Kirurgisk stål
Jag hade tänkt att ta navelpiercing och hittade massa fina piercingar på en sida so. Heter miniinthebox. De är väldigt billiga och är gjorda av kirurgisk stål, därför undrar jag om man kna ha det eller vad ska man ha för material? Jag är lite allergisk mot vissa örhängen jag har i öronen men inte alla. Om man inte kan ha kirurgisk stål, vad ska jag ha och vilken sida är bra och billig att köpa ifrån?

Man gör inte sådana saker av kirurgiskt stål. Det troliga är att de har benämnt materialet felaktigt. Det förekommer att de görs av Vitallium, som är en annan legering än den som kallas kirurgiskt stål och som brukar användas till instrument. Vitallium används i implantat, när man inte måste använda titan, som är svårare att bearbeta.
Eftersom det endera är kirurgiskt stål, eller företaget som säljer det deklarerar det felaktigt, bör du inte handla därifrån.
Också Vitallium innehåller nickel, men mycket mindre, och det brukar fördras och inte leda till hypersensibilisering.
Jag tror att kirurgiskt stål anses vara relativt allergivänligt. Det är svårt att säga säkert om du tål att använda det eller inte, eftersom allergier fungerar olika för olika personer. Jag är känslig mot flera olika material men verkar tåla kirurgiskt stål. Om du inte kan ha det kan du också testa om du kan använda titan (titanium), äkta guld eller sterlingsilver och se om du tål något av dessa.
Jag har handlat från crazy-factory.com, som är en tysk sida som har massor med piercingsmycken till billiga priser. Tycker att det har funkat bra när jag köpt därifrån. Där finns smycken i alla möjliga material :)
Det finns även i rostfritt stål, fast det låter inte så bra :/
#0 De flesta piercingarna är gjorda av kirurgiskt stål och för vissa som är känsliga funkar kirurgiskt stål alldeles utmärkt, men för vissa funkar det inte. Om det skulle vara så att du inte tål kirurgiskt stål heller så kan du kolla efter titan smycken istället, de ska funka för alla vad jag vet.
Jag brukar köpa från crazy-factory, de har billiga smycken och ett stort sortiment. Jag själv tycker också att de har bra kvalitet av sina smycken, men har hört vissa som har fått någon nitlott, men även de fortsätter att köpa därifrån för det är så billigt och ofta så får man bra smycken nästa gång man beställer. :P
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#2 Ojsan, du hann visst före mig… ;-P
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
#3 rostfritt då kan du nästan räkna med hög halt av nickel bla, fast svårt o säga då det finns gott om olika legeringar som går som rostfritt
men från miniinthebox skulle nog inte jag köpa örhängen om jag var känslig mot vissa metaller väldigt billiga visserligen men står ju inte vilka legeringar dom använt sig av.
Men det är ju kirurgisk stål på crazy factory sidan. Eller funkar det?
Vilken längd är bäst att köpa?
#7 Ja, prova köp och se om du tål dem, kan ju köpa ett par örhängen (om du har hål i öronen) i kirurgiskt stål och se om det funkar för dig.
#8 8 mm eller 10 mm, beror lite på hur din kropp reagerar på piercingen på vilken längd du ska ha.