infektion ?
Hur noga jag än skötte min smiley piercing så efter bara 9 dagar tror jag att den är infekterad. Den har som en utbuktning. Och hela ''strängen'' är väldigt tjock. Min första piercing som sagt. Någon som vet det är en infektion eller inte? isåfall, hur ska jag göra med den ?
Super tacksam för svar, need some help
Skölj med koksaltslösning två gånger om dagen och pilla aldrig på den med smutsiga fingrar.
Tack !
ajabaja, inte ta ur smycket i en så ny piercing!
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
#4 nja jag vet :s men smycket blev så himla äckligt. så hade bara lust o tvätta det. :)
Borsta smycket försiktigt med en mjuk tandborste. Du kan gärna skölja med klorhexidin 1-2ggr/dag i en vecka.
Undvik att äta sådant som innehåller mycket socker och/eller stärkelse så bildas inte plack lika snabbt.
Tack så mycket ! känner mig väldigt okunnig. Men även hur mycket jag googlar runt hittar jag inget vettigt svar ^^
Jag skulle inte ta en tandborste utan försiktigt pelat bort det med en tops. Man ska inte peta för mycket. Och allt behöver inte komam bort heller. Det viktigaste är att du sköljer med antingen det du fick rekommenderat eller med koksaltlösning. Och du ska INTE ta bort piercingen när den inte har läkt ännu. Missade det innan,
Det är naturligt att de blir sån "utbukting" eftersom det är så tunn hud och det är kroppens sätt att läka, ist för en sk broskkula.
"smutsen" på piercingen är delvis plack från tänderna, känns det obehagligt att borsta med en mjuk tandborste så skölj munnen med saltlösning eller munskölj som du kan köpa på salonger. Gå in och fråga om du känner dig osäker 🙂
Jag har från dag två med min smiley piercing borstat tänderna som vanligt och även försiktigt på smycket. Jag trycker med nageln på kulan mot tanden så den hålls fast och sen drar jag borsten över smycket tills de är rent.
Man ska även vara försiktig när man äter. Att äta ett äpple eller macka är inte de lättaste med sådan piercing som dessutom är ny. Undvik allt som kan irritera och plocka INTE ut smycket. Skölj med saltlösning efter varje gång du ätit så bör svullnaden gå ner.
den ser inte infekterad ut mer irriterad.