Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 4755 ggr
claris96
0

Inflamerat öra efter hål!

Jag tog i Fredags två hål i mitt vänstra öra, 3 dagar sedan.. Nu har det börjat svullna och göra ont.

Det är mest de hål som sitter högst upp som gör ont och jag tror det är det hålet som är näst intill inflammerat. Jag har tvättat med alsolsprit men har nu läst att det mest trokar ur och att man ska antingen koka egen saltkokslösning eller köpa eller köpa sårtvätt på apoteket.

Men vad kan jag göra för att få ner svullnaden och minska smärtan? För att få det att läka fint? 

Sen en fundering till.. måste man snurra på örhängena?

tyvärr taget med pistol vilket jag nu i efterhand ångrar!

Tacksam för snabba svar 🙂

Candela
1

Följer diskussionen här med, och lägger in min sista fråga från andra tråden:

Vilket material är smyckena i?

Sitter de tajt? Ligger smycket tätt emot huden/svullnaden? Det är viktigt att läksmycket är rejält tilltaget i längd så att det tillåter att en viss svullnad uppstår (det är naturligt de första dagarna).

Ett alternativ är i så fall att gå till en piercingstudio och be dem byta till bättre smycken.

claris96
0

Smyckena tror jag är i plast, färgen är guld. 

Ja de sitter tajt. Ja de ligger tätt. Okej då förstår jag åtminstone vad problemet är. 

Okej, men de kan bli dyrt ellerhur? 😕

Candela
2

Du får kanske betala någon hundralapp för nya smycken, det varierar från ställe till ställe vad det ksotar. Men själva hjälpen med att byta brukar vara gratis, min erfarenhet är att de är väldigt hjälpsamma :)

Humi
0

Vart mer exakt sitter hålet? Kan vi få en bild på det?
Vad var det för pistol som användes? En riktig eller en "kinapistol"?

Hur har du tvättat det och hur ofta?

Candela
0

Sen brukar de även sälja bra sårtvätt, om det är så att koksaltlösning inte hjälper.

fuzzie
1

Till att börja med så ska man aldrig tvätta med alsolsprit utan man kokar saltlösning som du gör rent med morgon och kväll. 

Eftersom det är taget med pistol så är det inte konstigt om det är för svullet för smycket då dessa är väldigt korta och sen bör man heller aldrig ta hål någonstans med pistol. Så du har alltså tagit hål med pistol i brosket om jag förstår det rätt? 🤦‍♂️ 

Du bör istället gå till en piercare och kolla om de kan hjälpa dig med detta och sätta i ett smycke i titan eller kirurgiskt stål. Och du bör inte snurra på smycket, det är bara en myt från "skönhetssalonger" och frisörer som tar hål med pistol. Gör du det så förstör du vävnaden ännu mer och får bara en massa problem med läkningen. 

Sorry, men du skulle ha gått till en piercare på en gång istället. 😐

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

claris96
0

Ingen aning om vad för sorts pistol de var! #4

Tvättat det 2-3 gånger per dag. 

Nej inte i brosket.

ska fixa bild

claris96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så ser det ut! Är svullnare just nu..

claris96
0

#5 Hjälper inte koksaltlösning? 😮

fuzzie
1

#8 Ok, du borde ta kontakt med en piercare imorgon och kolla vad dom kan göra, det bästa är ju att du går in då dom har drop in (ifall dom har det) och kolla med dom om dom kan ta en titt på ditt öra. 

Kolla då även vad dom vill byta till för material på det nya smycket och vad det eventuellt kan komma att kosta. Men fortsätt med koksaltlösningen. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Candela
0

Är det de två övre hålen som är nya, eller är det nedre också nytt? Svårt att se svullnaden på bilden, men oavsett om det är en infektion på g eller ej så bör du byta till bättre smycken. Det underlättar läkningen!

Jag har själv tagit pistolhål i örsnibbarna för 20 år sen, och vet precis vad det är för fenomen du beskriver. Ena hålet fick jag låta växa igen och göra om senare, eftersom det blev en sån infektion. Men hade mycket ont och var i de andra också innan det läkte.

claris96
0

#10 Okej, men ungefär vad kan det handla om för summa? :) 

#11 de är de två med örhängen ;) de "tomma" är gammalt. 

Men koksaltlösning funkar det eller inte?

Candela
0

Jo det kan säkert funka :) Jag har hört om fall där det inte har hjälpt, men testa det i några dagar i kombination med nytt smycke och se om det blir bättre.

claris96
0

#13 Okej, ja får köra med det ett tag! Har tyvärr inte alls råd att sätta i ett nytt smycke. Tror du att de kan funka med att behålla dessa jag nu har?

Humi
0

När man använder en pistol så blir det lätt att huden blir irriterad och en viss smärta uppstår. Beroende på hur mycket svullnad det är så kan man göra lite olika saker. 
Är det bara en liten svullnad så kan du fortsätta att tvätta hålen och kolla hur det är om några dagar (så vidare inte svullnaden går upp). 

Personligen hade jag tvättat och sett hur det verkade om några dagar, men då vet jag hur min kropp fungerar. 

Nya smycken är inte alltid svaret, en säljare kommer troligtvis att påstå det dock.

fuzzie
0

#12 Många studior tar ca. 50 kr för att byta smycken som folk har med sig utifrån. Alltså om man har köpt ett smycke själv men inte vill/vågar/kan byta själv. 🙂 

Men har du inga andra smycken själv att ta med dig så kan du ju behöva köpa där så du får nog räkna med allt mellan 50-200 kr. Så det är därför jag menar att det hade lönat sig att du gick till en piercare som gör hålen med kanyl och inte till en salong där dom gör med pistol. För i längden så kan detta komma att bli dyrare tyvärr. 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

claris96
0

#15 Okej. Ja ska nog vänta åtminstone till blir värre och värre så blir jag nog tvungen att göra något åt det! 

helgen om de inte *(ursäkta, datorn knasar)

Men finns de inget ni tipsar, t.ex. någon salva för läkningen eller något för att minska svullnaden eller något? Tar mer än gärna emot tips!

claris96
0

#16 Okej, ja förstår.. hmm, tyvärr inte göra något åt det nu men ska försöka stå ut detta sås om de är nu så länge som möjligt och hoppas att svullnaden ger sig och att det läker fint :)

Humi
1

Jag har tvättat alla mina hål med Lactacyd, den har fungerar kanoners och jag har aldrig haft en infektion.

Men det är mycket som spelar in när det handlar om hål. Så vad som fungerar för en behöver inte fungera för en annan. 
Gör en saltlösning och blötlägg örat i 15 minuter, efter det ser du till att tvätta hålet och inte vara där och pilla någonting :)

Candela
0

Hur mår örat nu?

claris96
0

gick till apoteket och pratade med dem och köpte en stor flaska koksaltlösning! Nu mår örat väldigt bra! Nu räcker de även utmärkt att bara sköjla med vatten 1gång och en gång lösningen om dagen :)n