Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 7066 ggr
Aldarien
0

Half sleeve och blodprov?

Hej!

Ny här och tänkte lägga ut en fråga som kanske varit uppe förut. Jag ska tatuera mig om 2 veckor (min andra tatuering), en half sleeve blir det, men då började jag även fundera över hur det fungerar med att ta blodprover när man är tatuerad?

Jag tänkte först låta tatueringen stanna precis ovanför armvecket men insåg senare att jag tycker att det är snyggare om den går ned några centimeter nedanför…vilket var toppen i mina tankar tills jag insåg att det kanske ställer till när man ska ta blodprover? Någon här som har koll på detta? Ska tatuera båda armarna är tanken och är ganska svårstucken redan nu…men vill inte heller låta detta stoppa mig som ni kanske förstår.

Dela gärna med er av era egna erfarenheter kring detta och jag hoppas ju på att det inte är något problem =)

Roxie
0

Jag är snart färdig sjuksköterska och i utbildning har vi fått lära oss att så långt det är möjligt undvika att sticka genom tatueringar. Detta för att undvika att med kanylen föra ner bläck i blodet, eller kontaminera exempelvis vaccin vid en vaccination. Ibland är det såklart omöjligt och vi får sticka genom ändå. 

Sen är det ju inte bara armvecket man kan ta blodprover i från, utan händer och underarmar (vilket visserligen gör ondare). Annars har du väl en till arm? Om inte den är tatuerad också dvs :)

// Sofia

Roxie
0

Oj såg att du planerat att tatuera båda armarna :)
Men om du redan är svårstucken och om du vet att du har ett kärl som är "bäst". Se till att försöka hålla detta kärl fritt från bläck, exempelvis något motiv som kanske inte behöver gå just över det kärlet :)

// Sofia

Aldarien
0

Tack för svaret!

Kommer att tatuera båda armarna…tyvärr om man ser det från sjukvårdens sida… Låter vettigt det du säger och jag får ta mig en funderare över hur långt ner tatueringen ska gå helt klart. För att sätta nålar på andra ställen är något jag absolut tänker undvika i möjligaste mån (sjukt rädd för nålstick!)!

Kanske be tatueraren att lämna en liten fläck över bra blodåder kan funka =)

Aldarien
0

Samma tanke hos båda ;) Ska prata med tatueraren så får han lägga upp en plan för att jobba runt… har ju 2 veckor på mig att leta upp blodkärl nu då =)

Roxie
0

#3 Ja att lämna en liten fläck eller om det inte går i alla fall försöka hålla sig till ytlig "skuggning". Nä att sticka på armar och händer är inte särskilt roligt och något man helt förståeligt vill undvika!

// Sofia

Karmatarerskanise
0

Tycker inte det gör mer ont på handen än i armvecket.

Aldarien
3

Men är man livrädd som jag så är det pest eller kolera. ..och armvecket låter marginellt bättre då! Pratat med tatueraren nu iaf och han kommer lämna en liten diskret fläck för detta ändamål…toppen med kompromisser som funkar för alla :-D

[Nelley]
0

#6 Men det är ju fler nerver i händerna så det är typ därför det ska göra ondare där men jag tycker inte heller det:)

Roxie
3

#6 Alla har olika smärtgräns och om man ser det rent anatomiskt så gör det ondare i armar och händer iom att man har fler känselnerver där. Det är ett faktum. Men som sagt, alla har olika smärtgränser. Kärlen är dessutom mindre ju längre ner på armarna man kommer, vilket ökar risken för att det ska bli felstick (punktering/sprängning) vilket i sin tur gör ont.

#7 Det låter kanonbra :)

// Sofia

Lia
0

Åhh, jag låg inne på akuten på juldagen och fick 5 stick i armvecken, men eftersom det inte kom tillräckligt med blod så tog de i båda händerna också, och trots att de punkterat mig på flera ställen i armvecken så gjorde det ändå hemskt mycket ondare i händerna! Nej, det vill jag inte göra om! Och sen vart det ändå inte tillräckligt med blod 🤪