Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 1299 ggr
richard.pe.magnusson
0

Pierca om

Hur lång tid tar en helix/brosk-piercing på sig att läka igen? (1.6mm)
Är det vanligt med ärrbildning på framsidan?

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att göra om en, relativt nära där den sitter nu, och utöver läketiden vill jag veta vilka nackdelar som kan tillkomma.

Skulle vara trevligt att få lite perspektiv!

Tack

rebeka
0

Jag har två broskpiercingar, och båda har läkt på ganska kort tid. Fick problem med min conch så det tog ca 3 månader för den att bli helt läkt. Min helix läkte på ca 2 månader, men man brukar säga att det tar ungefär 3 månader för en broskpiercing att läka. Jag tycker dock att man kan räkna med att det tar lite längre tid! Helt klart värt det dock! 😉 

Ärrbildning efter en piercing menar du då? Och det är väl ganska relativt. Jag har fått ärr av vissa piercingar, men inte alls av andra, så det är ganska olika.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

richard.pe.magnusson
0

Haha, tycker alltid att jag är så tydlig. Lyckas ändå inte. "Läka igen", alltså läka ihop när man plockat ur smycket.  Har 2 stycken, var av den ena är ganska ny. Men den första vill jag göra om, om det inte alltför mycket besvär med det gamla hålet som ska läka igen :)

rebeka
0

Ojdå, det var nog bara jag som läste slarvigt! 

Om du redan bestämt dig för att göra om den så tycker jag du kan plocka ut den direkt och boka tid när du kan! Jag tror de läker ihop förhållandevis snabbt! 🙂

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Trollhund
0

3-6 månader för brosk säger min piercare. Det borde ri ligen gå något fortare att läka igen. Men minst va 2 månader skulle jag säga.

richard.pe.magnusson
0

tack för svar :), någon som upplevt processen själv?

busigdemon
0

Har en conch som gjordes i maj i våras, den kan få lite krustor, men anser den så gott som läkt, kan numera byta smycke utan att dne blir sur.

Har en helix som gjordes i augusti i höstas o den kan grina till lite då o då o bli öm fortfarande så väntar lite mer att byta smycke på den ännu. Men till sommaren räknar jag med båda ska vara bekymmersfria.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Trollhund
0

#6 Fast TS vill beta om någon som tagit ur smycke och låtit växa igen, inte hur lång tid själva piercingen läkt :)

busigdemon
0

oj, my bad

Tog en Industrial som fick sitta 8 veckor innan jag gav upp den, kändes som huden var läkt vädligt snart 1-2 veckor, sen tog det det inte många veckor innan det kändes läkt.
Nu 1½ år senare så är det hel läkt men knölar känns fortfarande, så om man är lite noga så kan man känna var den satt.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Karmatarerskanise
1

Alltså ett hål som är läkt sedan länge, speciellt i brosk finns det inga garantier för att det växer igen. Det heter inte läka om det är en redan läkt  piercing. Då heter det växa igen.