Blowout
Jag har två töjningar i mitt öra, en på 14mm o en på 6mm
Har alltid gått problemfritt o töja, aldrig ont eller så förutom en gång då jag fastnade i sömnen med min töjning (då 8mm) o fick ta ut o börja om
Nu har jag fått en början på blowout på min 14mm som jag haft i i minst 3 veckor, utan problem.
Såg det i morse då jag vaknade, har troligtvis sovit på den så det blivit tryck på, och de är då på båda sidor av örat, det är inte stort och inget jag stör mig på, mer än att det ömmar, men vill ju helst inte att den ska växa
Gick till en piercingstudio och frågade, fick rådet att vända på spiralen, då det är en sån jag har, o att den då kan försvinna/gå tillbaka sig lite, samt även att prova massera på den
Låter detta vettigt?
Vill ju inte att den på framsidan av hålet ska bli större, då den syns mest
Dock var den mindre nu än den bak, men kanske blir större av att vända på spiralen och sätta i den åt andra hållet?
Och finns troligtvis redan trådar om detta, men måste snart stänga av datorn, tycker det är krångligt att söka trådar via telefonen, lättare att kolla inlägg man skrivit.
Jag tycker att du ska gå ner en storlek så att blowouten kan "lägga sig". För även om du vänder på töjspiralen så ligger den ju ändå och skaver.
Dom gånger jag har varit klantig och töjt lite för snabbt tex. så brukar jag gå ner en storlek, vänta en månad och sedan börja töja upp igen.🙂
Så lycka till!
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
ja, tänkte göra det då jag kommer hem, men det blir inte förrns ikväll nångång
Men ska jag fortfarande sätta i den åt ''fel håll'' eller ska jag ha den som vanligt? :)
Jaha, har du bara töjspiraler som smycken? 🤔
För ja har alltid sett till att jag har pluggar eller tunnar på varje storlek för att örat ska få "vila".
För töjspiraler, tapers osv. är ju bara till för att töja upp, sen sätter man i pluggar/tunnlar. Så isåfall är det inte så konstigt att du håller på att få en blowout eftersom töjspiralen "åker runt" i hålet under sömnen tex. 😕
Tyvärr är det många som använder töjspiraler som smycken, men de är oftast då man får problem. Så du borde egentligen försöka få tag på en plugg/tunnel till de örat. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
hm.. konstigt att jag aldrig hört det förut, inte ens av piercingstudior o:
Men jag har tunnlar och sånt till 12mm, men har inte hunnit fixa till 14 än, pga pengar bland annat, ska fixas sen!
Dock tycker jag det är snyggt med en spiral, men okej att ha nångång ibland kanske?
Men i med en 12mm tunnel/plugg när jag kommer hem då, låta det vila i en månad ungefär, o sen töja upp igen, ha i spiralen tills örat ''läkt'' lite o sen i med en tunnel/plugg? låter det bra? :)
Och funkar vilket material som helst? för har helst silicon eller plast på vintern, eftersom det inte blir lika kallt ^^
Kan oftast inte sätta i en plugg förrns jag haft spiralen i i nån vecka efter jag töjt, lite därför jag skjutit på o köpa en också, men mest pga pengarnas skull
3 en spiral åker inte runt. Vet inte var du fått det från.
#5 Som jag skrev tidigare så är töjspiraler och tapers bara till för att töja upp hålet för att sedan sätta en tunnel eller plugg.
Nää, den den åker inte runt "bara sådär" utan den kan lätt röras på om man rör på sig mycket när man sover. Och på så sätt kan de lätt skava på den känsliga huden inuti örat, vilket kan resultera i en blowout. Och man kan även råka fastna i den. 😛
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
6 de går utmärkt att ha som smycken. Vet inte var du fått det ifrån. Med din förklaring bör man inte använda örhängen heller.
#7 Ok, ifrågasätt inte mig inte då om du redan "vet" de. Jag har egna erfarenheter, pratat med några piercare och hört vad folk i min närhet har för erfarenheter.
Jodå örhängen kan man visst ha de är inga problem. Sen har jag inte sagt att töjspiraler inte går att som smycken, utan jag sa att man bör ha pluggar/tunnlar istället, eftersom töjspiraler/tapers är till för att töja upp med.
Sen är de så att har man töjningar så har man utspänd hud runt ett smycke och då skaver de lätt mot den redan ömtåliga huden inuti om man har fel smycke. Men har man ett vanligt örhänge på 0,8 mm så är ju det tillräckligt litet för att inte huden ska spännas ut och därför är det inte riktigt samma sak. Jag skrev dessutom att man ska undvika dom när man sover, eftersom chansen är störst att de skaver då.
Sen gör varje person som dom själv vill, jag bara ger förslag för att undvika att det blir värre.
Tack för mig..
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Ja vi gör som vi själva vill. Jag med vänner har alltid kört spiral utan problem. Du är den första som jag ser säga att det är tunnlar som är rätt.
Håller faktiskt med Fuzzie, jag har bara i mina tapers tills jag får in pluggen efter som att örat vrids (på grund av att det sticker ut så mycket baktill) och det blir ömt och irriterat, speciellt nu när jag kommit upp i storlek. Så jag har pluggar/tunnlar och tapers i alla storlekar för att inte irritera örat.
Jag gick ner i storlek o satte i en silicontunnel på 12mm, tyvärr så verkar blowouten bli kvar, men den är inte så stor att den stör mig på nåt sätt
Men vill ju tillbaka upp till 14mm, kan jag göra det eller finns det risk att den blir större då? Tänkte isf prova töja upp genom att sätta i spiralen åt 'fel' håll, och sedan vänta en, max två dagar innan jag byter till tunnel/plugg
#11 Vad bra att du satte i en tunnel! 😃
Jag har haft samma problem med att den inte verkar vilja lägga sig. Och om de händer så brukar jag ta ur tunneln helt och låta örat få "vila" fritt, utan nånting i. Dock gör man det bara korta stunder så inte hela örat drar ihop sig. Sen sätter man tillbax tunneln/pluggen bara och jag brukar göra så var och varannan dag tills den har lagt sig. + att jag brukar "massera" mina örsnibbar väldigt ofta för att få upp blodflödet, då huden är så pass tunn där.
Jag tycker att du ska vänta 1 månad och se vad som händer och efter de kan du ju avgöra om blowouten har lagt sig eller inte. Du kan då sätta i töjspiralen och testa försiktigt och håll koll på örat. Jag brukar sätta spiraler/tapers åt båda hållen under några dagar för att få en "jämn" uttöjning av örat. 🙂
Jag vet att de kan vara jobbigt att vänta, men de är de verkligen värt! För de sämsta man kan göra är att stressa en töjning. + att "min" lilla metod funkar väldigt bra för mig men kanske inte för andra, men de får man väl testa sig fram själv.
Lycka till! 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
har alltid tänkt att jag ska ha tunnel, bara det att jag tyvärr inte hunnit köpa till 14mm /:
Tänkte vänta ungefär en månad ja, och tack för tipset! Ska prova, är ju värt ett försök :)
#13 Kolla ebay, har köpt kit från 1,2mm till 20mm med tapers, pluggar och tunnlar till båda öronen i alla storlekar. Kostade typ 300kr med frakt.
Jag tycker dock det är mycket bättre att gå till en proffsig studio om man vill töja upp. Så töjer man en mm per månad.
Spiraler och tajpers är inte vidare bra.
Antingen för att det är helt fel material (plast, akryl) eller så "råkar" oftast folk att töja för fort.
//Belinda aka Zandrama
#14 köper mina på studio, bara att jag inte hade hunnit köpa en 14 då, ska köpa en snart, så jag har en redan innan jag provar sätta i min 14mm igen :) Annars finns ju crazy-factory också :D #15 har varit hos studio, dock inte dom som satt i dom åt mig, men har pratat med dom innan om hur jag ska göra osv Har en lärare på skolan som är utbildad piercare o har en egen studio också, se henne har jag också pratat med ^^
#16 fast sedan är det ju skillnad på studio och studio ;)
Bara för att man är "utbildad" piercare betyder det inte att man är en bra piercare i dagsläget :P
Länkar till två inlägg hos dem jag alltid går till:
//Belinda aka Zandrama
#17, är två olika studios, och båda är bra! Var väl just bara det att jag inte hunnit fått tag i en tunnel som va felet, så är mitt fel, inte deras :)