Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 1007 ggr
Cochon
0

Vore det dumt?

Hej hej, jag är väldigt sugen på att pierca tragus och industrial. Men grajen är att jag ska på en hajk i sommar som varar i 10 dagar. Så jag undrar om det vore dumt att pierca detta före jag åker på hajken som är om 3 månader, eller är det lugnt så länge jag sköter rengöringen och hygienen av piercingarna? :-) //: Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Tilde]
0

Jag hade i alla fall inte piercat mig innan en hajk. Det är nog svårt att sköta rengöring och sånt 100% när man är ute i 10 dagar. :o

Cochon
0

#1 Rengöringen kan faktiskt skötas till 100 % där ute. Koka upp vatten och häll i lite salt och kör på handsprit på händerna och sen är det bara att rengöra. ;-P så tänker att det kanske kan gå, för piercingarna kommer ju ändå ha 2-3 månader på sig att läka, eller är jag orimlig? :-S :-S

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

[Tilde]
0

#2 Ah men dåså :) Jag hade nog blivit slarvig i alla fall 😂 Om du tror att du kan klara det så ser jag inga problem!

Karmatarerskanise
0

Det är svårläkta piercingar.  Det kan ta långt mycket längre än 3 månader.  Jag hade väntat.

Afturelding
1

Jag skulle nog bara ha gjort tragus i så fall. Industrials är ju så himla svåra för många att läka, och ofta räcker inte 2-3 månader.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[rumelle]
1

Det jag främst tänker på är eventuell risk att fastna med smycket i något när du är på hajk. Själva ytliga såret lär vara läkt vid det laget men brosket inuti tar ofta längre tid och risken är att du får problem om du skulle råka stöta till piercingen eller fastna med smycket i något. Jag hade nog väntat till efteråt. Man vill ju att det ska bli bra så det kan vara värt att vänta några månader extra. :)

WonderfulEuphoria
1

Jag råder dig att tänka efter ordentligt om du till hundra procent vet att du kommer att ta hand om piercingarna under den tiden. När man har haft en piercing efter ca 3 månader brukar i alla fall jag börja slarva. (shame on me, jag vet -.-)

Ta det säkra före det osäkra; jag slutade rida ett tag just på grund av att jag tog min industrial och jag vågade inte riskera att någon häst slog till den eller att den slits av av någon anledning. Infektionsrisken är ju också större på sådana ställen; men jag antar att ni inte hajkar i en lerpöl i 10 dagar haha. Så det beror helt på hur mycket tid och ork du tror att du har till att ta hand om den då.

Var också beredd på att det kan ta upp till 1 år eller fler att läka en industrial. Och det är ett riktigt "commitment" att skaffa en sådan piercing. Men det är såååå värt det! ;)

Cochon
0

Tack så jätte mycket för allas svar! Kommer lyssna på er ang. industrialen och låta den vänta till efter hajken, men tror jag kommer göra tragusen nu före. 

Ni som har industrial; hur lång tid tog det för eran att läka? och fick ni en stav direkt, eller började ni med ringar?

WonderfulEuphoria
0

Låter väldigt klokt! :)

Jag började med stav direkt. Egentligen borde jag nog ha gjort så som de gör på East Street Piercing i Stockholm. Där börjar de med att sätta i en liten barbell i ett hål, låter det läka i 3 månader, sedan gör du det andra, låter det läka och senare kan du sätta i staven. Troligtvis blir det mindre infektionsrisk för att då kan inte bakterierna "vandra" från ett hål till ett annat via staven. I och för sig; gör du två separata hål utan stav är risken att hålen hamnar i fel vinkel och blir snea.

Min tog kanske 1 till 2 år att läka helt ordentligt. Då fick jag en infektion i båda (!) hålen första veckorna (dålig hygien hos piercaren och jag visste inte riktigt hur jag skulle ta hand om den) och sedan lyckades jag också med konsstycket att slå till mig själv med en bok på örat. Det försenar läkeprocessen. Så be folk att vara lite försiktig när de kramar dig också. Jag kramade en gammal lärare hejdå och fick verkligen försöka att inte skrika rätt ut, haha.

Läs igenom artikeln här; det är en bra översikt över läkeprocessen.

Cochon
0

#9 Vilken bra artikel! Och super tack för svar! :-D