Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 8163 ggr
MoaHermansson
0

Övertala föräldrar

Någon som vet hur man kan övertala sina föräldrar om att få pierca sig? Hur har ni gjort ni som är under 18, eller vet ni ngt bra tips, som mna kna säga för att få det? Är 14 år, så kan ju inte direkt vänta tills jag är 18 för det kommer ta för lång tid. Det ända de säger är att de inte vill att jag ska göra hål i min kropp men då säger jag att det är min kropp och jag får ha min egna stil och se ut hur jag vill, men då säger de bara att efter jag har tagit navelpiercing kommer jag vilja ha någon piercing på ett annat ställe, men det kommer jag inte vilja ha. Så är det någon som har några tips får ni jättegärna skriva det, sen kan ni också skriva lite saker man behöver tänka på om man tex tar navelpiercing :)

[Udoon]
3

eftersom du inte är myndig så är det inte du som bestämmer det än, tyvärr. se det från den ljusa sidan, 4 år går snabbare än man tror och då kan du göra precis hur du vill👍

Hanna
12

Klart att du kan vänta till dess att du är 18, varför skulle inte det gå? 🙂
Det är dina föräldrar som bestämmer, så säger de nej så är det ett nej.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

MoaHermansson
0

Men jag vill ju ha det nu, det är ju nu jag tycker det är snyggt :(

[rumelle]
2

Klart att du kan vänta. Livet är långt och tiden går fort, du är snart 18. 

Mina föräldrar vägrade låta mig pierca mig så jag väntade tills jag var myndig.

Hanna
11

#3 Fast då kanske du absolut ska vänta om det är nu du tycker att det är snyggt och inte riktigt kan se att det är snyggt senare. Kan ju vara värt att fundera ett par vändor extra. Om jag nu tolkade dig rätt, vill säga.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Westinan
2

Jag sa att det är bättre att pierca mig nu, och kunna ledsna och ta ut dem innan jag blir vuxen och piercingarna kanske begränsar mina val av jobbmöjligheter, istället ta dem som artonårig och sitta på arbetsförmedlingen med ansiktet fullt med metall och inte ledsnar på dem under de kommande fem åren.

Sen erbjöd jag mig att betala kostnaden själv och sa att det är bättre att pengarna går till piercingar istället för snus, cigg och sprit. 

Lycka till och ge inte upp! :)

MoaHermansson
0

Jag menade inte att jag inte kommer tycka det är snyggt sen, för det kommer jag, men såklart jag vill ha det nu, jag vill inte behöva vänta 4 år. 

jag har sagt att jag ska betala själv men de bryr sig inte :/

FreddieFairlane
3

För det första så kan det vara svårt att ens hitta en studio i Sverige som piercar någon under 15 även när föräldrarna är med. Så du får nog vänta tills du är 15.

Om du känner att du måste ha dina föräldrars godkännande så försök komma på något du kan göra som till exempel "Om jag får A i matte, kan jag få pierca naveln då?"

Annars, om du bor långt ner i landet så ta en tripp till Köpenhamn. Där är de inte så noga.

Portie
3

Är föräldrarna bestämda med att det är 18 som gäller så går det nog inte att övertala dom. Min syster ville ha en navelpiercing när hon var 14 och tjatade hål i huvudet på mina föräldrar men dom sa bestämt nej. När hon väl hade fyllt 18 så ville hon inte längre ha någon piercing. Så det var bara bra att mina föräldrar var så pass bestämda som dom faktiskt var.

MoaHermansson
1

tack för tipsen. Har hittat en studio som gör under 15. (Eds kroppskonst i Göteborg)

Ladydragon
3

#10 handlade inte det hela om att dina föräldrar inte godkänner piercingen….urklipp från eras hemsida 

Piercing utförs inte om du…

• Inte är minst 18 år och har giltigt id eller om du inte har målsmans godkännande samt att målsman i person följer med alternativt medbringar ett intyg (se nedan).
Ladydragon
13

sen tycker jag admin borde fundera på om såna här diskussioner ska tillåtas på sajten…det finns en mycket bra anledning till varför det finns åldersgränser och är det då verkligen rätt att diskutera hur man kommer runt det??????

som förälder så håller jag i alla fall stenhårt på åldersgränserna hade min unge kommit hem med en piercing före 18 års ålder så hade den rykt omgående….

MoaHermansson
1

Men varför är det ens åldergräns på piercingar? om en person under 18 tycker att det är skitsnygt att ha tex nevelpiercing ska väll den få ha det eller?  det är ju ens egna stil och någon annan ska inte få påverka hur man ska se ut. det är iaf vad jag tycker :)

[EllenAlicia]
5

DE är svårt och veta vad man vill i framtiden och de är ju inte sökert att du kommer gilla de om 4 år elr mer men jag är i samma sits som dig. JA skaffa mer ål i öronen istället för de får jag. (;

FreddieFairlane
5

Nu glider vi off topic här men: Det finns ingen lag på att man inte får pierca någon under 18. Det finns dock en lag som säger att en person över 16 år får göra vad den vill med sina pengar (tror jag). Men det betyder det inte att en piercare vill pierca någon under 18 för det.

JAG tror att piercare har 18årsgräns av två anledningar. 1: de vill inte hamna i konflikter med någons föräldrar. 2: Dom vill inte riskera att någon under 18 ska få en infektion och/eller nickelallergi, vilket kan förekomma.

#11 det står ju att man får om man har målsmans godkännande.
#12 såna här diskussioner är bra, kanske inte just om att "övertyga föräldrar", men diskussioner om åldersgränser.

Clementinbarn
2

Tänk vad många vi är som suttit i samma situation som dig! T.ex. jag själv! 
Men jag ville pierca läppen redan som 12 åring, det hände dock inte förrän efter jag fyllt 19 år. Piercingar är ett big nono enligt mina föräldrar nämligen.
I vilket fall som helst så förstår jag att det känns som en lång tid med 4 års väntan nu, men när du väl har den om 4 år så kommer du inte alls tänka på hur jobbigt det var att vänta på det. Och visst kan det kanske vara smartare att låta dig pierca dig nu ist för sen när du är 18 år och ska söka jobb osv, men jag tror dina föräldrar hoppas på att du ska sluta vilja pierca dig innan du blir 18 år och kan göra det.

Sen argumentet att du inte kommer vilja ha fler piercingar kan du egentligen inte lova till 100%. Jag skulle minsann BARA ha i läppen, men jag skaffade i tungan också, samt att jag haft industrial och conch. Tror det är väldigt vanligt att man bara ska ha en piercing men sen blir det fler iaf :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Calcifer
7

Jag ville ha en Tungpiercing när jag var 13. Fick vänta tills jag var 18. Alltså, jag förstår att man vill ha något innan man har åldern inne, men tycker inte att man ska behöva övertala någon. Säger föräldrarna nej så gäller det, för du är inte myndig. Det är lite som när folk säger att de ska övertala sina föräldrar att få skaffa ett djur. Säger föräldrarna nej är det DET som gäller. Man kan tjata, övertala, köpslå, osv, men reglerna finns ju där av en anledning. Samma när det gäller alkohol. Eller cigg. Eller tatueringar. Reglerna finns där av en anledning. Nu är en piercing lite lättare att "bli av med" än en tatuering om man skulle ångra sig, men samma princip.

Jag förstår inte att du inte kan vänta tills du är 18. Då blir det ju mer speciellt, för du väntat x antal år på att få något du verkligen vill ha. Jag ville ha djur under hela min uppväxt men då min mamma är allergisk blev det inget. Så fort jag flyttade hemifrån skaffade jag katt, och det var så värt väntan.

Nej det är inte samma sak såklart, men det är fortfarande så att är du inte myndig och dina föräldrar säger nej -  varför övertala? Vänta istället, din navel springer ingenstans utan finns där när du är 18 också, lovar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Thotis90
0

Jag piercade mig första gången när jag var 11 år. Då öronen och näsan. Det fick jag utan tjat. När jag 3 år senare ville pierca ögonbrynen var mamma tveksam. När jag sa att jag kunde betala själv så fick jag ett ja 🤪 Idag är jag 25 år och har piercat mig 7 gånger. En gång efter att jag blev myndig.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

lollynonna
0

#18 fick du pierca näsan då du var 11?:0

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

MoaHermansson
0

#18 Åååh, önskar det var så lätt för mig också. Jag har tíllochmed erbjudit mamma pengar och att jag ska betala själv, men det funkar inte.

Jessiegirl1811
0

Jag är 14 precis som du, piercade tungan med föräldrarnas tillåtelse och sen piercade jag näsan utan tillåtelse. Antar att detta är åldern där man vill verka som mognast och göra "vuxen" saker som att pierca sig. Om du får ett nej så får du acceptera det. Enklare än så är det inte.

http://ask.fm/JessicaReips

RomDoll07
0

Ansiktspiercingar har jag full förståelse för att föräldrar kan vara emot, sånna piercingar är ju väldigt synliga och kan göra att man bemöts med fördomar när man senare ska söka jobb osv. Öron- och navelpiercingar tycker jag dock inte är en så stor grej, det är ju trots allt ställen man enkelt kan dölja om man inte vill att de ska synas. Så att du absolut inte får göra en navelpiercing förrän du är 18 kan jag väll tycka är lite väl hårt, men om dina föräldrar inte tillåter det har du ju inte så mycket val än att vänta, eller möjligen försöka tjata mer ;)

Jag håller dock med dina föräldrar om att du säkert kommer vilja skaffa fler piercingar när du väl har börjat, för så är det ofta. Jag själv började som alla andra med ett hål i varje örsnibb när jag var 9 år, men sen har det bara blivit fler och fler. Idag som snart 22-åring har jag 10 öronpiercingar och 4 till är på gång om några dagar. Jag har dock hållit mig till enbart öronen, tycker det är kul eftersom det går att variera så mycket. Så om du aboslut inte får pierca naveln kanske du kan roa dig med att ta fler hål i öronen istället så länge, det kanske dina föräldrar hellre går med på.

JenniferSoderberg
1

När jag var 14 gjorde jag hål i läppen, på en tågstation, utan tillåtelse, den rök efter typ en månad av döljande för mina föräldrar.

Jag var 17, då jag gjorde min navelpiercing, på en bigboy toa, ohygieniskt och blä, även den utan tillåtelse, efter de sa jag ''ingen mer piercing!''

Sitter nu här med ''ny'' läppiercing, navelpiercing, Tungpiercing, nygjord industrial, vanliga hål i öronen, tatueringar och planerar nya..

Men min poäng skulle iaf vara att, det är mycket bättre att vänta, de saker jag påskyndat har jag inte blivit lika nöjd med, som dom jag gjorde efter jag fyllde 18, hade jag varit du, så hade jag väntat. (:

Elsa
0

Jag har gjort alla mina piercingar under 18 års ålder, var även 16 då jag tatuerade in ett litet hjärta på handleden (med föräldrars tillstånd). Fick göra den om jag följde med till släkten ner till Stockholm ;p

Min navel piercade jag som 13 åring, fick göra det om jag skärpte mig på slöjden i skolan, haha! Tungan fick jag pierca som 14 åring om jag fick godkänt i matte och det fick jag. Läppen fick jag pierca någon dag innan skolavslutningen i nian minns jag, det fick jag göra för att jag precis blivit dumpad och var ledsen och då gjorde mina föräldrar allt för att få mig glad ;D. Som 17 åring piercade jag industrial i örat och det fick jag utan något krav, dom visste att jag ville ta hål i örat och då tyckte jag att den piercingen såg frän ut så då fick jag göra det bara.. ;p

Har piercat bröstvårtan hemma, fast med en kompis som var halvt utbildad. Det rekommenderar jag inte! Försök aldrig pierca dig själv, spelar ingen roll var det är.. Man vet inte vad man håller på med.

För att summera; Ge förslag på att du kan hjälpa till mer hemma? Laga mat, städa osv.. Eller om du kan sätta in en extra växel i skolan och få bättre betyg. Annars får du nog vänta lite, men ja, gör inget hemma iallafall. 🤐

MoaHermansson
0

Tack igen för alla svar :D

Thotis90
0

#19. Ja. Jag fick pierca både öronen och näsan när jag var 11 år. Har fortfarande kvar piercingarna 14 år senare.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor