Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettproblem
Läst 9986 ggr
EternalWinter
2014-01-09 14:25
0

Dermal Anchor problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag gjorde en dermal anchor för drygt 1,5 år sen. Den läkte fint och krånglade aldrig tills jag fick en smäll av en armbåge på den så den vred sig från klockan 3 till klockan 6 så att säga. Därefter bildades det en blodblåsa som jag fick tömma på blod, sen har den återkommit & blivit fylld med var & blod gång på gång och fick som en liten böld där. Har länge funderat på att plocka ut den men hoppades väl på att den skulle läka igen. Nu har jag helt gett upp hoppet och har bestämmt mig för att ta bort den. Så igår när jag kollade mig i spegeln såg jag nått mörkt vid "såret/bölden" och trodde först det var en klump var men insåg sedan att det var kanten av själva plattan som numera sticker ut ur såret.

Just nu är jag inte hemma men funderar faktiskt på att gå till vårdcentralen och be dom hjälpa mig eftersom infektionsrisken osådär.

Hur hade ni gjort? Någon som vart med om något liknande?

Har haft plåster på nu en stund eftersom jag åker skidor skaver skidglasögonen mot den annars.

(Bifogar en bild man ser inte så tydligt men lite)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Karmatarerskanise
2014-01-09 14:41
1

Jag hade inte belastat vården med något självvalt som ju bodymods är om det inte är allvarligt. Tycker du ska gå till piercaren som får ta bort den. Dom vet hur man gör.

Tjeja
2014-01-09 14:58
3

Gå till din disktriktsköterskemottagning snarast!

I varje fall är det rätt att och viktigt att ta bort den, har det börjat bli infekterat är det väldigt svårt att få rätt på det så länge saken sitter kvar.

Gå till närmaste vårdcentral och be en sköterska om hjälp att ta bort den! Det kostar inget och det är absolut INTE att belasta vården!

Infektioner i ansiktet är viktiga att ta på allvar då det är stor risk att infektioner där kan sprida sig till hjärnan!!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

EternalWinter
2014-01-09 15:10
2

#2 Ska ringa vårdcentralen imorgon tänkte jag, det var just för infektionen som jag ville gå till en vårdcentral i stället för piercaren för visst kan dom sina saker men dom är inte sköterskor eller läkare. Nej, precis vad mamma sa också att det kan sprida sig. 😕

Och ja #1 visst valde jag själv att sätta dit piercingen & jag visste att det fanns risker men får jag en infektion i ansiktet så vill jag ju ha hjälp av människor som är utbildade. Hade det bara varit att ta bort den så är det en sak men nu är det ett infekterat sår också.

Karmatarerskanise
2014-01-09 15:22
0

Ser inte ut som en infektion. Blodblåsan kommer sig av irritation när piercingen vandrar. Det röda är irritation. Varar det? Är det varmt?

Karmatarerskanise
2014-01-09 15:24
2

2 stor risk att infektion i ansiktet sprider sig till hjärnan? Visa källa på det. Så många som får infektioner i sina ansiktspiercingar så kan jag påstå att det inte alls är stor risk. Så länge man sköter det som man ska.

Tjeja
2014-01-09 15:26
0

Det kan vara infekterat utan att vara varigt!

Blir det blodblåsor ökar risken betydligt att det blir inflammerat också!

EternalWinter
2014-01-09 15:28
0

#4 Bilden är inte så tydlig som sagt men en infektion är det. Ja den varar. Vet hur en infektion kan se ut så det vet jag redan att den är.

Karmatarerskanise
2014-01-09 15:29
0

6 infektion betyder bakterier vilket ger var och värme. Det är kroppens sätt att försöka mota bort infektion. Inflammation är en annan sak.

EternalWinter
2014-01-09 15:41
2

#8 Jag har ett infekterad sår i ansiket med en piercing i, jag väljer att gå till vårdcentralen som kan hjälpa mig få bort den och sedan ge mig råd på hur jag så få bot på infektionen. Så är det med det och om du tycker att det är att belasta vården för att jag vill ta hand om detta på bästa sätt (även om jag valde att sätta dit den) så får väl du tycka det då.

Karmatarerskanise
2014-01-09 15:45
0

8 det var inte ett svar till dig. Har själv haft infektion i piercing. Du gör som du vill. Nu vet jag att det varar, då förstår jag att man kan bli rädd. Själv skötte jag det hemma efter att piercaren tog ut piercingen och infektionen försvann på ett par dagar.

Tjeja
2014-01-09 15:50
2

Nu har du blandat ihop det Hera!

Infektion betyder att det har kommit in patogener tex bakterier, virus eller smuts!

Inflammation är kroppens reaktion på och försvar mot patogenerna och består av flera delar, värme, smärta, rodnad, svullnad och var!

Såret på bilden är mörkt med en blålila rodnad, det är tecken på ischemi (syrebrist). Troligen har pircingen suttit åt lite för hårt så blodcirkulationen inte nått fram i hela området som det ska och då riskerar vävnaden dö, så kallad nekros! Har huden syrebrist kan inte alla tecken på inflammation uppstå, eftersom blodet inte kommer fram i vänaden som det ska!

Antagligen därför det bildats blodblåsa också. Det blod som skulle kommit fram i huden där det är lila, har inte nått ut utan samlats i en liten blåsa istället.

Just nu är det ännu ingen större fara på taket med detta lilla sår. Men sköts det inte om ordentligt i nuläget är risken stor att det blir illa!

Så NEJ det är inte bara att gå till piercaren utan helt rätt att gå till sjukvården för rätt hjälp så inga onödiga komplikationer behöver uppstå!!

För vem vill ha ett stort fult ärr eller kanske en grop t o m kvar i ansiktet efteråt liksom?

(Eller i absolut värsta monstersenariot…få hjärnhinneinflammation?)

Tjeja
2014-01-09 16:00
2

EternalWinter, du gör helt rätt i att söka hjälp hos vårdcentralen!

Jag tycker att du inte ska vänta till imorgon om du inte behöver! Här hos mig har distriktsköterskorna öppen dropp in mottagning fram till kl 17.00 på vardagar. 

Kanske har dem det hos dig också? Kolla upp det! För du ska inte boka någon onödig läkartid och vänta i veckor på att få hjälp utan du behöver få hjälp nu idag eller imorgon!

Sedan får sköterskan avgöra om du behöver träffa en läkare och få antibiotika också för säkerhets skull. Men troligtvis är det inte nödvändigt i nuläget.

Det viktiga är att grejen tas bort och såret görs rent ordentligt så fort som möjligt för att få så lite ärr som möjligt och undvika allvarligare infektioner.

Karmatarerskanise
2014-01-09 16:04
1

Tyvärr lär antibiotika ges. Det ges för lättvindigt. Väntar fortfarande på var din fakta kommer ifrån om att risken för spridning till hjärna är stor.

Tjeja
2014-01-09 16:31
0

Ok stor risk var att ta i! Men risken finns där och sköts inte såret om på rätt sätt ökar den risken.

En risk jag personligen inte skulle vilja ta om den så bara var 5%!

Idag sköts de flesta sår om hyfsat och tas om hand innan det blir så allvarligt att det sprider sig till hjärnan. Men det betyder inte att risken inte finns.

Alla sår är en väg in för bakterier att sprida sig och sårinfektioner är vanliga och kan lätt bli allvarliga! Detta sår är även på gränsen att klassass om en vårdrelaterad infektion då det handlar om ett sår efter ett ingrepp som blivit infekterat.

Behöver du seriöst en källa med statistik på detta?

Sök om små sår på vårdguiden!

[rumelle]
2014-01-09 16:39
2

Jag hade kontaktat piercaren i första hand. De är tillräckligt kunniga för att veta om det är ngt de klarar av eller om man bör vända sig till vårdcentralen. De kan även se om det finns någon liten möjlighet att rädda piercingen (dock inte så troligt med take på att den migrerat ganska mkt). Vårdpersonal är knappast utbildade i hur ett dermal anchor ser ut och därför är det större risk för ärrbildning om de ska ge sig på att karva ut den än en person som är utbildad i det. På andra delar av kroppen kvittar kanske eventuella ärr men just i ansiktet hade jag iaf varit intesserad av att få ärret så litet som möjligt.

Karmatarerskanise
2014-01-09 16:44
0

14 hittar inget om stor risk om man sköter såret nej. Det var det utlåtandet jag ifrågasatte. Självklart kan det gå illa om man inte sköter ett sår. Men jag förutsätter att våra medlemmar är kloka :)

EternalWinter
2014-01-09 17:38
2

Har varit i kontakt med piercaren nu och även han sa att medtanke på infektionen tyckte han att jag skulle vända mig till vårdcentralen han sa också att han självklart plockar bort den kostnadsfritt men sen skulle jag ändå behöva söka mig dit. 

Tror inte det kommer vara svårt att få ut den så den sitter så pass ytligt men det återstår att se.

#15 Det är jag medveten om att dom inte är och hade det inte varit för infektionen hade jag gått till piercaren och tagit bort den. Att rädda den är jag inte intresserad av vill bara ha bort den.

Karmatarerskanise
2014-01-09 18:07
0

17 hoppas det går smärtfritt

EternalWinter
2014-01-13 16:10
2

Var och tog bort den idag på vårdcentralen och dom tyckte det var bra att jag kom dit, fick ett par stygn & behöver ev gå tillbaka sen igen och ta bort den lilla knölen (som består av ärrvävnad) men vi får se när det läkt.

Tjeja
2014-01-13 16:33
0

Vad skönt att ha det gjort! 👍

EternalWinter
2014-01-13 16:48
1

#20 Jätteskönt att den är borta så kroppen äntligen kan få läka även om jag saknar den redan 😉

[Nelley]
2014-03-31 20:31
0

#14 jag vet att det här var ett tag sen, men vill bara säja att det är väldigt väldigt liten risk till att det sprider sej till hjärnan, det är typ skallbenet som är så starkt att det är inte är mycket farligare än att på ett annat ställe få blodförgiftning av infektion. Min mamma är sjuksköterska och hon sa nåt mer men kommer inte riktigt ihåg vad:D