Vad är detta?
Har fått en röd prick eller vad man ska säga, strax under övre kulan. Är detta ett tecken på infektion eller något helt annat? Har inte ont där. Den 18e är det 3 månader sen jag piercade mig. Tvättar morgon och kväll med koksaltlösning. Inte världens bästa bild då jag stod snett och fotade med ipaden.. Och bilden hamnade åt fel håll. Pssst; har mer hud emellan än vad det ser ut som x) Bilden är inte rättvis Visste inte i vilken grupp jag skulle lägga detta i, så ändra gärna :)
// MT ♥
Ingen? :/
// MT ♥
Det bästa hade varit om du tog en bättre, tydligare bild så det blir lättare att se, annars kan de bli svårt att svara. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#2 Okej, får ta och göra det när jag kommer hem :)
// MT ♥
Precis såg min piercing ut också när den hade börjat migrera..
#5 En infektion!
#6 Då är det bara att fortsätta tvätta som vanligt då? Eller något annat?
// MT ♥
De ser ut som att du har en infektion och därav lite var runt piercingen. Sen kan de tyvärr vara så att den är påväg att migrera om du har otur, för min såg också ut sådär i början när de migrerade. 😐
Jag kan lägga ut en bild på hur min ser ut eftersom den är färdigläkt sedan länge om du vill, så får du se hur mitt ärr har blivit så kan du jämföra? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Vad är migrerande? :O
#9 Att den börjar vandra ut ur huden. De gör oftast navlar, ögonbrynspiercingar och surface piercingar. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#10 Min navel vandra ur 2mm :/
ett tag innan jag anvnde alsolspriten så fick jag ett mysko sår mellan piercing kulorna, i mitten om du förstår? De läkte aldrig å helt plötsligt var de ett öppet sår rakt in till staven och de va så dåligt så den vandrade neråt. Så jag började med Alsolspriten då blev allt bra som tur va. Har tyvärr ett litet ärr över piercingen idag.. Jag va alltid noga med den piercingen men tyvärr :/
#8 Det får du gärna göra :) Visst är det så att om man blir tvungen att ta om den så finns det mindre risk att den inte migrerar? Hoppas ni förstår vad jag menar..
// MT ♥
#11 Jag förstår hur du menar. De var lite liknande för mig med och tyvärr kan dom vara riktigt jävliga dom där navlarna helt enkelt 😉
#12 Mja, asså de blir ju ärrvävnad i vägen så isåfall kan man väl säga att det är svårare för den att migrera pågrund av de. Men jag har en kompis som har tagit om hålet 5 gånger och den vandrar fortfarande så de är väl olika från person till person. Jag lägger ut en bild imorgon så hoppas du kan vänta på det? 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#11 Usch, det lät inte kul :/ Bra att den blev okej sen! #13 Absolut :)
// MT ♥
#13 Vissa piercingar kan va väldigt svår läkta :/
#14 Ja tack så mycket!
Jag har gjort hål i naveln två gånger och jag har fått sådär bägge gångerna. Mitt problem löste sig oftast då jag kokade smycket. Tvätta ordentligt med "piercingtvål" och koka smycket, sen in igen. Då borde det lugna sig. :)
Men man ska väl inte ta ut smycket så länge det inte har läkt? o.o
// MT ♥
#17 - Nja, så tänkte väl jag också. Men så länge infektionen är där och den blir värre (?) så lär man inte få behålla det alls. ;) och jag snackar om att koka det kanske i 5 min, stå och kolla på det medans det hoppar omkring i kastrullen ;) Häll i lite salt också om du vill. Det dödar bakterierna på staven iallafall. och sen fort in i naveln så fort det kallnat, och den kallnar fort.. Jag brukar hälla ut vattnet genom en sil, och smycket direkt till en ren handduk och hålla i det med handduken och torka av det genom att gnugga handduken mot smycket, för annars bränner man sig på smycket. Sen kan man stoppa i det, även om det är lite varmt/ljummet men inte så man gör illa sig.
Det har räddat min, jag kanske fick göra så 2-3 gånger nu senast och nu är allt frid och fröjd. Läkt och inga problem alls!
#18 okej :) Har haft denna infektion i ca 2-3 veckor isåfall.. Inte haft något innan, så kanske ska vänta och se ifall den lägger sig? Och om den inte gör det, prova ditt råd.. Eller är det osmart? ^^
// MT ♥
#19 Alltså när det är riktigt infekterat så skulle jag inte råda dig att ta ur själva smycket för att koka det. Jag skulle hellre tvätta med koksaltlösning 2-3 gånger om dagen, beroende på hur många tvättar din kropp klarar av. (man får heller inte tvätta för mycket)
För tar du ur det så kommer det att försöka att dra ihop sig eftersom kroppen försöker försvara sig mot infektionen, så de kommer nog göra väldigt ont att sätta i det, men de gör du ju såklart som du vill. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Skulle absolut inte rekomendera att ta ut smycket. Du irriterar det oläkta hålet, vilken troligen kommer att försena läkningen och kan förvärra infektionen om du har en sådan. Dessutom så hamnar det bakterier på smycket så fort du tar i det för att stoppa in det igen. Det spelar ingen roll att du tvättar händerna för de blir inte sterila.
Gör istället rent det ordentligt med koksaltlösning och pilla inte på det.🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Får fortsätta att tvätta 2ggr/dagen och se om det blir bättre, annars så får jag väl öka tvättningen.. Tack för alla svar! :)
// MT ♥
Min såg ut som de gör för dig då den började vandra men såhär ser min ut efter att den är läkt. Har haft den i 2-3 år nånting och har inte haft nå mer problem med den efter läkningen. Inte så snyggt med ärret, men kulan ligger så precis på ärret att de ser helt ok ut ändå. 😉
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#23 Okej, skönt att ärret inte syns så himla mycket :) Har nu märkt att piercingen har vridit sig mot vänster, förmodligen för att jag vänder mig på mage väldigt mycket när jag sover.. Nu undrar jag om man kan få den mer åt mitten genom att ha tex tejp eller något över? Tänkte så att tejpen hjälper till att hålla den på plats ^^
// MT ♥
Jag tycker verkligen inte att du ska sätta en vanlig tejp över! För dels så får inte infektionen någon luft och kan då inte börja läka ihop alls + att "limmet" som sitter på tejpen kan ju göra infektionen värre.
Vissa säger att man kan vinkla piercingen mot andra sidan, (i ditt fall åt höger), för att få den att sakta komma tillbax till mitten. Dock tycker inte jag att de är en så bra ide.
Men vill du absolut använda dig av tejp för att vinkla ändå så skulle du kunna köpa micropore på apoteket, det är en kirurgisk tejp. Dock bör du inte ha tejpen på under långa stunder, även om den är en kirurgisk hypoallergen tejp. Använd den isåfall bara för att försöka vinkla tillbax smycket på plats igen, men se till att såret får luft och tejpa bara under korta stunder.
Men som sagt så avråder jag dig från att göra det ändå! Men lycka till! 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#25 Har nån tejp man lägger på sår här hemma. Kan man använda något annat för att sätta på vänster sida som "trycker" lite åt höger? Tänkte inte ha det hela tiden, utan så att piercingen går mot de håll jag vill ha den gradvis :)
// MT ♥
Hmm, vet inte säkert. Jag brukar vara väldigt noga när jag har piercat mig, tex. när jag gjorde både navel, septum och mina 4 anchors på höfterna så sov jag alltid på rygg, även om jag normalt alltid brukar sova på sidan annars, bara för att de inte ska bli någon lutning så att smycket blir snett.
Så jag tycker du ska kolla med din piercare för att få hjälp istället. För jag vill inte sitta här och ge dig tips på saker man egentligen inte borde göra. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#27 Okej, får ta och kolla med honom :) Tack!
// MT ♥
#29 När min såg ut så då satt jag i ''fågelbad'' med Alsolsprit och de läkte på 1,5 vecka med en gång. Innan så strulade den över 1 år. Jag vet att alsolsprit inte rekomenderas tydligen med de va en sjuksköterska som tipsade mig och min piercing är super fin idag utan alsolspriten!
Satt varje kväll med de :)
Okej.. Nu har jag provat med asolsprit och väteperoxid sen jag skrev här sist.. Det blev bättre ett tag, men nu har det blivit så här. Är påväg att ge upp helt! Staven har kommit ut mer och mer, och infektionen är fortfarande kvar. Vad händer? Vet att man helst inte ska ta ut piercingen när man har infektion, men vill inte att jag ska få ett fult ärr ifall den skulle "ploppa" ut.. Törs jag ta ut den och tvätta extremt noga? Tacksam för svar!
// MT ♥
Jo, va in till piercaren för nån vecka sen, och hon som stod i kassan rådde mig till att fortsätta tvätta, och om de inte blev bättre skulle jag ta ut den..
// MT ♥
Men har det blivit bättre sen du skrev här sist då? 🙂
Men som sagt så är det bara att tvätta, tvätta, tvätta 😉
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#33 Det blev bättre ett tag, men nu ser det ut som på bilden.. Är orolig över att staven ska komma ut :/
// MT ♥
Putt.. Kom bilden med överhuvudtaget? o.o
// MT ♥
#37 Det ser tyvärr ut som att den migrerar och att det röda ovanför är ärrvävnad… 😕
För precis sådär såg det ut för mig och du har ju resultatet av det en bit ovanför i inläggen. Men hoppas de går till sig och "stannar" där den är nu. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Törs jag ta ut den tro? Och som sagt tvätta väldigt noga och isåfall göra om den när hålet läkt i hopp om att den stannar kvar? :P
// MT ♥
#39 Jaa, du kan nog ta ut den om du är väldigt noga med rengöringen dom kommande dagarna så du inte råkar "kapsla" in en eventuell infektion.
Du kan göra om den när allt är läkt och fint, men eftersom det kommer vara ärrvävnad där så kan de hända att den ändå har svårt att läka och fortsätta migrera. 😕
Men lycka till iallafall! 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#40 okej, får se hur jag gör.. Vill så gärna ha kvar den men är rädd för att den ska "ploppa" ut :/ Tack!
// MT ♥
Det röda runt om är väl en infektion eller är det något annat? De är lite hårt.. Om det skulle vara ärrvävnad, kommer det röda försvinna?
// MT ♥
#42 Jaa, de röda runtom är infektionen, men ovanför kulan ser det ut att bildas ärrvävnad. Som sagt är jag ingen expert, utan jag går efter egna erfarenheter och de såg ut precis så när min migrerade. 😕
Men de bästa hade nog ändå varit om du gick till din piercare och frågade om råd då dom kan ge bättre svar + att dom får se din navel irl. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#43 Jo, har funderat på att gå tillbaka :)
// MT ♥
Det ser verkligen ut som den vandrar ut från kroppen. Jag hade tagit ut den nu, innan det blir för stor ärrbildning. Var noga med att tvätta den med koksaltlösning efter i några dagar tills en stängt sig.
Har funderat under dagen och bestämt mig för att ta ut den ikväll :) Känns lika bra.. Tack för alla svar! Har verkligen hjälpt :)
// MT ♥
Jag har en fråga! Haha hur sjutton tar man ut den? o.o' Försöker vrida på översta kulan, men de händer inget.. Törs inte ta nån tång eller så, är rädd att allt ska "ploppa" ut..
// MT ♥
Har ni gummihandskar hemma? Prova då med det. annars så prova med varm saltlösning och håll en kopp med det mot piercingen. Det kan om du har tur lösa upp skitet som sitter i gängorna. I värsta fall får du gå till studion så de öppnar den.
Fick nog och tog en tång iaf xD Öppnade den försiktigt, lite i taget och det gick bra :) Känns otroligt konstigt utan något som är i vägen när man ska tvätta, så kommer nog ta om den sen..
// MT ♥
Hehe har en fråga till.. När kan man ta om den? Är det någon speciell tid det ska gå emellan att hålen har läkt ihop tills man kan ta ett nytt? :)
// MT ♥