Vad betyder "sittning"
Hej!
Ska göra min första tatuering om ett par veckor. Har massa funderingar, och av olika skäl vill jag inte fråga min tatuerare för mycket. Så jag tänkte att jag kan fråga här istället.
För det första: när folk skriver på internet att de hade en sittning på si och så många timmar, vad betyder det egentligen? Min tatuerare har sagt att det kommer ta en heldag, vilket är från 11-17, det vill säga 6 timmar. Men visst måste det vara så att i dessa 6 timmar ingår även allt annat? Som att tvätta, placera, byta nålar, ta paus osv. För tatueraren borde väl ta paus/lunch eller något?
Är som sagt min första tatuering och är nervös. Det är ett realistiskt varghuvud jag ska göra, utifrån ett foto. Det kanske är därför det tar så lång tid? Är såklart jättenervös för att jag inte ska klara av sådan lång sittning, men vill inte heller dela upp det, det föredrog inte heller tatueraren. Jag sa till tatueraren att jag var lite nervös för detta eftersom det är min första, men hon sa bara att hon aldrig varit med om att någon inte har klarat av en sådan sittning. Det enda hon hade varit med om var en kund som behövde ta en längre paus på en halvtimma.
Är mest rädd för att svimma, eller må illa. Hur sitter man när man tatuerar överarmen? Sitter man rakt upp och ner?
Vad jag vet är jag väldigt smärttålig men däremot blir jag lätt svimfärdig av att ta blodprov.
Har hört att man absolut inte får ta smärtstillande, men har även hört att en alvedon inte gör någon skada. Någon som vet hur det är med benzo? Det är lugnande. Jag tar det mot ångest.
Ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan, trots att mina kunskaper är begränsade! Sen så är det fritt fram att rätta mig, ifall jag skulle ha fel.
En sittning, ett tillfälle. Alltså, tiden ni sitter där. Och tatuerar, respektive blir tatuerad. Simple as that!
Porträtt brukar ha många detaljer, vilket blir pilljobb, och tar därför sin "lilla" tid. Och du kommer med största sannolikhet att få sitta med armen mot någon typ av stöd (denna anordning kan komma att kallas, surprise, ARMSTÖD!) så att du faktiskt håller armen stilla ;)
Ät innan du går dit, se till att du inte druckit för lite heller. Samt försök se till att vara utvilad! Blir du hungrig kan det vara jobbigt att sitta still, likaså om du är trött! Kan vara smart att ha på sig oömma och rena kläder. Och möjligen ha något med sig att äta/dricka.
Stal det här lilla stycket text: "Kom utvilad.
Tatueringsprocessen blir lättare för kroppen att hantera om du är utvilad, samt har ätit och druckit ordentligt. Tag gärna med en chokladbit och en läsk för att snabbt kunna öka på blodsockernivån."
Benzo-frågan kan jag inte besvara, men det är väl inte blodförtunnande, så det borde vara okej, antar jag. Bäst att höra med tatueraren där!
Hoppas att det hjälper någorlunda. Tackar för mig! Godmorgon!
Tack för ditt svar!
Men i en 6-timmars sittning, då ingår väl allt annat förutom just själva tatuerandet? Så jag sitter inte 6 timmar under själva nålen? Utan det är också placering, byta nålar, paus osv.
Jag tänker så att 6 timmar är rätt lång tid, och det sträcker sig dessutom över lunch, så visst måste både jag och tatueraren äta något? Något mer än en chokladbit? Tänkte ta med mig massvis att dricka, godis men även typ en macka och drickyoughurt.
Många säger att man ska ha med musik men är det också okej med en bok eller typ titta på serier på telefonen? Hur gott det går iallafall med vänsterhanden :P Det är inte så att tatueraren tar illa upp? Eller att det gör så ont att man inte kan koncentrera sig?
I en sittning brukar allt ingå, som pauser och av olika slag och allt annat. Känner du att du behöver en paus kan du säga det till tatueraren och du kan nog få ta så många pauser du känner du behöver, men då kan sittningen dra ut på tiden och bli längre än 6 timmar.
Om du kan sitta stilla när du fipplar med telefon eller bok är det inga problem för tatueraren, annars säger nog denne till. Det är nog ganska bra att ha något att fokusera på, för då har hjärnan inte bara smärtan att hålla koll på så att säga.
Smärta är så olika från person till person, men det brukar inte göra så ont att man inte kan koncentrera sig på annat. Det är väldigt individuellt med smärta, så det är svårt att säga.
Är det så att man bara sitter när man tatuerar överarmen, eller kan tatueraren vilja att man ligger ner också?
Tatueraren sa att hon kommer ha fotot i photoshop/datorn bredvid sig under själva tatuerandet, och liksom titta på fotot, tatuera, titta på fotot, tatuera osv. Antar att det är så man gör vid porträtt, som detta faktiskt är, och att det är därför hon räknar med att det ska ta så lång tid? Det är ju ingen jättetatuering, utan kanske 20*15 cm stor.
Jag tycker att 6 timmar låter som en väldigt lång tid, när tatueringen inte ens ska täcka hela överarmen. Vad är det egentligen som tar tid?
Sluta fokusera på att det ska ta si och så lång tid. Och sen är det väl bättre att det tar tid? Så att det blir rätt. Skulle ju personligen inte vilja att ett porträtt med dom måtten gå på 30minuter.
Det går bra. Slappna av.
Jag är ju smått orolig för att inte orka sitta så länge, så tiden är ju rätt viktig.
Ju mer du hakar upp dig på sex timmar, sex timmar, sex timmar, ju jobbigare kommer det att bli. När du inte orkar sitta still längre, ber du tatueraren om att få sträcka på benen en stund. Sen sätter du dig igen, och upprepar så ofta du behöver.
Rödbull: nu är vi alla olika, och dina svar gör mig bara mer orolig. När jag är orolig och nojjar över småsaker så behöver jag ställa frågor som säkert verka jättelöjliga. Och gärna få svar på frågorna, hur löjliga de än må vara. Jag förstår att du säkert bara försöker hjälpa till, men det fungerar tyvärr inte så för mig.
Så… vad är det egentligen som tar tid? Har hört att själva skissen kan ta mycket tid. Men vi utgår ju från ett foto, så då behövs ingen skiss? Men jag antar att hon ändå kommer placera ut den på armen med konturerna. Hur petig ska man vara på att den hamnar rätt? Är det jobbigt att tvätta bort och sätta dit på nytt? Jag vill ju att den hamnar rätt, men samtidigt vill jag inte verka jobbig :P
Har någon av er som tatuerat sig/jobbar som tatuerare varit med om att kund har behövt bryta en sittning? Eller att någon ha svimmat?
Orkar man inte de planerade timmarna avbryter man. Är inte krångligare än så ;)
Ja, alltså… det förstår ju jag också.
Det är viktigt att man är nöjd med placering och om det är en skiss hon gör av bilden (brukar vara grovskiss som går snabbt att göra och föra övef till tryck) så är det lätt att ta bort och placera om. Så bara säg till om du inte gillar placeringen till 100%. Oavsett hyr många gånger det tar.
Jag jobbar inte som tatuerare män känner några. Det händer ibland att man avbryter tidigare än planerat. Men många gånger räcker paus. Svimningar är inte så vanligt vad jag har förstått.
Det tar tid att göra realistiska porträtt. Jag tatuerar inte, men tecknar mycket. Jag sitter i minst 6 timmar om jag ska göra något väldigt realistiskt i den storleken. Jag har ett stilleben som tog 12 timmar (A4), och då är pappret blickstilla hela tiden, behöver inte gå på toaletten, äta osv 😉Tatuerar man så måste man också var 100% säker på varje linje och skugga, eftersom att man inte kan sudda. Tatuerare måste också byta nål ibland, hälla upp nytt bläck, fylla nålen med bläck ganska ofta osv.
Realistiska tatueringar/teckningar består främst av skuggor respektive ljus, och de ska placerar perfekt och i rätt styrka. Sådant tar mycket tid och koncentration.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag har hört historier av min tatuerare om en kille som svimmade tre gånger innan han gav upp, samt om en tjej som tyckte det gjorde så ont att hon i princip gick därifrån med en halv tatuering. Men tror verkligen inte det är så vanligt. 😛
Jag blev själv lite svimfärdig i början, då min kropp alltid reagerar så mot nya saker (när jag var liten och piercade örat, när jag tog blodprov första gången, en gång när jag tog blodprov och hon grävde runt i armen för att hitta en blodådra, osv.). Mitt tips är att ha med något att äta och dricka, gärna något med socker som sätter igång blodsockret och håller det uppe så länge du fortsätter att äta under hela sittningen. Vet att det är onyttigt, men i dessa tillfällen fungerar det super! :) Säg till om du blir yr och ta en liten paus! Tatueraren förstår att alla inte är helt "hardcore". 😉
Förmodligen kommer ni att ta pauser ibland, möjligtvis någon längre men annars bara korta så tatueraren (och du) kan sträcka på sig och liknande. Det kommer nog att göra väldigt ont när det tar så lång tid, men du kommer absolut att tycka att det är värt det! Orkar du inte mer är det ju inte the end of the world. :)
Lycka till! Lägg gärna upp bild när du har fått den gjord! 😃
Haha Tilde nu gjorde du mig lite nervös ju :-P Jag sa till min tatuerare att jag är nervös, men hon var väldigt lugnande och sa att så känner alla inför sin första och det kommer gå alldeles utmärkt :-) Dock är jag lite orolig för jag blir ibland riktigt svimfärdig vid blodprov i armen, är väldigt svårstucken. Kanske borde säga detta till tatueraren? Hon har även sagt att de har micro så vill jag ha med mig mat så går det bra att värma. Det kanske kan vara bra med varm mat tänker jag, istället för bara en smörgås. Jag hoppas det ska fungera med sex timmar. Kan tänka mig att huden blir rött svullen och trött men det är väl bara att härda ut.
#14 Äh, det går nog bra ;) Det kan ju vara bra att nämna så tatueraren är beredd OM du skulle bli svimfärdig och då verkligen förstår att du behöver en liten paus att samla dig och få upp blodsockret. Jag behövde bara en halv minut sen var jag redo att köra. Drack lite cola så var jag good to go. 😃
Ja riktig mat vore ju bra att ha med sig när det nu kommer att ta runt 6 h. Du kan ju också lyssna på musik eller prata med tatueraren eller en kompis (alla tatuerare gillar inte att prata då vissa vill koncentrera sig helt på tatueringen) så tänker man inte lika mycket på smärtan. 😛
Ska absolut lägga upp en bild när den är klar! Sa som det var till tatueraren angående svimfärdigskänslorna och hon sa bara att det är ingen fara. Det känns ju som att de är vana vid att folk är nervösa och ställer "dumma" frågor för varenda en kan ju inte vara superhardcore och täckt av tatueringar, alla måste ju börja någonstans :-)
Nu har jag kommit på en ny fundering: hur sitter man egentligen? Jag förstår att det är väldigt olika. Men är det en bekväm stol? Ska ju tatuera överarmen. Brukar man sitta hela tiden då eller kanske man kan variera med att ligga ner? Finns armstöd? Nackstöd?
Såklart, väldigt olika, så allas erfarenheter mottages tacksamt :-)
Snart kommer jag sluta ställa dumma frågor för på torsdag bär det av!
Tror jag suttit med en typ av armstöd. Men har sett folk ligga också. Beror nog på var tatueraren tycker är bäst.
Nej usch nu börjar det kännas riktigt obehagligt! Mindre än ett dygn kvar :-P Nojjar mig för att inte orka så länge men vad fasiken, finns inte mycket att göra åt det nu, det är ju bara att testa :-)
Tatuerade insidan av underarmen, tog ca 3h i studion allt som allt, och det kännes som 30minuter! Blir det jobbigt säger du bara till! Inget att oroa sig för! Dessutom brukar man inte vara jätte känslig just på överarmen :)
Medarbetare på Skor iFokus