Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: problem
Läst 6717 ggr
Clementinbarn
1

Klarar jag av att tatuera mig?

Jag vill väldigt gärna tatuera mig(på framsidan av låret), så pass mycket att jag nyligen varit inne på studion jag vill tatuera mig hos och pratat om motivet, tid och kostnad. 👍

MEN hur mycket jag än vill så är jag fruktansvärt rädd för att göra det, jag har lite fobi så att säga, jag är rädd för nålar, sjukhus osv, så pass illa att jag lätt kan svimma. Svimmar förmodligen p.g.a att jag "trissar" upp mig själv om hur hemskt det ska vara och sånt. 😡
Har iaf svimmat bland annat i stallet när veterinären satte in en munstege i min hästs mun, har svimmat när jag var hos en person som prata om akupunktur och tryckte in akupunkturnålar i sitt finger, har fått gå ut från djursjukvårdslektioner i skolan för att det blivit alldeles för jobbigt att sitta där och lyssna och spinna vidare på de hemskheter det pratas om. 

Jag har ändå trots detta lyckats pierca mig i tungan, läppen och en industrial utan att ha svimmat, fick dock ligga ner då jag vet att jag har lågt blodtryck.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro, klarar jag det eller klarar jag det inte? Ni som har erfarenheter av hur det känns och sådär, vad säger ni? 

Vet redan att man ska sova ordentligt innan, ha med sig dricka och något sockrigt att tugga på för att hålla igång kroppen.

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Hanna
4

Kan du inte få testa att "tatuera" dig lite utan färg först för att se hur du reagerar?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Karmatarerskanise
1

Jag klarar inte av nålar,  blod och liknande i vanliga fall.

Men tatuering är en helt annan sak.  Det är bara huden, det är något jag gör frivilligt (inte för hälsans skull) och ingen annan blir skadad.

Clementinbarn
1

#1 Jag har funderat på att göra någon liten grej nånstans först för att se hur det känns och sådär innan jag ger mig in på något som tar flera timmar, antar att det kan vara smart. 😊

#2 Av någon anledning tror jag att det kommer funka så för mig också, men jag är ändå rädd för att jag ska svimma, typ att jag ska bli så nervös och tänka massa konstiga hemska saker och så innan att jag inte kommer klara av det och bara "trilla ner på golvet" så att säga. 
Jag är så rädd för att svimma numera att jag blir rädd inför ett tillfälle där jag vet att det kan hända och börjar redan då må dåligt. Krångligt värre 😕
Får ha med mig någon som kan hålla mig i handen och pressa in godis i munnen på mig!  😃

Mimmi20
1

Jag var livrädd första gången men så bestämd på att göra det då jag så länge velat tatuera mig. Gick in hos tatueraren och skulle "planera" tatueringen och snacka pris, till sist ville jag boka tid. 
Tid? vi kör väl nu! svarade han. Så jag hann inte tänka så mycket. 
När jag väl låg där (tatuerade över bröstet) och nålen kom in i huden för första gången frågade  jag "jaha är det här allt?" haha och det var det.
Tyckte inte alls  det gjorde ont, kändes väl när han tatuerade över bröstbenet eller benet emellan bröstet vad det nu heter, sticks/bränns på att ganska obehagligt men ändå behagligt sätt, stod ut och vart väldigt avslappnad efter ett tag och somnade nästan. Tyckte faktiskt att det kändes ganska härligt. Trodde själv jag skulle svimma då jag får väldigt lågt blodsocker och blir yr hela tiden men nej, mådde prima.
Du kommer klara det! :) men passa dig, det kan vara ganska beroendeframkallande ;)

[Udoon]
0

är själv fruktansvärt nålrädd, sprutor klarar jag knappt av, men tatuera sig är annorlunda tycker jag, är ju ingen bautanål som ska dom ska in och mecka med eller så. surrar lite och känns lite som det bränns tycker jag.

Clementinbarn
0

#4 #5 Åh, uppmuntrande inlägg! :D Funderar på att sätta en liten tass bakom örat som en liten första tatuering :) så jag vet vad jag ger mig in på inför den större jag vill ha på låret :) låter det vettigt?

[Yantra]1
0

Hej där, det går oftast jättebra, har haft många kunder som varit oroliga, först o främst hitta en tatuerare som du känner dig trygg med, som kan svara på dina frågor och som är seriös, äta och sova ordentligt innan tatueringstillfället, undvik alkohol dygnet innan och ta med dig gärna socker, cola, godis el en chokladbit ;) oftast av min erfarenhet är det inte av smärtan man svimmar, utan när man slappnar av och märker att det inte är så farligt och känner kunden att hen börjar bli ryck skakig får man ta lite frisk luft och en paus innan man fortsätter, och socker! Det finns såklart säkert undantag och kunder som inte klarat av det, men det har jag aldrig varit med om under min tid! Man får dela upp tatueringen om inte annat i sessioner i den mån man klarar, det brukar lösa sig, men jag hade nog tagit en diskussion medtatueraren/studion du bokat tid hos! Lycka till, mvh

[Yantra]1
0

Yr och skakig skulle det va ;)

[Raubtier]
0

Om man spänner sig känns det oftast värre, av egna erfarenheter. När jag tatuerade bröstkorgen spände jag mig då och då (smärtan är inte så illa men ljudet kan trigga upp "smärtan") Och ju mer jag spände mig desto ondare gjorde det.
Men jag tror nog att du klarar dig, efter en halvtimme/timme eller så brukar det vara lite bedövat! :-)

Clementinbarn
0

#7 #8 Tack för era svar! Känns bra med pepp!
Självfallet ska jag förklara för tatueraren hur jag är och att jag är orolig för att svimma, tror det känns bättre för mig om jag vet att hen vet om det :)

[Tilde]
0

Jag tycker inte det känns som en nål liksom… Det är ju helt annorlunda från att få en spruta och liknande. 😛 Jag blev svimfärdig i början av min tatuering, blir det väldigt lätt i såna situationer och när jag tar blodprov och liknande… Men då tog jag bara 1-2 minuters paus och andades, drack lite cola och sedan körde vi 2,5 timmar igenom utan problem. 🙂 Det viktiga är bara att säga till om du får det dåligt och ta en paus. Hellre för många pauser än att du svimmar.  Försök att slappna av och tänk på annat - ha gärna en kompis med som du kan prata med :)

[Fannkan]
0

Det har jag funderat mycket över också. Jag är extremt spruträdd och egentligen allt som kan bidra till minsta lilla smärta. Dock så klarar jag av vissa saker, om jag verkligen bestämt mig för det. Man borde ju rimligtvis kunna prata med tatueraren om det och få någon sorts pepp och stöd?

Clementinbarn
0

#11 Ja, självfallet måste man ta paus om man mår dåligt, det blir nog inte så bra om man svimmar medan man fortfarande blir tatuerad! 🙂
#12 Jag tror att det går bra om du verkligen bestämmer dig för att du vill göra det, ta spruta och blodprov osv är ju inget man brukar välja att göra frivilligt, en tatuering vill man ju uppenbarligen väldigt gärna ha och kan nog därför klara sig igenom det! Men ja, prata med tatueraren om det är helt klart ett bra tips, det är vad jag ska göra iaf 🙂👍

soetisen
0

Jag håller på med min tatuering på framsida lår och svimmade faktiskt första sittningen (skäms fortfarande lite över det…). Jag hade aldrig svimmat tidigare i mitt liv så jag kunde inte förhindra det för jag förstod inte att jag höll på att svimma.

Så andra sittningen så var jag halvliggande och det gick mycket bättre. Så mitt tips är att ligga/halvligga när du blir tatuerad för att förhindra att du svimmar. Sen så är det ju de vanliga tipsen som att sova och äta ordentligt innan, och ta med lite godis eller så för att få upp blodsockret när du väl tatueras.

Alltså, visst det kan göra skitont på vissa men man står ut. Börja med en kortare sittning på typ 2-4 timmar om du är väldigt orolig. Att första gången tatuera sig typ  6 timmar skulle inte jag rekommendera.

Sen så kommer det med största sannolikhet inte göra superont hela tiden, för mig så är det inte så farligt när jag tatueras mitt på låret, men värre när man kommer ut mot sidorna (tatueringen är ganska stor). Men det är värt det, man står ut! Skulle man inte göra det, så är det bara att köra med korta sittningar, det kommer lösa sig ska du se 🙂

Du kommer klara det!

- Medarbetare på studier.ifokus

Clementinbarn
0

#14 Tack för peppen och tipsen! 
Väldigt uppskattat att faktiskt läsa om någon som har svimmat men som ändå kör på liksom.
Att jag måste ligga ner det förstår jag, haha, och jag kanske har lite tur att jag redan vet exakt hur det känns när jag är påväg att svimma så jag kan säga till när jag börjar känna av känslan. 😉
Ska börja med att tatuera in lite tassar, det kan ju inte ta så lång tid, klarar jag av det så ska jag ge mig in på lårtatueringen som kommer krävas mer tid 👍

Pepsie
0

När jag skulle göra min första provade tatueraren utan färg först. Jag blev faktiskt förvånad över hur det kändes. Det är klart att det gör olika ont på olika ställen, men jag tror tatuering är en typ av smärta som de flesta kan klara av. I alla fall om man nu verkligen vill ha slutresultatet av det. Tänk på att det gör ont en VÄLDIGT kort tid jämfört med hur länge du sedan kommer att ha den! :)

Djävlas

soetisen
0

#15 Har inte så mycket val än att fortsätta, vill ju inte gå runt med halvfärdig tatuering resten av livet 😉

Men det är ju jättebra att du känner när du håller på att svimma, då är det bara att ta en paus! 🙂

- Medarbetare på studier.ifokus

Clementinbarn
0

#16 Förvånad på ett positivt sätt hoppas jag 😉

#17 Haha, nä de är ju klart! Men så hemskt kan det ändå inte vara om du fortsätter, tänker jag 😛

yo_yo
0

Hej - jag var rädd för min första. Det gör faktiskt mycket ont men man klara det. Det är inte samma känsla som en spruta, eller akupunktur. Jag satt 5 timmer i stolen första tatueringen och det gick bra.

Clementinbarn
0

#19 Tack för att du delar med dig 👍
Förstår att det kommer göra ont, men man får klara ut det! Ska göra 2 tassar på ryggen typ 20 augusti, om allt går som det ska! 😃