Septum/ring-fråga
Det är såhär att jag är väldigt sugen på att skaffa septum, något som jag har varit inne på väldigt länge. Har provat med lite fejkringar osv, och har insett att jag passar bättre i en mindre form av ring, alltså inte såna stora.
Vill ha ett litet diskret, något feminint, smycke - om ni förstår hur jag menar?
Så nu till min fråga, när man piercar septum, är det ett måste att piercaren sätter i en stor ring, eller kan man ha "modell mindre" redan från början?
Har försökt att läsa mig fram till detta, men det står bara att när man gör orala piercingar så ska läksmycket vara större än de smycken man ska bära i framtiden, är det lika med septum?
Det är enbart större i storlek, oftast. Tjockleken är ju förstås den du väljer. Jag har ett ganska diskret septum-smycke, men först fick jag en typisk läkring med kula i mitten (tappade namnet). Mest troligt får du byta smycke sedan, efter det läkt. Du kanske inte alls vill ha en "hel" ring? Finns ju hästskor till exempel.
Såhär ser det ut på mig i alla fall 🙂
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Vad jag vet brukar piercaren sätta i en s.k läkring först, som du får ha i ett tag tills det är läkt. Efter det kan du sätta i vilket smycke du vill. Så var det för mig när jag tog septum.
Tack för era svar :) Kommer kanske med en liten dum fråga, men hur märker man om piercingen är läkt? Trots att de säger 6-8 veckor, så kan det ju ta 10 veckor eller mer liksom :)
Är så rädd att läkringen kommer se för stor ut på mig, så jag bara vill hålla mig inomhus och så att min pojkvän kan mobba mig ännu mer. Han gillar nämligen inte alls idén på att jag ska pierca mig..
Är rädd att ringen kommer att hänga ned över överläppen, haha. Har ganska kort avstånd mellan näsan och överläppen 😐
Men det lutar nog åt en hästsko, brukar smycke ingå i priset?
#3 Vänta lite längre om du känner dig osäker! Men när det inte längre känns svullet, då ringen kan "röra på sig" liksom och att det ser bra ut så ska det inte vara några problem.
Jag har också kort avstånd mellan näsa och mun! Ringen jag har nu, på bilden där, är den minsta man kan köpa typ. Och den är ändå inte riktigt så tight som jag vill ha den… Men de har ju olika storlekar på läkringar ändå, för att det ska passa. Så inte ska du vara orolig över det. Ni kommer överens om något tillsammans 🙂
Jag tror nog inte att du kan få en hästsko som läksmycke. Men läksmycket ingår i priset, ja!
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#4 Varför får man inte hästsko? 😟
Sen har jag en till fråga! Känner mig jättejobbig med alla frågor, haha..
Undrar om jag ska välja 1,2 eller 1,6 mm ? För/nackdelar? Har fått uppfattningen om att det finns fler olika smycken i storlek 1,6 mm, men det kanske är jag som har fattat fel bara? Är rädd att hålet ska bli för stort också, trots att det inte ser ut att vara sån stor skillnad på 0,4 mm.. 😃
#1 # 2 Vad har ni?
Hej!
#6 Ska själv pierca septum snart och har också funderat på det där med tjocklek så jag skriver ner lite hur jag tänker :) Jag har kollat runt en del på smycken och jag tycker att det finns stort utbud både vad gäller 1,2 och 1,6 mm (i alla fall online). Så personligen ska jag nog se vad piercaren tycker, vad hen tror passar mig bäst och vad som är vanligast. Tror det är lättare att se vilken storlek man vill ha när man ser smyckena sida vid sida IRL också. Fördelen med att ta 1,6 mm är väl att det är lätt att "krympa" hålet till 1,2 om man skulle ångra sig, bara att byta till ett mindre smycke. Nackdelen med 1,2 mm är omvänt; då behöver hålet töjas för att få 1,6 mm, vilket nog inte är så himla jobbigt, men jobbigare än att bara byta smycke.
#5 Vet inte varför faktiskt. Kan inte garantera att det är så på alla studios, att man inte får välja hästsko. Men det är samma med läppiercing. Där får man inte heller välja hästsko. Har dock en gång ring och en gång stav som läksmycke för läpp.
#6 Blir faktiskt lite osäker på min tjocklek, men måste vara 1,2 mm :) Jag ville bara ha något diskret och då ville jag ha en mindre tjocklek också.
Jaha, okej :) Jag läste här nämligen; http://www.barbarella.se/Public/Studio/showSpecificPiercing?id=9
och där står det att det de kan sätta in i början är "ballclosure-ringar, hästskor eller retainers.", därför blev jag lite fundersam. Men sidan kanske inte är tillförlitlig? 😐
Förstår egentligen inte vad det ska spela för roll med ring och hästsko.. Jag menar, det är ju samma "böj" ändå som man har i näsan. 🤪
#7 Tack för dina tankar! Det är ungefär så jag tänker också! :)
#9 Okej, Barbarella ska vara tillförlitlig! Men detta är kanske det som gäller på deras studio? Jag har nämligen aldrig fått friheten att välja läksmycke själv, och har då piercat mig i olika städer.
#10 Okej 👍
Jag tycker att du bara ska dyka ner i det hela, leta reda på en studio och ring dem och ställ alla dina frågor. :-) Jag känner i alla fall själv att det första steget är det jobbigaste, men när man väl här piercat sig undrar man varför man inte har gjort det tidigare. ;-P
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#12 Jag har faktiskt tagit mig så långt så jag har bokat tid 😃 Hade såklart lite frågor och sådär, hon sa att jag kunde komma till studion så kunde hon visa och förklara lite bättre, och ångrar jag mig då där på plats så gör det såklart ingenting 👍
Ska dit imorgon, så vi får väl se om jag kommer hem med en septum eller inte! 😎
Verkar vara ett bra ställe i alla fall, har många bekanta som har piercat sig där, som är nöjda, sen är det bra recensioner på studions fb-sida.
Nice, grattis :D
Blev det 1,2 eller 1,6 mm?
#14 Men gud vad grannt! :-D super snyggt blev det ju! ^^
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Tack! 😃 Det blev 1,6 mm :)
Har kommit på en liten fråga, om det fortfarande är någon som följer tråden nu när jag väl fick mitt septum? 😃
Det är såhär att det har inte börjat svullna upp eller ömma ännu, är det normalt? När börjar det? Det gör liksom inte ens ont när jag kommer åt den av misstag.. Har jag dålig känsel i näsan eller vad? 🤔

för mig tog den ngn dag :P
#19 Så då bör jag alltså inte börja ropa hej ännu? 😂 Piercaren sa nämligen innan jag gick att det nog skulle börja svullna och göra ont om en stund, men icke..
#20 Vilket "tur" du har haha, min gör fortfarande ont ibland efter 19 v… D:
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Kan väl köra en uppdatering nu också då, det gör inte ont än!! 😃
Uppdaterar igen! 3 veckor efteråt så har det fortfarande inte gjort ont!
Har sett att läktiden varierar mellan 4-8 veckor. Min verkar ha läkt jättebra, och trots att man inte ska "snurra" och vrida på den så har den glidit igenom när jag tvättat med tops osv. Då bör jag väl kunna byta den när det gått 4 veckor - alltså efter kortaste läktiden eftersom det verkar ha läkt bra?
Skulle gärna vilja börja jobba igen och då vill jag sätta i en retainer, därför är jag lite ivrig 😎
Jättesnyggt! Din läkprocess liknar min, gick mycket snabbt och hade inte ont. Jag bytte efter knappt 4 veckor, men var väldigt försiktig och metodisk vid bytet.
#24 Visst är det underbart?! 😃 För min del så hade jag oroat mig heelt i onödan! Men bättre det än tvärtom! 🙂
Har inte hunnit byta ännu, men har nyss beställt smycken men de har ju inte kommit än 👍
#25 Ja visst, skönt att det läkt bra! Så skoj med nytt smycke, det förgyller vardagen med ansiktssmyckning. :)