Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: frågor-och-svar
Läst 2333 ggr
Michaela-N
0

Olagligt att pierca minderårig?

Hej!

Undrar om det är olagligt för en piercare att pierca t.ex. naveln på en minderårig?

Michaela-N
0

Hittade svaret själv! ;)

Gurky
0

"Finns det någon åldersgräns för vem man får pierca och tatuera?

Nej, det finns ingen åldersgräns men reglerna i föräldrabalkens kapitel 9 gäller. De innebär att föräldrarna bestämmer över barn som är under 18 år och därmed är omyndiga. Föräldrabalken reglerar endast förhållandet mellan förälder och barn, men den som ska utföra ett ingrepp har en moralisk skyldighet att ta reda på föräldrarnas åsikt om man misstänker att barnet är under 18 år och därmed omyndigt."

Direkt taget från socialstyrelesens hemsida.

[TooLoover]
0

Så man får inte eller? jätte många 8:or o 9:or på min skola som har navelpiercing, Tungpiercing, och typ läpp mm

[Nelley]
0

#3 jo, man får

[TooLoover]
0

#4 aha okej :) inte för att jag ska göra det, gillar inte det riktigt, hellre en tatuering för mig isåfall!

SoKawaii
0

Inte olagligt. De flesta studios har 16års gräns på piercingar. 18 för intimpiercingar+nipplar.

"Do small things, with great love"

FreddieFairlane
0

Inte olagligt. 15 år med målsman är nog de vanligaste. Även en stor del studios tatuerar ungdom mellan 15-17. Men då är dom oftast otroligt noga med att kolla legg på både "ungen" och föräldern :) (Det är med att ingen seriös tatuerare tatuerar minderåriga är skitsnack) men de va ju inte de du frågade om ^^ :)

Rumblebee
1

#7 på vilket sätt är det seriöst att tillfoga sår på minderåriga som fylls med färg och kommer att sitta för resten av livet? Visst man kan ta bort tatueringar men hur mycket kostar inte det, och vem vet hur huden kommer se ut efter det..

Karmatarerskanise
3

#7 Endast oansvariga människor tatuerar minderåriga.  Speciellt så unga som 15-16. Att kolla lägg gör det inte seriöst. Det är fortfarande BARN dom markerar för livet. Och som de flesta vet förändras människor som mest i tonåren. Kroppsligt och mentalt.

Henrik93
1

det som kallas "regler inom föräldrabalken" på socialstyrelsen ska inte blandas ihop med "lagstiftning".

"regler" i deras benämning är en hög full med rekommendationer.

vilket betyder att det är upp till föräldrarna att ha koll på sina barn och vad de gör med sina kroppar. Men saken gäller också oss piercare mer eller mindre. det finns inga regler men om man har sunt förnuft så förstår man att en mindreårig person inte ska utsätta sig för kroppsliga förändringar utan att föräldern är med på det. eftersom föräldern känner den omyndige så är det dom som vet bäst huruvida barnen kan sköta om sin piercing själv.

därför piercar tillexempel jag  inte ens örsnibbarna på en 17 åring om jag inte får fysisk kontakt och godkännande av föräldern.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

FreddieFairlane
0

#8 #9 detta är ju bara vad ni tycker. Jag vill inte heller att varenda 15 åring ska gå o tatuera sig. Säger bara att hela dehär med "ingen seriös tatuerar nån under 18 år" som man läser på alla forum och facebook grupper är skit. Det finns många studios som har stenhård 18 årsgräns. Sen finns det dom som inte har det. Och det är väldigt många det med. Även om det står "Tatuering 18 år" med stora bokstäver på dörren. Om man går in på en tatueringsstudio som till exempel en 16 åring och har med sig sin mamma eller pappa så är det många gånger dom tatuerar 16 åringen.

[Udoon]
3

#11 och då är dom oseriösa, det är inte ens något att argumentera om.

Karmatarerskanise
2

#11 Det är inte skit! Som sagt tatuerar inga ordentlifa studios minderåriga. Ser jag en studio som gör det går den fetbort.

Gurky
1

#10 Vilket är exakt det som den säger, förutom att rekommendation är ändrat till en moralisk skyldighet (alltså inget lagligt bindande),

Henrik93
0

#14 precis, och om man inte förstår det så lider man brist på etik och moral. vilket är en ganska stor del utav yrket.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer