Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: tatueringar
Läst 9281 ggr
Chazzan
0

Nygjord tatuering

Hej. Jag gjorde för 4 dygns sedan en tatuering på hela underarmen i black n grey.. Smörjer med Bepanthen 3ggr per dag. Några frågor: Det känns som att bepanthen inte går in i huden, tatueringen blir aldrig torr?! (Har tunt lager) Det bränner och sticker ganska mycket i tatueringen till och från och den känns varm, normalt?

Rumblebee
0

Varför vill du att tatueringen ska bli torr? Ser den fin ut för övrigt? Det kan vara att den håller på och läker som den känns så, alternativt en mild allergisk reaktion. Det tror jag att jag hade med min senaste som var i färg. Den var varm cirka två tre veckor efter den gjorts, samt att den kliade i lite mer än en månad med i och med stt den såg fin ut utan konstigheter så lät jag det vars och till slut så försvann besvären av sig själva. (Jag smörjde också med bephanten)

ChristineL
0

Bephanten är det bästa att smörja med enligt mig, och tatueringen ska inte bli torr, tycker tre gånger om dagen är för lite ;) Tänk på att det liksom är ett sår, inte konstigt att det är varmt och kliar nu när det håller på att läka

Nymphadora
0

Bephanten innehåller mandelolja, så om du har nötallergi kan du reagera på salvan. Jag är allergisk, så jag använder Helosan istället och tycker det funkar lika bra. Och slipper knottrig hud och extrem klåda. ;)

Men om du inte är nötallergisk så kan det ju faktiskt bara vara att tatueringen är nygjord. Det skaver en del i början.

Rumblebee
0

Annars kanske essentiella oljor kan fungera. Jag har hittills aldrig haft oljor på en nygjord tatuering men är verkligen något jag tänker prova nästa gång. Och nej man blir inte flottig av det, det beror helt på vilken olja man använder. Jag använder ren jojobaolja till min hy i ansiktet (som lider av rosacea), och den återfuktar huden galant utan att kännas fet eller tilltäppande (som olivolja kan göra). Sedan att man även ser till att inte överdosera.

freeespirit
1

Jag brukar smörja min ganska intensivt med helosan i början för man är ju så jäkla öm då och bephanten är ju väldigt tjockt, gör ont att smörja med.

Stars really can't shine without some darkness.

Carolina747
0

Slänger in ett inlägg i den här tråden eftersom att jag inte tycker det är nödvändigt med ännu en tråd, haha. Gjorde min första tatuering igår, ett kors med en sol bakom mitt mellan skulderbladen typ. Hade den inplastad i drygt 7-8h, sen duschade jag av den, smörjde in den och plastade in den över natten som jag blivit bedd att göra. Han sa även att jag skulle ta bort plasten och smörja in den nu idag, ha ett linne som inte tar alltför mycket i tatueringen samt smörja in med Bepanthen. Låter det vettigt? Litar på tatueraren men skadar inte med lite andra åsikter och erfarenheter också :)

ChristineL
1

#6 - Meningen med ett forum är ju att man ska skapa ny trådar ;) Men ja, det är bara att smörja på! Och ingen mera plast.

Rumblebee
0

#6 Ser inte heller något problem med skötselråden du fick med. Alla tatuerare har lite variation. Vissa säger att man ska ta av plasten innan läggdags, andra efter ett dygn.. Själv har jag aldrig haft plast på i mer än ett dygn totalt. Mina tarueringar (2) har jag tvättat och smörjt tre gånger om dagen. Men smörj så fort tatueringen börjar verkar torr. Ett tips med bephanten är att du värmer upp den lite grann unden kranen så att den blir lite mjukare att smörja med.

[Tilde]
0

#6 Jag har aldrig haft plast på förutom på väg från studion och hem :) Men det låter bra, man ska alltid se till så tatueringen är återfuktad.

FreddieFairlane
4

Denna kommentaren glider nog lite off topic men vill ändå skriva för att klargöra vissa grejer :)
Helosan/bepanten smörjer man med just för att tatuering INTE ska bli torr, en tatuering blir torr på samma sätt som ett sår, skillnaden är att på en tatuering vill man att bläcket ska stanna kvar i huden och inte följa med sårskorpan ut ur kroppen, vilket kan hända om din tatueringen är för torr under läketiden (hela försvinner naturligtvis inte, men vissa delar och den kan bli ojämn o ful).

Plasten ska sitta på i ungefär 1-2 timmar eller tills man kommit hem ifrån studion, den sätts på för att skydda din tatuering mot smuts och kontakt med till exempel din jacka eller nån människa du råkar bumpa in på på vägen hem. Men en tatueringen är fortfarande ett sår, och ett sår måste andas. Därför ska plasten tas dän när man kommit hem, det finns vissa (främst i andra länder) som säger att man ska ha plasten på ett dygn och sedan plasta in den när man ska sova. Men detta är inte bra. Ifall det hade varit de bästa alternativet så skulle majoriteten av svenska tatuerare rekommendera det, men det gör dom inte. En riktigt petnoga tatuerare sätter på tatueringsbandage över tatueringen istället för plast för att den ska kunna andas, detta bandage kan sitta på under ett par timmar längre än plasten, men är du hemma o chillar så är det bästa att ta av plasten/bandaget när du kommit hem, tvätta tatueringen, låta den lufttorka och vara försiktig med att inte låta den komma i kontakt med något smutsigt (helst inget annat än luft)

Blev en lång kommentar och helt off topic ^^ Om någon inte håller med mig så säg ifrån :)

[Tilde]
1

#10 Yes! Man skulle ju aldrig få för sig att täcka över ett vanligt sår med plast, så jag förstår inte grejen med att plasta in tatueringen under läketiden. 🤔

Zadeira
2

Jag vill bara klargöra att det finns olika sorters plast och att man bör följa tatuerarens rekommendation eftersom just din tatuerare vet vilka grejjer hen har och hur man använder det.

Jag gaddade mig i fredags. Plasten som min tatuerare använder är inte vanlig plastfolie eller liknande, utan en särskild plast som man använder vid bland annat brännskador och stora skrapsår på sjukhusen. Den ska sitta på i 48 timmar, sen tar man av den och då är tatueringen i princip läkt och man smörjer tatueringen med Bephanten som vanligt när tatueringen känns torr.

Bäst är alltså att följa just din tatuerares råd, eftersom hen vet vad som används för produkter och hur de funkar!

FreddieFairlane
6

#12 Håller inte med. Ett tatuerare bör veta vad som är bäst. Men om tatueraren startade sin karriär genom att gå som lärling på en studio och sen började jobba på den studion så använder han sig ju bara av de tekniker som används på den studion.

När du dessutom säger att din tatuering är i princip läkt efter 48h med plast på så sjunker mitt förtroende väldigt mycket, speciellt ifall din tatuerare har sagt det.

Ingen får glömma att vem som helst får öppna en tatueringsstudio, vem som helst får hålla i en tatueringsmaskin. Det betyder inte att dom alltid ger goda råd. Även om de allra flesta gör det.