Navelpiercingsproblem
Jag piercade naveln i början av augusti, på India. I början var det lite rött, men läkte sedan fint. Efter det började det bli infekterat, rätt rejält. Sen blev det bättre igen och nu är det än en gång dåligt. Dom sa att jag i slutet av oktober kunde byta piercingen (det där läkesmycket är ju så fuuult ^^) så det gjorde jag. Gick med den nya (ett hängsmycke) i två dagar sen fick jag fruktansvärt ont. Så nu har jag fått byta tillbaks till läkesmycket igen.
Tvättar och rengör allt två gånger om dagen med det avjoniserade vattnet jag fick med när jag tog hålet. Jag sysslar mycket mer djur, är i stallet dagligen osv osv, kan infektionen bero på det? Just nu har jag så pass ont att jag inte ens kan sitta ner i traven på min hästs rygg, rider alltid barbacka nämligen, men det funkar ju inte nu. Och så kan vi ju inte ha det, på söndag ska vi dessutom iväg och tävla och då kommer jag rida konstant tre timmar, med väldigt mycket trav. Kommer ju typ dö.
När hängsmycket var i såg det ut såhär:
Koka upp koksalt, häll ner i en äggkopp eller liknande och låt piercingen bada i det i 10 minuter.
Har du testat att tvätta med koksaltlösning?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#2-3 Tack för svar :) Jag gjorde det bara vid den förra infektionen, tyckte inte det hjälpte nåt särskilt. Borde kanske testa igen.
Sluta plocka ut smycket! Det irriterar det bara ännu mer!
Som sagt, koka upp koksalt, och bada piercingen i det i ca 10 minuter. Gör detta idag, och tvätta det med koksalt innan du ska sova, och fortsätt tvätta med koksalt två-tre gånger om dagen i ett par dagar.
Ta absolut inte ur smycket om det är såpass irriterat som det är!
Oh okej, trodde inte det påverkade så mycket om man plockade ut det! Har väl gjort det någon gång varannan dag i en vecka nu typ. Bör sluta med det alltså. Men känns inte som om det blir helt rent när smycket är i..
Det blir det! Det är inte jättekonstigt att det är irriterat om du plockat ut det så ofta när den dessutom är ganska nygjord. Kan ta upp mot ett halvår innan en navelpiercing läker, så fortsätt tvätta med koksalt så ska du se att det förhoppningsvis blir bättre när du slutar ta ut smycket. 🙂
#8 Låt det vara tills det absolut är helt läkt. Förstår att det blir irriterat om du pillat så pass på den. Gör som #6 sa med koksalt. Du kan säkert röra smycket försiktigt när du duschar eller tvättar den, men ta absolut inte ur det.
Ah okej :) Det har blivit som en besatthet typ, som att bita på naglarna!
Hur lång tid tar det innan jag kan byta smycke, ungefär? Hatar verkligen detta 😕 Går o fixar koksaltlösning på en gång.
Helst inte alls innan det är helt läkt. Men förstår att det är jobbigt att vänta 😉 Men först och främst så ska irritationen vara borta helt! Gärna i minst en månad innan du byter, jag rekommenderar dig till att inte byta till hängsmycke det första halvåret (från det att du piercade dig) i alla fall.
#12 Åhh så pass. Haha usch, har inget tålamod alls längre 😃
Tack för snabba svar!
#13 Jag känner igen det där helt! Är ganska mycket piercad själv och har dessutom töjt ett par av mina piercings, så jag vet precis hur det är när man inte får byta smycke som man vill 😃
Ta inte ut smycket! Tänk på att det är som ett dränage som hjälper till att driva ur bakterier 🙂
en navel piercing kan ta upp till ett år att läka. ta asolsprit och håll på piercingen i 10 min två gånger om dagen, koksaltlösning gör så att hålet blir torrt så smörj in med helosan, och tejpa fast en steril kompress över piercingen när du hat tvättat den , bakterier från kläder mm är inte bra när den inte har läkt klart :)
#16 Nja, det är rättare sagt alsolsprit som torkar ut i sådana fall.
#16 Det är spriten som torkar ut och inte koksaltet. Dessutom är sprit inte bra på piercings eftersom att sprit dödar de bra bakterierna också vilket du inte vill när någonting ska läka.
Jag fick också infekterat titt som tätt.. till slut blev det så illa att jag kände att jag kunde ta ut smycket och låta det läka en dag men det växte igen läskigt fort! Fick trycka in piercingen igen mmen efter det började piercingen vandra ut ur kroppen så jag tog ut den å lät det växa igen. Resulterade i ett väldigt fult ärr. Men idag har jag nt piercing så ärret syns inte lika mycket mer
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#19 Man ska inte ta ut smyckena under läkningsperioden. Definitivt inte trycka in dom igen om det känns trögt. Kan vara så att din kropp helt enkelt inte ville ha piercingen där. Jag gjorde om min "vanliga" navelpiercing tre gånger för att JAG ville ha den där, men det ville inte min kropp, tji fick jag :D
$20 Hade jag vetat det hade jag antagligen inte gjort det ;-)
Sara
#21 Ååh, det vet man aldrig 😉
Tack för all hjälp här btw, det håller på att läka jättefint nu äntligen!
#23 Skönt!
Sara
#23 Skönt!
Sara
Du ska absolut inte byta smycke när hålet inte är läkt! Och absolut inte hängsmycke i början det irriterar bara! Testa att sätta in ditt läkesmycke, koka upp koksalt och låt det ligga i 5-10 min. Gör det här varje dag tills det börjar bli lite bättre! :) och pilla inte på smycket med smutsiga händer!
Använd alsolsprit! Funkar jättebra att använda en kort tid på infekterade piercingar (upp till en vecka).
#27 Alsolsprit är uttorkande och dödar inte bara de dåliga bakterierna utan även de bra. Det är alltså INTE bra att använda.
#28 det funkar extremt bra och tar bort infektionen efter ett par dagar. Känner inte till något som är lika effektivt, gör du? Används det en vecka är det ingen fara.
#29 Ja, det gör jag. Koksalt.
Att alsolsprit torkar ut och dödar bra bakterier också, som hjälper till att få bort infektionen är inte speciellt bra. Vilket jag tycker säger sig självt.
#30 Har du fått bort en infektion snabbare med koksalt än alsolsprit?
För mig fungerade det inte att få bort infektionen med koksalt, jag hade en riktig elak infektion och den gick bort med alsolsprit efter ett par dagar. Hade nog inte funkat med koksalt även om jag hållt på i flera veckor. Alsolsprit är bakteriedödande på ett sätt där koksalt inte fungerar lika bra.
Eller menar du att det är skadligt att använda alsolsprit i en vecka? Vad har du fått för problem? Under längre perioder är det inte bra att använda alsolsprit, men för att få bort en infektion är alsolsprit är jättebra korttidskur.
#18 Varför rekomendarar folk de då ifall de dödar bra bakterier? Och vilka är dem bra bakterierna i ett infekterat sår? :S
#32 Alsolsprit är bakteriedödande och tar bort alla bakterier, därför bör det inte användas för länge. Dock blir vissa lite förvirrade av det och tror att det är farligt att använda alsolsprit någon vecka, vilket det inte är.
Vill gärna höra lite historier om hur en korttidskur med alsolsprit kan vara farligt för kroppen.
#33 De är ju inte farlig, så vrf ska du höra ngt? :S
#34 Läs inlägg #28
#34 Ja?
#35 Har väl ingen med mitt inlägg att göra som är till en annan och inte dig.. Vill veta vad #18 menar…………………………
#31 Ja faktiskt. Jag badade min infekterade navelpiercing i koksalt i tio minuter, tvättade den samma kväll med koksalt och dagen efter gjorde jag samma procedur och dagen därefter mådde den som den skulle igen.
Jag gör samma sak varenda gång mina piercings blir irriterade/infekterade. Funkar hur bra som helst, utan att torka ut.
#32 Varför andra rekommenderar alsolsprit har jag ingen aning om. Det är inte jag som gör det.
De bra bakterierna är ju givetvis de som finns i kroppen naturligt som slåss mot infektionen. De bra bakterierna slåss ju mot allt från infektioner till virus när du är sjuk osv.
#38 Då funkade det för dig, min infektion var rätt illa och därför fungerade det inte med koksalt. Satt även i brosket vilket är mer svårläkt. Jag prövade med koksalt och det fungerade inte alls så alsolsprit är det bästa om infektionen inte ger med sig! 😉
Har du ens använt alsolsprit och sett effekten av den? Du kan ju inte skriva att den är dålig utan att sjäkv ha sett något resultat, för mig har det bara varit positivt att använda alsolsprit på infektioner, och koksalt hjälpte inte alls mot min infektion så tro inte att det är någon slags mirakelkur och att alla infektioner ger med sig så länge men använder koksalt.
#39 Givetvis har jag använt alsolsprit. Vilket bara gjorde det hela väldigt mycket värre för mig. Inte nog med att infektionen inte gav sig, så blev det ännu mer irriterat och tog väldigt lång tid innan det fixade till sig. Detta var dock innan jag hade speciellt mycket kunskap överhuvudtaget om piercings och dylikt.
Jag har aldrig sagt att det är en mirakelkur! Men jag vill inte sitta och predika om att alsolsprit är en bra kur när jag dessutom sett effekterna av det när jag praktiserade i en piercingstudio.
Jag har heller inte sagt att det fungerar på alla, däremot tycker jag att det är bättre att testa koksalt först då det i de flesta fall funkar bättre än alsolsprit.
Alsolsprit har jag också hört ska vara för starkt för att tvätta nytagna piercingar med, men jag har själv inte testat detta så jag tänker inte säga något om huruvida det funkar eller inte (har dock testat alsollösning, som funkade rätt bra, men även det var lite för starkt för mig). Dock vet jag att läkare använder alsolsprit för att tvätta området där man ska operera, så dödar bakterier gör det sannerligen, både dom "bra" och dom "dåliga". 😉
Har blivit rekommenderad av piercare att inte använda alsolsprit för att rengöra, men funkar det för dig, Victoria93, är det ju superbra 👍 (För att vara ärlig har jag dock inte blivit rekommenderad koksalt heller förrän jag blev medlem här.)
Vissa saker funkar bra för några men sämre för andra, helt enkelt 🙂
#40 Man ska alltid försöka att få bort en infektion på ett så skonsamt sätt som möjligt utan en massa "kemikalier". Men ofta kan det inte ge med sig, och då måste man använda starkare saker.
Allas kroppar är ju olika, Både alsolspirt och koksaltlösning kan fungera superbra, eller inte alls för TS.
#41 Jag använder inte alsolsprit för att "tvätta" en nytagen piercing, utan bara för att driva bort en elak infektion. Jag tvättar med koksaltlösning :)
Min navelpiercing va jätteirriterad men läkte så fort jag bytte smycke och lät den va. Jag har inte tvättat varken min navelpiercing eller den i ögonbrynet så mycket som man "borde" då jag inte tycker om att pilla på den när den är ny. Båda mina läkte som sagt så fort jag bytte smycke! :)
xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se