Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 2119 ggr
Stinaah
0

Gömma tungpiercing

Jag är 17 år och fyller 18 i December. Har bestämt mig för att göra Tungpiercing utan målsmans tillåtelse. Detta endast för att mor sagt att jag inte kommer att få ha piercingen hemma här när jag är 18 heller, så det spelar ingen roll. Hon har även sagt att sålänge jag tar ur piercingen hemma så. Detta har jag tänkt lösa med en retainer. Jag är student på annan ort så har en egen lägenhet som jag tänkt stanna i tills svullnaden gått ner etc. Vet även en studio som tar under 18, så det är inga problem så vis. 1. Har tänkt att dölja den så länge som möjligt. Hur gör jag detta? 2. Tror ni retainer kommer dölja det? 3. Några tips för övrigt?

Surpan
0

Men om du inte bor hemma, vad spelar det då för roll?

/Surpan

Stinaah
0

Jag bor ju hemma under helger och lov men vi hyr en lägenhet som är "min" :)

Aleya
13

Ursäkta… men snälla någon. Kan du inte vänta 11 månader och göra det hos någon vettig? Ja du lär ju inte på flera månader kunna ta ut smycket utan att hålet drar ihop sig. Och då kanske du inte ens får in en retainer. Jag säger vänta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stinaah
0

Jag menar alltså att när jag är hemma ha i retainer istället för att ta ut den. Det spelar ju ingen roll om jag är 18 skriver jag ju, får ändå inte ha den hemma. Studion jag ska pierca mig i har jag piercat naveln på förut så det är en bra studio. Mamma vet heller inte om navelpiercingen, den har jag döljt sedan maj 2014.

Surpan
4

Prata med din mamma igen när det är dags att fylla år, då kanske hon tänker om. Det är mitt tips!

Att gömma saker ens föräldrar har förbjudit i hemmet känns respektlöst. Så länge de försörjer dig så tycker jag du kan följa en sån enkel regel.

/Surpan

Calcifer
6

Om du gör det hos en studio som inte kräver att du är 18 eller har målsmans tillstånd så är det en oseriös studio som skulle bli skämd bland de seriösa piercare som finns.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2

#4 men varför göra den hos någon som är så pass oseriös att dom gör utan tillstånd av föräldrarna när man är under 18? Men när du är 18 så är du enligt lagen myndig, vilket du inte är nu. Och min mamma märkte inte ens av min piercing i tungan. Och har inte sagt nå om det. Hur vet du att studion var bra? Hur vet du att nålarna var rena så du inte fått hepatit? Eller någon annan blodsmitta?

Medarbetare för Julen

[Boo91]
3

Vänta tills du fyller 18? Det är ju inte alls lång tid kvar. Plus att du kan göra den hos en seriös studio istället.  Jag har själv Tungpiercing och du måste ha i läkestaven i 2-3 veckor innan du kan byta piercing. Sen läker hålet i tungan ihop snabbt som sjutton när den är nygjord så sätt i din nya piercing på en gång när du byter. Jag vet en som tog ut sin under ett tandläkarbesök o sen fick hon inte i piercingen igen för hålet hade hunnit läka ihop.

Stinaah
0

Jag vet att studion var bra för att man såg hur han tog nya handskar, en engångsnål och sedan sa han att om jag var orolig kunde jag komma tillbaka om två veckor. Det finns ingen lag på att en studio måste ha 18årsgräns. Flera personer som jag är känd med har tagit där. Mamma kommer inte ändra sig för att det går längre tid, har tjatat om detta sen 13 års ålder, så nej. Har aldrig tänkt att ta ur piercingen och låta den vara ur. Har bara tänkt att byta till retainer så fort jag ska hem. Jag sökte inte efter att ni skulle tala mig ur det, för jag kommer göra det. I värsta fall får jag ta ur den när hon märker den, men big deal.

Aleya
5

#9 lag nej, men kloka studios har det som policy. Ja men för att byta måste du väl ta ut den? Annars vore det konstigt. Bara för att man tar nya handskar och en nål så tyder det inte på seriositet. Och sen vet du ju inte ändå om du har fått någon blodsmitta. För ett sådant test har du inte tagit och utförs av sjukvården. Hur ska du göra om du får en eventuell infektion? Och sin mamma undrar var den kommer från? Kan du inte stå för det du gör så gör man det inte.

Medarbetare för Julen

Surpan
2

#9 Jojo, men även fast man har tjatat i lång tid så är det ju en skillnad på att vara 13 och att vara 18, omständigheterna förändras ju.

/Surpan

Stinaah
0

Om jag hade haft en blodsmitta tror jag nog att det skulle ha märkts då jag tagit säkert 5 blodprov sedan dess. Nej men jag syftade på att det inte är någon annans bakterier på nålen då han tar en ny. Studion är http://www.oslobodyart.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=7 Orkar inte tjafsa om det mer. Får hon reda på det står jag för det. Blir det en infektion är lägenheten bredvid sjukhuset, finns även skolsyster att fråga. :) jag tror inte hålet läker igen på någon sekund då jag tar ur staven och sätter i en annan.

Cochon
5

#12 "Blir det en infektion är lägenheten bredvid sjukhuset, finns även skolsyster att fråga." 

Säg inte så, infektionen försvinner ju inte bara för att du går till sjukhuset. Och en infektion i tungan är det sista du vill ha. 😮

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Stinaah
0

Nej men det jag menade var att sjukvården inte är långt ifrån om det nu är så att det skulle bli så, vilket jag inte tror! Två av mina bekanta tog i tungan där och hade inga problem. Jag tog i naveln och har inga problem.

Surpan
0

#14 Det kommer antagligen gå jättebra och helt utan komplikationer. Men jag tycker synd om din mor som du vägrar att anpassa dig till. Du har väntat sedan du var 13 säger du, vad gör det om du väntar ett år till? Kanske kan du säga till din mamma att du önskar dig det i födelsedagspresent?

/Surpan

Aleya
5

#12 ne du, blodsmitta tar ett tag för att visa sig. Hiv ex kan man se först tre månader efter tillfället man smittats. Sen analyserar man inte blodprov för blodsmitta. Det måste begäras. Så du kan ha det utan att veta. Du är så ytterst oansvarig och tänker så kortsiktigt. Jag hoppas för din skull att du sluppit blodsmitta. För det lär du få leva med resten av livet. För att du vill ha något som kan vänta.

Medarbetare för Julen

Stinaah
1

Jo ja, men jag tror att det hon inte vet om lider hon inte av. Får hon reda på det så kommer jag prata med henne. Men kära nån jag tog piercingen för över ett halvår sedan! Varför är alla såna pessimister? Är jag oansvarig för att jag vill ta en piercing PÅ EN STUDIO som har blivit godkänd( som det dessutom står på hemsidan) och som alla har gett bra betyg på? Snubben som piercade mig använde ny nål, så att jag skulle fått en blodsmitta finns inte ens i banorna. Nålen var steril och ur en engångsförpackning. Han gjorde som man skulle, kära nån.

Calcifer
3

Bara för att det finns människor som tagit i tungan och inte hade några problem betyder inte att det gäller för ALLA. Jag tog i tungan, fick feber samma kväll, mådde skitdåligt i en vecka, och hade jag ens försökt ta ur mitt smycke första två-tre veckorna hade jag inte fått i något annat hur mycket jag än försökte. Och då har jag ändå väldigt bra läkkött, t:ex så var jag utan min piercing mellan åldrarna 21-23 och kunde ändå sätta i den igen. Men som redan nämnts så är en studio som inte kräver 18 års ålder eller målsmans underskrift inte seriös och skulle av seriösa studios bli helt nekade att få "umgås". T:ex på mässor om folk visste att de piercade de under 18 kan du glömma att de seriösa studiorna ens skulle skänka dem en blick.

Och det är faktiskt något att tänka på. När du fyllt 18 finns det inget din mamma kan göra - min mamma hatade att jag skaffade en Tungpiercing när jag var 18 men jag var myndig och även om jag bodde hemma så betalade jag för den själv och det var ju inte direkt något som hindrade att jag hjälpte till att tömma diskmaskinen så vad kunde hon säga. Nu är du inte 18, gör du den och din mamma upptäcker det har hon lagen på sin sida om hon säger åt dig att ta ut den.

Stinaah
0

Det jag menade var att det antagligen inte innefattar blodsmittor och sådant på den studion bara för att de piercar underåriga. Jag menade aldrig att inte några problem kan förekomma, men det kan det på alla studios. Om hon nu får reda på den så kan hon ju inte direkt rycka ut den. Skulle det bli så att jag blir tvingen att ta ur den så får det väl bli så

Stinaah
0

En sådan tänkte jag på förresten. Det finns i vit också. Tror ni att det syns väl? (Om man inte står och räcker ut tungan de vill säga)

Calcifer
5

Men varför riskera det? Har du velat ha en så länge kan du väl vänta tills du är 18? Då slipper du 1. Pierca dig hos en oseriös studio som går emot vad ALLA seriösa piercare och tatuerare står för och 2. Slänga bort pengar på något du tvingas ta ut ändå. 

Jag förstår viljan, jag hade bestämt mig för piercing i tungan när jag var 14, men väntade tills jag var 18 av ovanstående anledningar. Det är värt det om man verkligen vill ha något. Så slipper man dels råka ut för idioter till piercare och man slipper slösa pengar på nåt ens förälder ändå tvingar en att ta ut. För bor du under hennes tak och äter hennes mat och har på dig kläder hon köpt åt dig, tro mig, hon kan få dig att ta ut din piercing fortare än ögat blinkar.

Stinaah
0

Jag vet hur hon reagerar. Jag har haft navelpiercing tidigare och berättade då för mina föräldrar. Det slutade med att hon tog min telefon och tvingade mig att ta ut den för att få den. Detta va för 2 år sen. Men man behöver ju inte förutsätta att hon får reda på den? Jag förstår hur du tänker, och uppskattar att du är trevlig iaf, men det är så långt bort.. Sen kommer hon inte acceptera den när ja är 18 heller, så det känns som att det inte direkt spelar roll

Cochon
0

#20 Sånna är roliga, speciellt när O-ringen ramlar av när man äter.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Stinaah
0

Haha, kan tänka mig det ;) men syns den när du pratar, äter etc? Finns denna också:

Stinaah
0
Stinaah
0
Calcifer
2

Det syns. När man pratar, om man råkar gäspa. Min mamma såg min piercing inom en vecka efter att jag tagit den. Vadå känns så långt borta? Om du seriöst vill ha en Tungpiercing bör det inte göra något att få vänta eftersom det bara blir mer rätt då. Jag ville skaffa min första tatuering när jag var 12, fick vänta till efter jag fyllt 18. Då hade jag tid att tänka igenom det en och hundra gånger. Samma sak med mina piercingar. Jag har tre stycken som inte är i öronen och har haft fler, så är absolut inte emot dem. Däremot finns det ingen seriös och ansvarsfull studie som skulle pierca någon under 18 eller utan målsmans tillstånd. Svårare än så är det inte. Det är lite som en "kod", de har. Även om det inte är lagen. Bryter man mot den koden är man inte längre accepterad hos alla de som aldrig skulle bryta mot den.

Stinaah
0

Tiden är redan bokad, jag ska testa. Tvingar hon mig att ta ut den så får det bli så.. Jag och en kompis ska ta samtidigt, och hon har sin förälder med.

Calcifer
4

Tycker synd om piercare och tatuerare i allmänhet när de vet att det finns så oseriösa studios runt omkring i landet.

Stinaah
0

Jag tror det går bra faktiskt. Men kan återkomma om någon anser att det skulle vara intressant :)

Calcifer
2

Jag skulle gärna veta vilken studio det är så jag aldrig går dit.

Stinaah
0

http://www.oslobodyart.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=7 Tycker inte att du ska vara så kritisk. Det är en bra studio.

Stinaah
0

Arvika body art är den jag ska till.

Stinaah
0

Arvika body art är den jag ska till.

Calcifer
3

Inte om de tatuerar eller piercar på barn under 18 år. Då är det ingen bra studio. Tack. nu vet jag, och ska se till att ingen jag känner någonsin går dit.

agneshak
1

#5 Jag tycker det är respektlöst av föräldrarna att inte låta hen se ut som henne vill när hen är vuxen, dvs 18+.

Stinaah
0

Äntligen någon som förstod det jag skrev! Jag vill ju inte ta i smyg egentligen, men det är ändå inte accepterat när jag är myndig så i vilket fall så kommer jag få ta ur den hemma när de ser den. Detta pga deras hus deras regler.

Stinaah
0

Äntligen någon som förstod det jag skrev! Jag vill ju inte ta i smyg egentligen, men det är ändå inte accepterat när jag är myndig så i vilket fall så kommer jag få ta ur den hemma när de ser den. Detta pga deras hus deras regler.

Stinaah
0

Aleya
5

Nu ts har jag kollat på din sk seriösa studios hemsida. Dom tar ju för f-n hål med pistol i öronen. Vilken vettig studio gör det? Sen var det billiga priser. Man får det man betalar för. Sen undrar jag varför du får pierca dig där då dom skriver att målsman måste vara med. Oseriösa så det sjunger om det.

Medarbetare för Julen

Stinaah
0

" På Piercing är det 15års gräns, vi går under denna ålder om du har med målsman. Sjävklart innehar alla våra studios godkännande från Miljö & hälsa samt bydels administrasjonen" Billiga priset tycker inte jag att det är direkt men. De tar i öronsnibben endast med pistol, finns även möjlighet att ta med kanyl där om du missade det.

Surpan
1

#36 respektlöst att ställa krav på sin inneboende? Tycker jag inte. Deras hus deras regler.

/Surpan

JenniferSoderberg
0

När jag tog hål i tungan (var 18) så sa jag ju det samma dag till mina föräldrar, dock, hade jag inte sagt nå, tror jag inte dom vetat de än idag..

Tog min far 5-6 veckor att se min läppiercing.

Var i förrgår in på en studio för att jag och en kompis skulle göra industrial (alltså i örat) var tvungen visa leg innan vi ens fick komma in till piercing avdelningen (piercar ingen under 18), där kände jag mig väldigt säker och visste att jag var i goda händer, vet att du bestämt dig redan, men tycker ändå du bör vänta, och tänk på att du inte ska byta från läkstaven förän efter 2-3 veckor. (:

[Udoon]
3

#41 piercar man minderåriga eller använder pistol över huvud taget så är man oseriös, oavsett vad okunnig tonåring tycker, tyvärr.

catcult
0

Ärsch, jag piercade min tunga när jag var 16 år utan mina föräldrars tillåtelse och det är ingen jättegrej. 😉

Mitt tips till dig är att inte gäspa så att dina föräldrar ser och undvika att äta inför dem den första tiden. Oroa dig inte för mycket, skulle de se den senare är det ingen big deal. Möjligtvis lite sura miner först, men det går över.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Saffran0Spice
2

När du är 18 är du myndig och får bestämma själv - varför bry sig om vad din mamma tycker?
Vad du gör med din kropp som laglig vuxen har hon inte med att göra =)

Stinaah
0

Eftersom att jag har lägenhet har jag planerat att stanna där tills jag kan byta från läkstaven, annars går det nog inte, haha. Tänkte skaffa en svart piercing då den antagligen syns minst, även en retainer. När dem är läkt kan man ju ta ur den när man ska äta etc. För stt minska risken. :)

catcult
0

Jag tycker inte att du behöver bry dig om att din mamma inte vill att du ska ha en Tungpiercing när du är hemma hos henne, det är antagligen något hon bara sagt för att skrämma dig till att inte göra det eller någon underlig "hang-up" hon har. Skulle hon se att du har tungpiercingen i när du är hemma hos henne skulle hon knappast kicka ut dig eller aga dig. 😉

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Stinaah
0

Skulle pappa se så hotar han med att ta mina pengar på banken. Detta tvivlar jag starkt på. Mamma är en sån att det hade varit bättre om jag kom hem med en tatuering än en piercing. Detta förstår jag verkligen inte men ja. Hon kan däremot avsluta mobilabonnemanget och ta telefonen eller liknande. Bättre att försöka gömma den så gått de går ;)

Saffran0Spice
3

#49 Eller så accepterar du att du blir vuxen och får stå för dessa saker själv😉
Tror ju dock inte att dina föräldrar skulle dra undan mattan under dina fötter så där bara pga en piercing. Det låter mer som tomma hot ^^

Karmatarerskanise
6

En "studio" som piercar minderåriga utan förälder och dessutom använder pistol? Wow, du har noll koll på vad seriös studio innebär.

Använder man pistol är man inte rädd om dina kunder.  Och du tänker stödja detta genom att gå dit?

Fy.

Stinaah
0

Haha ja☺️ Använder pistol på en öronsnibb. Inte på något annat ställe. Ja jag kommer gå dit och pierca tungan. Behöver inte höra hur dåligt val jag gör hela tiden för har piercat mig där förut och anser att studion duger fint. Så tyst om det nu tack. :)

Karmatarerskanise
3

#62 Kvittar vad dom piercar med pistolen. Läs gärna vår artikel om det.

Inlägget är låst för nya kommentarer