Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 9050 ggr
[Victoria93]
0

Har inte läkt efter ett år

Har haft min conch i ett år och den har fortfarnade inte läkt. Den ser läkt ut men den är öm ochhar haft infektioner som läkt och sen kommit tillbaka under hela året. Just nu använder jag alsolsprit för är rädd för att få en infektion eftersom min piercing är öm. (min piercare sa det och frågade i en annan piercingstudio också och båda sa att det var bra så sluta klaga på mig..använder den även till att få bort knölen som piercingen gjorde och den är nästan borta nu! :) )

Slutar jag använda alsolspriten kommer infektionen tillbaka, så vet ej vad jag ska göra längre..

Gör inte ont att sova på det eller något men gör ont när jag rör örhänget. Vet inte om jag ska ta ut den eller ej för börjar tröttna på att den aldrig läker…:((

Vad skulle ni gjort?? Jag har köpt extra stora hörlurar för att de inte ska slå emot piercingen och tar väl hand om den på alla sätt..

Aleya
0

Ja jag skulle sluta med alsolsprit, den irriterar bara. Börja med att göra eget koksalt http://bodyart.ifokus.se/articles/4d716349b9cb46222107392f-koksaltlosning

Lös upp fjärdedels tesked havssalt i 2,5 dl vatten och låt svalna.

Då ska du se att det sker grejer. Sen är piercing i brosk svåra att läka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Victoria93]
1

Har prövat med koksalt läänge, fungerar inte mot infektioner på mig tyvärr….har prövat allting känns det som men ingeting fungerar :((

Aleya
0

Med infektion vill jag veta hur din piercing ser ut mer och beter. Det är så lätt att dra till med infektion då det är något annat.

Medarbetare för Julen

[Victoria93]
0

Den ser helt frisk ut nu, men slutar jag använda alsolsprit blir den infekterad igen…ska ge det ett sista försök men tror inte det kommer hjälpa att bara använda koksalt…har tyvärr ingen bild nu, men bildas snåndär vit gegga runt den, typ som en vit ring runt själva piercingen. Har varit hos piercaren flera gånger och han har alltid sagt att det är en infektion så varför skulle det vara något annat…

Aleya
0

För infektion är då det bara rinner var och är varmt kring piercingen.

Har du kanske för tight stav?

Medarbetare för Julen

[Victoria93]
0

Har en ring, alltid haft en ring.

JossiMelon
2

Du kanske skulle pröva byta till en stav. Det kanske "belastar" piercingen annorlunda och läker bättre. Jag hade ring i min rook. Den krånglade lite fram och tillbaka. Blev bättre när jag bytte till en bananbarbell.

[Victoria93]
0

hmm, ok ska göra det! Dock vill jag gärna ha i ringen sen för det var därför jag gjorde piercingen!

[Victoria93]
0

Hur lång ska staven vara förresten? Är det bättre att köpa stav hos piercaren eller online?? Tänkte om den behöver vara steril..

Aleya
1

#6 då kan det vara därför den är irriterad. När jag tog mitt hål i näsan fick jag en stor böld, och piercaren sa att den var infekterad, men jag visste själv att det var en kleoid så jag ville bara byta smycket. Då blev allt bra, bölden försvann och min näsa slutade "vara".

Gå till piercare, dom vet längd och allt sådant. Låt nu hålet till en början sluta belastas, sen när hålet är läkt så kan du byta till ring. Vänta kanske en 6 månader för att vara på den säkra sidan.

Medarbetare för Julen

[Victoria93]
0

ok, då går jag till piercaren nästa vecka och byter ut ringen!!

Karmatarerskanise
1

Vilket tålamod du har :) Jag hade tagit ut den för längesedan. Och visst är det infektion och irriterat när det kommer vitt klägg. Det visar att kroppen inte vill ha den där. Hoppas det blir bättre med stav eftersom du kämpat så länge.

[Victoria93]
0

#12 Vissa säger ju att läktiden för brosk kan vara ett år så jag härdade ut…men blir den inte bättre om några månader tar jag ut den :(

busigdemon
0

Många påstår att ringar irrieterar onödigt mkt medan det läker, men sen kan det gå bra med ring men inte för alla. Min conch gjordes i april (?) o jag har en 10mm stav i, men när den är helt hundra (snart känns det som) så vill jag prova byta till ring, ska bara hitta en i rätt storlek

"Din verklighet är inte Min verklighet"

[PuffBuck]
0

Jobbigt! Har lite samma sak själv då båda mina piercingar i läppen (snakebites) aldrig läkt till 100. Nu vid rötmånaden gick det helt åt fanders så jag fick igår ta ut den ena igår då jag inte ens klarade att äta utan bedövning 😟Jag var och köpte labret men jag fick inte i den i den vänstra, så den fick plockas bort helt och det känns mycket bättre!

Hela läppen är full av ärrvävnad och sår (övriga munnen är också sårig) men hålet är redan igentäppt nu. Får vänta och se om jag ens kan göra en ny då jag redan piercat 2 gånger på vänstra sidan då den första blev sned >.< 

Koksaltlösning funkar absolut inte på mig heller, men jag använder klorhexidin som funkat bra. Kanske är något? ^^

Bra att du inte ger upp iallafall och sorry för ev. trådkap!

[Victoria93]
0

#15 Klorhedixin ska jag kolla upp! Nä du kapade inte tråden, bra att andra berättar hur de gör med sina krångliga piercingar! Tyvärr tror jag det är så att allas kroppar tål olika mycket, jag har inte världens bsäta läkekött så broskpiercingar kanske inte är något för mig…men vi får se hur det går!!

[PuffBuck]
0

#16 Det kostar 26 kronor på apoteket, känns mycket för en sån enkel produkt tycker jag men det räcker ett bra tag! Jag har själv funderat på industrial som är en broskpiercing (med 2 hål dessutom) men den ger jag nog upp då jag inte heller har bra läkekött😟

WonderfulEuphoria
1

Min industrial tog jag för sisådär nästan 2 år sedan. Hej vad tiden flyger iväg. Jag hade samma problem som du med det hålet som var närmast huvudet. Den som är positionerad "helix" läkte finfint men anti-helixen fick nästan direkt en infektion. Kan ha varit på grund av för mycket pill, hårprodukter som kommit i närheten eller att piercingen inte gjordes helt felfritt. 

Hur som helst, jag använde alsolsprit för att driva ut infektionen, vilket funkade skitbra! Nu vet inte jag hur du brukar tvätta med alsolspriten, men i början dränkte jag in en liten kompress i den och tejpade den runt hålet och där fick den sitta under natten. Det hjälpte efter några kurer. Jag höll väl på tills det började se fint ut och det nästan började kännas lite torrt. Sedan varvade jag med alsolsprit och koksaltlösning och lactacyd. Jag avråder starkt att använda klorhexidin på öronpiercingar. Hamnar de fel och åker in i hörselgången kan du bli döv etc. Så använd hellre alsolsprit och känns det som att det rinner ned i hörselgången så anväd öronproppar eller bomulstussar.

Det är ju broskpiercingar och det gäller att man ger sig fan på att de ska sitta där för de är ju som sagt väldigt svårläkta. Byt örngott på kuddarna ofta, försök att hålla håret borta från piercingen och diverse hårprodukter. Försök att sova på andra sidan (jag slarvar verkligen med det. Min piercing kan fortfarande kännas öm och svullen om jag legat hela natten på den.) Försök att vara varsam med huvudet i allmänhet. Jag lyckades slå i mitt öra med en fet anteckningsbok bara någon vecka efter att jag gjorde den…Kan ju säga att en och annan groda hoppade ur munnen. Eventuellt se till att få byta smycke till något som kanske inte ger så mycket "tyngd" och påfrestning på hålet.

Min är läkt nu, men kan få lite problem med den om jag är för ovarsam med den. Nu återstår mina fina hypertrophic scars (vet någon vad kliniska termen för det heter på svenska?) som åtgärdas med tea tree olja. Pröva med det också vettja! Det är ett mirakelmedel när det gäller hud! 

PS. Ledsen för den enorma Harry Potter-boken…haha xD Hoppas att jag kan vara till någon hjälp.

[Victoria93]
0

Vill uppdatera att piercingen känns i princip läkt, vet ej vad som hände….tyvärr jag kvar hudfliken, tror ej den kommer gå bort helt tyvärr….använer alsolsprit på bara hudfliken så vi får se om något händer…

ska i alla fall köpa in steriliserad bioflex och pierca mig med det i fortsättningen…ska inte låta piercaren töja ett nypiercad hål heller (även om jag tycker att min conch är sååå snygg 😍)

[PuffBuck]
0

#18 Tack för informationen! 😃

#19 Gött mos! Hoppas att det krånglar mindre eller inte alls i fortsättningen ^^

Candela
0

Vilket material är smycket i?

Gjorde en piercing i näsvingen, och den vääägrade att läka ordentligt. Det blev som ett sår runt hålet, som att huden frättes bort.

Insåg sen efter ett år att det berodde på att jag hade ett guldsmycke i (bytte nog smycket liiite för tidigt, då det inte hade hunnit läka till 100%). När jag då bytte tillbaka till läksmycket som var i titan läkte det på några veckor.

Candela
0

Ringar ska man ju för övrigt inte ha som läksmycke! Det fastnar ju en massa bakterier på dem som sen kan komma in i såret om man snurrar på ringen.

[Victoria93]
0

#22 Jo, har fattat det nu, ska aaaaldrig mer pierca mig med ring utan med bioflexstav. Tycker det var dumt av piercaren att inte informera mig om detta (båda mina piercingar jag gjorde där blev infekterade pga ringen tror jag…)

[PuffBuck]
1

#23 Dålig piercare om denne inte gav någon information!

[Victoria93]
1

jaa…var på A.N.T tatoo och piercing i Gamla stan (Stockholm)

Jag fick ju skötselråd och sådant men tyckte det var dåligt att inte säga att ring förstör…tycker för övrigt inte man borde få pierca med ring alls..

WonderfulEuphoria
0

#25 Haha jag gjorde min industrial på ANT! Var det Tyrone som piercade dig? Egentligen borde man ju ha gått därifrån direkt. Han hade ju hunden under britsen liksom. Det känns inte direkt som en sådan steril miljö. Hoppas du tog de andra någon annanstans. De på CALM är helt underbara! :3 (om jag får göra lite reklam ;) min bröstpiercing blev himla fin.)

Ringar gör ju att hålet i sig kan bli skevt plus att det tar tid att läka i och med att du har en tyngd i hålet du annars inte skulle ha med stav. Plus det som Candela (#22) sa om att bakterier lättare kommer in i hålet. Hoppas det blir bättre med bioflexstaven. Det kör jag på min industrial just nu för att bli av med utbuktningarna på hålen också :)

[Victoria93]
0

Ja gjorde båda min hos honom..och båda blev infekterade!

Tänkte inte på hunden, men klart han inte borde få ha djur där..inte bara för det sterila miljön men sen kan det ju finnas allergiker också..

När jag sa att jag hade knölar som inte försvan efter att jag använt alsolsprit flera månader ville han att jag skulle köpa en ännu starkare lösning (kommer inte ihåg namnet), och sätta på, sen skulle han ta ut piercingen och efter en vecka trycka igenom den igen…det var hans teori. Självklart köpte jag inget sånt till örat, ville ju inte att det skulle fräta sönder.

Han töjde även min conch direkt när han piercade den, det är därför jag har fått knölen…gick och frågade på ett annat piercingställe och de sa att man aldrig skulle töja när man tar hålet

Ska kolla CALM :)

[Victoria93]
0

Kollade CALM och det var riktigt dyrt :( Vet att det är en engångsgrej men vill ju inte lägga ut för mycket (studerar och betalar hyra..) 

vet ni någon annan bra piercingaffär som tar runt 400 för brosk?

busigdemon
0

400? hur dyrt var det på CALM då?

Du tycker inte att ett par hundra lappar kan vara värt för att få det rent o fint gjort o slippa bekymmer o läkningsproblem? Vänta en månad till så är du i hamn istället

"Din verklighet är inte Min verklighet"

[Victoria93]
0

#29 kostar 600 på CALM, 400 tycker jag är ett ok pris betalade det förut. Men finns säkert andra bra piercare som tar lite billigare än CALM

Julip
0

#10 ALEYA! Jag har precis som du, en böld i en näspiercing som ser EXAKT ut som en kleoid om man googlar! Haft piercingen i 2,5 månad o bölden i 1,5 månad. Tvättar dagligen med koksaltlösning precis som piercaren säger att jag ska göra då han säger att den är infekterad - ingen förbättring! Nu ska jag till läkaren på tisdag för antibiotika då bölden ALDRIG försvinner trots tvätt. Vilket smycke bytte du till så din böld försvann?? Har inget förtroende alls för min piercare..

Aleya
0

Tog en rak stav istället för ring. Bölden försvann inom en timme.

Medarbetare för Julen