Eksem på ny tatuering
Hej! Har en ny tatuering som gjordes igår som jag har fått röda eksem/svullnader runt och på (se bild). Har andra tatueringar sen innan men dom är gjorda på en annan studio, har aldrig fått sånna här eksem tidigare. Hon smörjde på ett tjockt lager helosan och bad mig ha på plasten ett dygn. Tog bort den efter ett dygn, sköljde med ljummet vatten och har efter det använt bepanthen. Har någon annan haft problem med detta och vet vad jag kan göra? Kommer det lägga sig av sig själv eller kan jag smörja med kortison? Tacksam för svar!!!
Har du använt Bepanthen innan? Eller visat tecken på eksem?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Har använt bepanthen på alla mina andra tatueringar och aldrig visat några tecken på eksem..
Okej. Jag tycker det ser ut som en allergisk reaktion av något slag(jag är inte utbildad eller så) . Har du testat tvätta bort bepanthenet och se om de blir bättre?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
I och med att du tål bephanten.. Har du använt helosan tidigare någonstans på kroppen? Så att det inte är helosanen som orsakat en allergi. Alternativt om det är helosanen plus plasten som orsakat irritation. Speciellt om det blivit varmt. På somrar kan jag få kliande värmeutslag vid armvecken som påminner om det du har, fast i betydligt mindre skala. Kliar utslaget? Färgen som tatueringen är gjord med kan ha någon ingrediens som du inte tål, men tycker det verkar konstigt om det var pga färgen då det känns som att utslaget borde vara mer jämt utspritt vid texten..
Jag fick ett rent helvete med min tatuering när jag använde Locobase på den. Det tyckte min hud inte alls om. Däremot bytte jag till Bepanthen efter det och det gick ner. Men mitt såg inte riktigt likadant ut, jag fick massor med prickar över hela jävla tatuering och det kliade jävlar!
Jag tror inte att det är någon fara, det kan mycket väl vara Helosansalvan som det har reagerat på, eller jag tror att det är det. Brukar du använda Helosan något själv? Jag tror på att använda Bepanthen som vanligt och tvätta det bara så tror jag att det lägger sig av sig självt. :)