Tatuera över ärr?
Nu var det nästan ett år sedan jag var inloggad här senast
& förmodligen har detta tagits upp förut, men kände att jag behövde starta en egen tråd.
Jag är en 15 årig tjej som haft självskadebeteende i 3 år nu, men har nu varit 19 veckors skadefri. Mina ärr är väldigt "utåtbuktade". Dom har liksom läkt "uppåt" & jag har så många att huden ser lite annorlunda ut & många är väldigt djupa. Ärren täcker från handen upp mot axeln på båda armarna. Sedan från lårets början ner mot fötterna. Bara framsidan av låren & på sidan av vaderna.
För att komma till saken (behövde beskriva lite för att ni ska få en uppfattning av hur det ser ut), så vill jag i framtiden ha sleeve. Även tatuera låren. Kommer det funka? Det är visserligen 3 år kvar tills jag är 18, men ärren kommer alltid finnas där. Speciellt de djupaste kommer alltid synas på något sätt. Sleeve har alltid varit min dröm, så vad har ni för tankar & åsikter kring detta? SKRIV, behöver hjälp för vad jag har förstått kan det vara svårt att tatuera över ärr & det blir oftast fult.. Men jag vill höra det från fler människor.
Tack så jättemycket på förhand.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Framförallt djupa och utåtbuktande ärr är mycket svåra att tatuera och jag skulle starkt avråda från att göra det. Huden har redan varit skadad och att tatuera över skadad hud som är så känslig och ojämn lämnar oftast ett dåligt resultat. När det är så mycket som du beskriver så tror jag att det är få/ingen seriös tatuerare som vill ge sig på det. Skadad hud är otroligt känslig. Då får satsa på en stor ryggtavla istället :) Grattis förresten att du varit skadefri så länge!!! :) starkt jobbat!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det finns en på dayviews i tatueringsgruppen som har tatuerat över ärr
http://dayviews.com/Tatueringar/516477849/
Hoppas du kan se, annnars är bilden i gruppen Tatueringar på 24 oktober 2013 😃
Du kanske kan få kontakt med personen och fråga? Tycker det är bäst så då det är från en person som själv gjort det 🙂
//Joanna
Är inte så insatt i ämnet så kanske inte ska ge alltför mycket råd. Men av egen erfarenhet. Den ända tatueringen jag hittils har är ett litet rosa hjärta på ena höften. Där har jag små bristningar som tatueringen går över, och just på bristningarna så har färgen flytit ut. (Det syns dock bara om man tittar mycket noga) Så tatueringen i sig är inte förstörd. Men kan tänka mig att det kan bli mycket värre om man har riktiga ärr.
Du kan ju annars gå in i en seriös studio och prata med dom där och höra vad dom har att säga om saken. Själv skulle jag tyvärr avråda från att tatuera över ärr.
#1 Tack för svaret & tack så mycket för berömmen!
Jag kanske får satsa på ryggtavla.. Eller bara bomba andra ställen med tatueringar.. Åh, vad jag älskar bodyart alltså ^^
#2 Hennes ärr såg mycket "finare" ut. Alltså dom var inte lika utbuktade som mina.. Men kanske kan ta kontakt med personen! Skulle nog vara värt, men jag tror inte det skulle gå över mina ärr iallafall.
#3 Tack för svaret! Ska kika vidare litegrann.
Ärren på låren är över ett år gamla, dom är blekna & inte utåtbuktade, mer öppna.. Kanske skulle det gå att tatuera där, men jag måste få prata med någon isåfall som är erfaren inom det området. Tatueringar är ju självklart något man måste ha tänkt igenom jävligt noga.
Jättebra jobbat att du håller dig skadefri! Grymt jobbat verkligen!
Det jag tänkte på, iom att du bara är 15 år…. Ärr förändras och om några år så kommer de antagligen att se annorlunda ut än vad de gör nu…
Kroppen slutar inte med "återställandet" för att såret är läkt… Jag har haft väldigt synliga och utåtstående ärr på min kropp som jag fick i din ålder… efter ca 3 år så var de betydligt mindre och idag ser man de bara om man tittar riktigt noga…
Dina ärr kommer antagligen synas hufsat tydligt då de är ganska stora men de kommer nog absolut ändra utseende och inte var fullt lika utbuktade om jag får säga mitt
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
På min höger arm har jag också massa ärr som står uppåt eller va man säger och jag gjorde en rätt så stor tatuering över dom och jag tänker inte alls på dom nu och men ser dom knappt
Jag har hört att det ska finnas några tatuerare i Sverige som halvt om halvt specialliserat sig på att tatuera över ärr efter självskadebeteende och operationer så någon av dem kan det nog vara värt att leta upp när tiden är inne 🙂
Tills dess skulle jag rekomendera att du håller huden mjuk och insmörjd framöver så att ärren förhoppningsvis kan läka lite extra. Många ärr blir mindre och mindre tydliga med åren. Jag hade massor med röda, utåtbuktande ärr på armarna från min gamla katt men nu syns de knappt. Jag brukar behöva tala om för folk och peka ut dem för att någon ens ska märka dem.
Det bästa & enklaste hade nästan varit att fråga en tatuerare :)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube