Dermal Anchor
Ni som gjort dermals vart har ni satt dem och framförallt hur går ingreppet till, tar det lång tid?
Smärta är individuellt men hur ont gjorde dem jämnfört med andra piercingar ni gjort? (tror inte så många gjort en dermal som första).
Jag börjar fundera på dermals då jag inte vill ha mer än Septum i ansiktet och bröstvårtorna är gjorda och känner mig lite för gammal för navel och tunga och inte intresserad av intim så då finns det ju inte så många andra piercingar kvar att välja på :P
Jag har 4 på höfterna (alltså 2 på varje sida) 🙂
För mig så tog det allt som allt 2 timmar från att jag gick in genom dörrarna på studion tills jag var ute igen. Men de ta kanske inte så lång tid för alla, för jag och min piercare snackar rätt mycket om allt möjligt då jag är där. 😛
Men nu till saken: Min piercare använde sig av en Dermal Punch som ser ut som en penna och med hjälp av den så "stämplar" man ut en bit ur huden och därefter så "gräver man runt" lite för att få undan lite vävnad så smycket kan läka i lugn och ro så det inte skapas så mycket tryck pågrund av vävnaden. Sedan tar man smycket med hjälp av en tång och trycker ner den långa delen av foten först i hålet i huden och sedan den kortare och då är smycket på plats.
Mina anchors har en längre del med 2 hål och en kortare med 1 hål för att huden ska läka fast i hålen. Det tog väl ca. 10-15 minuter per hål. Dock gick det över 1 timme innan vi hade mätt ut vars dom skulle sitta och fick säkert gå ut 4-5 gånger till tatuerarna för att konsultera med dom. 😛
Jag rekommenderar verkligen denna piercing då den inte gjorde ont alls i jämförelse med broskpiercingar, navel eller mina kinder (som inte heller gjorde så farligt ont). Men det är ju som sagt min personliga åsikt. Så kanske 2/10 på smärt skalan. 😉
Sen verkar det vara många piercare som vill att man ska ha gjort några piercingar innan (vilket du ju har). För det är ett lite större "inrepp" så dom vill att man är medveten om skötsel och läktiden och att man är försiktig med dom.
Vars hade du tänkt att sätta din/dina isåfall? 🙂
Haha fett lång text och lite halvt "brutala" ord, men hoppas du är nöjd med min "recension"? 😉
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
#1 Hellre fett lång text än ett halvdant svar - du är nog den första inom NÅGOT jag frågat på detta forum som verkligen gett mig detaljerad information ;)
Jag skulle antingen vilja ha precis som dig på höften eller under nyckelbenet då jag har väldigt utsirade nyckelben.
Hur tycker du läkningen funkar på dem jämnfört med dina "vanliga" piercingar?
Haha vad bra då! 😉
Då skulle jag rekommendera höfterna. För de är ju mycket mer vävnad där jämfört med nyckelbenen och då är de ingen risk att de skulle börja skava eller så. + att man lätt kan fastna med kläderna och de är ju inte jätte skönt direkt, men jag tror dom klarar sig bättre om dom sitter på höfterna där de som sagt är mycket vävnad. 😛
Jag tycker att läkningen gick jätte snabbt! Typ efter 6 veckor var mina läkta, men då är jag sjuuuuukt snabbläkt! Men normala läktiden ligger på runt 10 veckor och man ska helst vänta längre än det innan man börjar byta toppdiskarna.
Men just pågrund av att man liksom "gräver runt" i huden när dom sätts i så finns de ju så pass mycket plats för dom när dom ska läka att de knappt känns att dom sitter där. Och nu är jag så himla van mina att jag knappt kommer ihå att dom sitter där haha 😃
Dock ska de finnas något annat konstigt sätt som man kan sätta in anchors på med hjälp av en massa verktyg typ. Men jag tror att det bästa är att göra med Dermal Punches. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Jag hade dermal under ena ögat innan. Gick sjukt fort att göra. Blev faktiskt chockad över hur fort det gick eftersom dem först gör hålet med punchen och sen ska bort med den innan dem kan trycka i smycket och så. Och det kändes knappt något. Jag har och har haft en hel del piercingar och det är en av dem som känts minst. Det ''värsta'' med det hela va att jag hörde att det knaka till litegrann när smyckt trycktes i, men det va allt :)
#3 Jag blir ju inte avskräckt - destå mer jag får höra om proceduren destå mer peppad blir jag ;)
#4 Åh under ögat lät smärtsamt :) Du kanske har hög smärttröskel men det låter onekligen "bra" med att den va minst painful :D
Knakandet lät mindre mys dock ^^
#5 Haha, ja, jag tyckte också det lär smärtsamt så jag va livrädd när den skulle görs :p Haha knakandet va inte sådär jättehärligt haha
#6 vilken är din mest smärtsamma piercing om man får fråga?
Jag körde på surface piercingar (höften) först , men de stöttes ut för mycket så tog bort dom :( lät de växa igen och gick till ant i gamla stan och rådfrågade .
Surface pieringarna gjorde jag på tatueringsmässan på munchenbryggeriet , dessvärre måste piercaren varit onykter eller skelögd då dom hamnat på olika nivåer .. hehe ..
Vi kom fram till att ta 2 dermals lite högre upp (nu mätte han verkligen så de vart symetriskt) och på andra sidan göra där ärren var.
Skit bra tänkte jag å la mig ner . De vi gjorde om och flyttade upp gjordes med 0 pain .. Men andra sidan va de broskknölar efter den gamla och de gjorde .. aa vet inte vad jag ska jämföra de med men jag grät nästan och då har ja knappt nån smärttröskel då jag gillar smärta konstigt nog , men den gjorde bajs ont .
Allt läkte bra tills en av de vi tog i brosket vart irriterat då jag kom åt den för mycket under en tid . Idag är den jätte irriterad och jag funderar på att ta ut den då den inte ser så frisk ut , men min kärlek till piercingar är obeskrivlig att jag vägrar trots att den är kaos ..
Så att pierca i ett ärr/brosk är något jag aldrig kommer göra om , lesson learned !
Följer då jag också vill fixa en eller två anchors!😃
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#9 då kan vi peppa varandra ;) vart vill du ha dina?
#8 Majoriteten av människor som tänder på smärta även sexuellt är väldigt vanligt och tycker om viss sorts smärta så det är inte så konstigt, det skönaste jag visste när jag var 13 år va att bita ihop tänderna när jag hade tandställning och tänderna höll på att dras ihop (spänner/ömmar jäkligt mycket) det var skönt enligt mig och sedan har det övergått i annat.
Men har som sagt aldrig piercat i brosk - min septum är även gjord under brosket (känner folk som har i :S) men bra att höra annat än bara solskenshistorier :)
#10 Bröstbenet e tanken, men vet inte, e rätt petig med att det måste vara helt symetriskt annars😂
#11 Ja det är snyggt, jag har dock inte tillräcklig klyfta för att de ska se bra ut på mig :) Hur många hade du tänkt?
#12 Tanken är 1, men det blir säkerligen 2 st i en lodrät linje😊
E dock lite nojjig under den här årstiden då jag har halsduk så gott som varje dag😂Men vill att den ska vara läkt tills det blir varmt så man slipper gå med ett plåster där när det blir varmt😎
#13 Du kommer ju ändå måsta gå runt med kompress i flera veckor för att den ska få "läka ifred" 🙂
Du kan dessutom ha kompresser på ett tag längre under tiden som du ska ha halsduken på och ta av den när du kommer hem eller ska sova (för jag antar att du inte sover i halsduk) 😉
Eftersom att mina sitter på höfterna och jag ofta har höga leggings eller byxor så kan de ibland "skava" lite på dom. Så även om mina är färdigläkta sen läääänge så brukar jag fortfarande använda mig av kompresser så det inte skaver så att de blir en infektion för att de kommer in smuts. Sen tar jag av dom när jag kommer hem och byter om eller om jag ska sova.
Och mina kompresser syns ju inte när jag har leggings/byxor på mig så då skulle nog inte dina framtida synas just för att du har halsduken på dig.
Hoppas du förstår vad jag menar fast de blev väldigt "luddigt" 😉
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
#7 Lite seg med svarandet, haha. Uppe i naveln va min mest smärtsamma. Värsta jag vatt med om, haha. Nere i naveln va inte lika farligt som tur är, men dne uppe.. hade jag fått ta ut den så den hade växt igen så hade jag aldrig velat göra om den :p
Kan meddela att jag sprang in till Barbarella efter plugget & gjorde min idag😃
Just nu e den omplåstrad så den syns inte, men bild kommer när omplåstringen inte behövs längre(eller jag måste byta plåster😊)
Kan tillägga att det inte gjorde ett dugg ont👍
Själva proceduren tog ca 10 minuter. Det som tog längst tid var själva mätandet(så den satt i mitten av bröstbenet).
Först var det till att tvätta området som skulle piercas.
Sedan mäta.
Jag fick lägga mig ner, piercaren nöp i huden för att förbereda & lösgöra huden(detta gjorde 'ondare' än själva sticket😂)djupt andetag och andas ut - poof. Nålen hade gjort hål, smycket sattes i & torkades från den lilla droppen blod som fanns😛på med plåster.
Klart😊
#17 men fy fan va kul :) Lät som en snabb procedur - vad sa dem om läkning osv?
#17 Ska ha plåster på första veckan, andra med om jag "orkar"😛
Tvätt 1-2 ggr per dag & ett shotglas med koksaltlösning som bad varje till varannan dag👍
Jag tyckte han satte den snett(när jag kollade i spegeln förut) men sen kom jag på att mina nyckelben inte är helt symetriska och han utgick efterbröstbenet i sig😂
(med andra ord, anchorn i sig är rak, men kollar man efter nyckelbenen ser det ut som om den sitter 1-2 mm för långt åt höger😛)
Jag får byta titanplattan(den som syns) om 8-10 veckor, men jag tror det kommer gå mycket fortrare än så, har bra läkekött😃
Sover för övrigt på mage och märkte inte ens att den fanns där. Den gjorde inte ont i duschen/under tvätt heller och svullnad finns det knappt spår av. Enda grejen är att huden är lite "hård" runt själva anchorn, typ som tungan var direkt efter den blivit piercad(svårt att förklara😊)
Jag e så sjukt peppad till jag kan byta disken🥳
#17 Ååååååh peppad Werner :) lät underbart :) Jag shotglasar varje dag tills det inte är något skit på piercingen och sedan tvättar jag i duschen (andra piercingar ofc) och det läker alltid as snabbt. Haft mina nipples i 2v och är typ helt läkt ;P VILL OCKSÅ HA ANCHOR!
#20 Haha, om denna fortsätter vara såhär problemfri lärd det bli fler för min del, älskar den!😍
Haha, den e så söt😊
(Råkade klia bort plåstret i sömnen😂)
#21 ååååh! Kanske slutar med tre på vardera sida under nyckelbenen, 3 på vardera sida om höften och tre mellan brösten då är vi uppe i 15 st ^^
RebeccaG: Har din läkt bra?
Olärd: Har du gjort någon än?
Jag har velat ha en dermal anchor i flera år och har tänkt göra en om drygt en månad men är rädd att den ska stötas ut. :/
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min har läkt helt problemfritt och jag kan nu byta disk på den utan problem! :)
Grymt snyggt och är väldigt sugen själv. Armen kanske? Ovansida handled tycker jag är enormt snyggt:-)
Stay true stay you
Jag har inte gjort några anchors ännu, fick lägga cash på massa dravel som tandläkare samt att jag helt plötsligt gjorde en navel piercing trots att jag kände mig för gammal som en kul grej för min polare gjorde en ^^ Men det kommer - synd bara att de är så dyra då jag gärna vill ha jämnt antal på vardera sida dvs 3 under vardera nyckelben.. om vi leker med tanken att de kostar 400st så är jag ju upp i 2400kr ^^
En liten uppdatering om min anhor(den som syns i #21)
Såhär ser den ut nu, bytte till en disk på 8mm strass med titanbeslag.
Älskar den nya disken😍
Min anchor är fortfarande problemfri, trots att det blödde lite första gången jag bytte disken & ömmade lite någon minut därpå, så har den inte gett tendens till att vandra, stötas ut eller vara grinig alls👍
Jag började tyvärr att sluta drömma om anchors när jag var inne på operation.. ifall de behöver använda hjärtstartare för att återuppliva en så måste alla metalliska saker vara borta tex piercingar så då måste de ta ut anchorsen ur kroppen :/
#28 Ouch😕
#30 gäller all strömföring på kroppen.. Jag och en tjej som jobbar på narkos och uppvak av gastronomiska operationer sa att man måste ta ut allt i förberedelse för att det eventuellt går fel.. så då tar de ut anchors/skindivers :/