Septum?
Jag har länge, länge funderat på att ta septum och nu har jag nog nästan bestämt mig för att göra det. Jag har googlat runt lite och läst en massa men vet inte riktigt om jag kan lita på allt jag läser. Så därför frågar jag här. För här har jag tidigare fått massa bra svar :)
Är septum en svårläkt piercing?
Hur länge gör den ont efteråt? ( tänker inte ens fråga om den gör ont att ta för det förstår jag ju själv att sticka en nål genom näsan är allt annat än skönt)
Jag vill ta den nu men är rädd för att om jag blir förkyld, vanligt nu till hösten jue, så kan den bli infekterad? Läste dock någonstans att snoret var bra för den? Och har även hört att man kan snyta ut den?
Sen är det lukten, hahah hörde att den luktar som töjningar när den har läkt. Det är ingen lukt jag har direkta problem med men ändå, stämmer det?
Fyll gärna på med mer svar och fakta som ni tycker är väsentliga :) Jag är otroligt tacksam för all kunskap jag kan få!
Det är ingen svårläkt piercing om man inte har dåligt immunförsvar. Bara man kommer ihåg att rengöra så blir det sällan krångel. Jag har vanligtvis svårt för att läka piercings utan infektioner, men min septum blev aldrig infekterad.
Den gjorde ont i kanske 2 dagar, sedan var den bara lite öm i någon vecka innan den slutade göra ont över huvudtaget. Det tar 4-6 veckor för den att läka helt, men om du vill töja den senare så bör du ändå vänta några extra månader för att låta den vila sig ordentligt och så.
Den gör faktiskt inte sådär sjukligt jätteont att göra, detta är ju dock 100% individuellt, men eftersom att man stör tårkanalen så börjar tårarna tokrinna - så ett tips är att inte vara så jättesminkad då du gör den, om du nu är en kvinna.
Det gör inget om du blir förkyld, det jobbiga kan vara att snor kan rinna ner på själva ringen, men det vänjer man sig vid under vintertider, haha. Och det går hur bra som helst att snyta sig med septumen.
En töjd septum luktar HEMSKT, men å andra sidan så luktar de flesta piercingar. Det är ju ett hål i kroppen/huden som täpps igen av metall/plast/whatever, så.
Jag önskar dig lycka till med din piercing!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Min septum var väldigt svårläkt. Det tog ca 6-7 månader innan den läkte helt. Och jag har ändå väldigt bra läkekött. Jag tvättade med koksalt morgon och kväll (ibland en gång mitt på dagen om det behövdes).
Och den gjorde lite halvt ont under hela den tiden. Men hur lång tid den gjorde ont efter jag tog den, det var väl bara någon dag. Sen ömmade den väldigt i ca 2 veckor.
Det är nog väldigt individuellt på alla punkter. En vän till mig som piercade septum tyckte inte att den ömmade länge alls och den läkte på under en månad :)
#2 Om det tog så länge för din septum att läka så kan den inte vara rätt placerad. Har aldrig någonsin stött på en septum som tagit mer än 8 veckor att läka helt, med bra eller dåligt läkekött.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag var nog inte så snäll med den som jag borde ha varit. Jag tog hand om den bra men jag stötte i den hela tiden och lyckades fastna i tröjor och andra saker haha. och så blev jag förkyld efter ca 2 veckor med den. Så jag tror det är därför. Den sitter som den ska, kollade med en annan piercare eftersom den läkte så kasst. Men det var bara att vänta ut den enligt henne :)
är supersugen på piercing, men är rädd för hur det ska bli med "snytningen"! Lix snoret kmr bara rinna ner för ringen xd
Trillar in här med ett litet tips! ;D
Det finns en septum plugg på crazy-factory.com för några kronor.
Brukar stoppa in den när jag snorar och håller på.
Kan vara lite jobbigt med gummi ringen men man får till det till slut iaf :P
KöttbulleKorv