Etikettallmänt
Läst 22897 ggr
imsuchadiva
2013-12-10, 17:01

Tatuera över ärr

Tatuera över ärr, går det?

Anledningen till min fråga är för att när jag var med min kompis här om dagen så skojade jag om att jag skulle åka hem och skära mig själv.
Då svarade han "Nä de får du inte göra"
Varpå jag sa, "Men jag skojade bara, har aldrig gjort de och skulle aldrig göra det."
Han "Man kan tro att du gjort det.."
Jag svarar chockat, "Jaså, varför då??"
Han drar då upp ena ärmen på min tröja så min tatuering syns.
Jag frågar, "skär man sig för att man har tatuerat sig?"
Han svarar "Nej men du har en stor tatuering på din arm och en del tatuerar över sina ärr för att det inte ska synas."

Så min fråga är alltså, brukar folk tatuera över sina ärr de fått pga att de skurit sig? Blir såna tatueringar ens snygga? Känns som de borde bli ojämna.

/  fredrikalidman.blogg.se

Lia
Lia 
2013-12-11, 00:03

Jag såg en kvinna på tåget med tre små barn. På hennes underarm fanns en stor tatuering med flera namn på, antagligen barnens. Utanför den stack det ut väldigt många smala streck.

Det beror på hur djupt man skär tror jag. Som det såg ut på henne var det inte så djupt, eftersom det inte heller blev en upphöjning eller nedsänkning i huden. Men de stack även ut så att det mest såg sorgligt ut att hon försökte dölja såren med viktiga personer… 

Så går gör det väl, men hur bra det blir är en annan sak.

cBrodin
2013-12-11, 08:26

Jag har hört att färgen flyter ut i ärren och det inte blir snyggt.

Har själv låtit bli och tatuera underarmen just för där är många stora ärr. Låter dem hellre synas än att ha en ful tatuering över som bara flyter ut så det syns ännu mer. Dock hört samma av andra att folk försöker tatuera över sina ärr, dock aldrig sett någon som gjort det, så jag tror inte det är så vanligt.

rebeckanystrom-
2013-12-11, 12:06

det går att tatuera över ärr, men risken är att det inte blir snyggt. Samma sak som att tatuera över bristningar. Är ärren gamla nog, att du sjunkit och ja blivit lite mer normal hur om man nu säger så så brukar det gå bra. Jag själv har tatuerat över bristningar på ena höften, och det var absolut inga problem, den ser jättefin ut :) Sen behöver ju tatueraren ha kunskap om tatuering på ärr me.

Nina
2013-12-12, 14:41

En del tatuerar över sina ärr. Och det kan bli snyggt om den är en duktig tatuerare. Det beror också på hur ärren ser ut. Känner själv en som tatuerat över en väldigt sönderskuren underarm Det blev snyggt. Men visst ser man ärren om man är nära.

Alone
2014-02-17, 22:16

Jag har själv väldigt stora och rosa ärr, som gick jätte bra å tatuera över de syns inte alls att de är ärr under om man inte kollar efter de, gå man till en duktig tatuerare så ska de inte va några problem :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

fuzzie
2014-02-17, 23:31

TS: Först måste jag börja med att säga att det är synd att du väljer att skämta om ett självskadebeteende… Många lider av det och när folk skämtar om det som att det är jättekul att sitta hemma och "cutta" så blir jag ärligt talat lite lätt irriterad.  Jag bla. skär mig och tycker inte alls att det är särskilt kul att skämta om. Det är en sak som jag inte kan ta mig ur och önskar för allt i världen att jag slapp.

Vill absolut inte skapa en diskussion om detta, men skulle önska att folk tänker på hur dom uttalar sig bara. 🙂 

Men åter till saken: 
Jag har är på mina armar och ben pågrund av att jag skär mig. Och jag har nu bestämt mig för att tatuera över dom på den ena handleden. Det kommer bli en text på 3 ord som min mormor har sagt till mig sedan jag var nyfödd typ och det betyder väldigt mycket för mig. 

Sen #1 så kan ju hennes anledning till att hon placerade hennes barns namn just där vara av den anledningen att dom är det mest värdefulla hon har och att tack vare dom kanske hon kom över sitt självskadebeteende. Vad vet jag, men det behöver inte vara negativt eller bara för att "täcka över". 

Jag kommer att sätta mormors text på mina ärr just för att hon betyder så fruktansvärt mycket för mig och att de för mig symboliserar att hon alltid har funnits där för mig och stöttat mig när det har varit som värst. ❤️ 

Men alla är vi olika och vissa kanske gör tattoos över bara för att dölja, medans vissa kanske gör som mig. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Lia
Lia 
2014-02-18, 00:52

#6 Absolut, och det var jättebra att du berättade hur du såg på det, för jag tänkte inte alls på det :) Men jag sa det så som jag tänker: skulle jag någonsin tatuera över mina ärr så skulle det vara endast för att bli kvitt dem, inte av någon annan anledning. Och det är ju skönt att alla är olika! :) Hoppas det blir fint ^^

Upp till toppen