på socker så om de får mycket av det växer placket snabbare.
Mjo tandläkaren har sagt att jag har väldigt lätt att få plack på tänder och sånt, lätt till tandsten och sånt
Hmm men det som fastnar är inte klibbigt utan det är som glasyr som har stelnat och då när man får bort det är det fortfarande format som på piercingkulan. Fast då vet jag det, tack :)
Någon annan som vet något eller gör på annat vis?
//Joanna
Använd rengöringstabletter för tandproteser :) Låt smycket ligga i lösningen ett par timmar, sen är det bara att skölja bort med vatten. Du kan säkert använda en halv tablett om du halverar vattenmängden.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se