Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 7797 ggr
Linnis00
1

Navelpiercing frågor!

Hej! Vill så gärna ha navelpiercing å känner flera som gjort det nu.. är 13 snart 14 år.. Men har några frågor ang piercingen

1. Om jag tar den i slutet av mars början av april kommer jag kunna bada å sola till sommaren då?

2. Kan jag träna (tränar dans minst 12 h i veckan då inklusive styrka) med den?

3. Om inte hur länge måste jag vänta innan jag kan träna igen? '

4. Är det lätt att få infektioner även om man tvättar den noga?

5. Läste att man kan träna med kompress över den, stämmer det?

6. Får man "fula/väldigt synliga" ärr efter den?

Vore tacksam för svar :)

fuzzie
3

Hejhej 

Först och främst vill jag börja med att säga att du antagligen kommer att få vänta 1 år till eftersom du bara är runt 14 år nu. Och de flesta seriösa studiorna i Sverige har en lägsta åldersgräns på 15 år och man är då tillåten att göra tex. navel, läpp, örat (brosket) och lite ögonbryn och sådant.

Sedan måste man vänta tills man är 18 år innan man kan få börja göra tyngre mods såsom anchors, skindivers, implants, klyvningar och bodyplay som suspension osv. Så det enda som du kommer kunna göra än så länge är alltså fler hål i örsnibben. Men jag kan ju ändå ta och svara på dina frågor så har du ju lite tips tills du är 15 iallafall. 🙂 

1. Det är ingen bra idé att bada i en sjö eller i klorvatten heller med en relativt nygjord piercing. Läktiden ligger på mellan 6 månader upptill 1 år. 

2. & 3. Träna dans skulle jag nog inte göra förens den är i princip läkt då denna piercing är rätt så svårläkt. Samma som med ögonbryn och surface piercingar. 

4. Det är lätt att få infektioner i alla typer av piercingar om man inte sköter hygienen rätt. Dock är ju naveln då lite extra utsatt med tanke på var den sitter. 

5. Jaa, man kan träna med kompress men man bör inte ha den på längre än den tiden man tränar då piercingen behöver syre för att kunna läka bra. Annars blir det för instängt och då är risken att du får en infektion bara därför. 

6. Som med alla piercingar så får man ju ärr. Vissa fula, andra mindre fula. Dock hjälper det om man är noga med rengöringen och rädd om piercingen i allmänhet för då minskar risken för infektioner och därav får man ett lite "snyggare" ärr. 

Så, nu har du fått svar på dina frågor, men som sagt så är chansen väldigt liten att en piercare kommer utföra denna på dig då du är under 15 år. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Moalundgren
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tränade handboll när jag hade min och den var faktiskt inte till så mycket besvär! använde då en kompress för att inte fastna nånstans.

Jag tvättade min regelbundet men den var ändå svullen från dag till dag. Men det märks tydligt att piercingen ''mår sämre'' om man inte tvättar den iaf en gång varje dag. 

Jag hade oturen att tappa min piercing i sömnen då jag inte skruvat på kulan tillräckligt hårt, men tyckte faktiskt sen att det var mycket skönare att vara utan navelpiercing. Men det är väll en smaksak eller något man känner först när man blivit av med den haha :)

här är en bild på mitt märke. Tappade min för ett år sedan ungefär :)

Karmatarerskanise
1

1. Om jag tar den i slutet av mars början av april kommer jag kunna bada å sola till sommaren då?

Troligen inte eftersom det är en svårläkt piercing och an ta upp till ett år innan den r problemfri.

2. Kan jag träna (tränar dans minst 12 h i veckan då inklusive styrka) med den?

Beror helt på vad det är för träning. Är det rörelser som inkluderar magen irriterar det piercingen.

3. Om inte hur länge måste jag vänta innan jag kan träna igen?

Beror helt på hur och om din piercing läker. Somligas läker aldrig.

4. Är det lätt att få infektioner även om man tvättar den noga?

Ja, naveln är en piercing som ofta får infektioner.

5. Läste att man kan träna med kompress över den, stämmer det?

Beror som sagt på träningen.

6. Får man "fula/väldigt synliga" ärr efter den?

Om den börjar vandra eller du får en hems infektion så kan de bli fula ärr.

Men du är fortfarande för ung. Ingen seriös studio gör en piercing på en så ung tjej. Så vänta så du inte får en skitpiercing gjort på ett redan så svårläkt ställe.

[Nelley]
0

Verkligen? Jag tog navelpiercing när jag var tretton på big slick tattoo i Örebro, men jag blev typ piercade av en av min pappas gamla kompisar så han kanske gjorde en undantag.. Fast det har jag ändå svårt att tro för min mamma och pappa är ganska anti-piercing jag fick typ tjata skitlänge.:) mina systrar är 25, 24 dem tog när dem var 12 och 13

Karmatarerskanise
1

4 Ingen seriös piercare piercar barn. Speciellt inte utan föräldrar.

[Nelley]
0

#5 Nej jag gick inte utan föräldrar:)