Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 1503 ggr
RomDoll07
0

"Hål i öronen" en piercing?

Hej!

Vad tycker ni, räknar ni "hål i öronen" som en piercing eller tycker ni att man inte kan jämföra det med andra "riktiga" piercingar?

Hoseok
6

Jag förstår inte grejen med att inte kalla det för piercing. Det är en piercing. Det faller inom kategorin för vad en piercing är.

Michaela-N
2

Det ÄR en piercing. ÖrsnibbspiErcing heter det :)

ChristineL
0

Ja, det är en piercing, inte mer eller mindre riktig än andre genomträngningar.

[Outlawly]
2

Det är piercing :) Man säger säkert till barnen som "tar hål i öronen" så för att piercing är för svårt att säga :P och piercing låter inte lika gulligt

Rumblebee
1

Med tanke på att "pierced" och "piercing" på engelska i stort sett betyder något som tränger sig igenom/borrar sig in så är hål i öronen en piercing.

RomDoll07
1

Jag håller absolut med om det tekniskt sett är en piercing då principen är densamma som andra typer av piercingar, dvs. att man gör hål igenom en kroppsdel och sätter dit ett smycke.

Jag tyckte dock förut att det inte direkt kunde kallas piercing eftersom typ alla har det och det inte känns lika "speciellt" som andra typer av piercingar. Att säga att man har piercingar när man bara har hål i örsnibbarna tyckte jag var lite fånigt, men nu när jag har samlat på mig 12 hål i öronen av olika slag (örsnibb, helix, industrial) har jag börjat kalla det öronpiercing istället.

Zadeira
1

#6, Fast nu för tiden är det väl nästan lika vanligt med andra kroppspiercingar som "hål i öronen"? Inte riktigt kanske, men nu är var och varannan piercad tycker jhag det känns som.

RomDoll07
0

#7 Ja, så är det väll egentligen förståss. Och som #4 var inne på har nog uttrycket "hål i öronen" kommit till eftersom man inte ville säga att barn har piercingar, då man ju särskilt förr hade mycket fördomar om piercingar och tyckte att det var något "fult". Men nu när det börjar bli så pass vanligt att folk har piercingar på andra ställen än örsnibbarna hoppas jag att ordet piercing kommer få en mer positiv innebörd och inte bara associeras med brottslingar, droger och allt annat knäppt folk tänker om kroppsmodifikationer.

Surpan
4

Jag tänker såhär, uttrycket "hål i öronen" kom sig nog innan vi hade ordet piercing etablerat i Sverige. Anledningen till att det hängt kvar är nog dels för att det låter snällare och är enklare att förstå för barn, men också för att folk har ett behov av att skilja på "vanliga" hål i öronen och "ovanliga".  Det känns som att människor med många piercings ibland vill känna sig mer speciella(?) än de med "bara" vanliga hål, och tvärtom såklart - vissa som bara har öronsnibbspiercing vill inte känna att de är piercade.

Personligen så tycker jag det är fånigt att behöva skilja på det på det sättet. Det är piercingar.

/Surpan

FreddieFairlane
2

Det är en piercing utan tvekan. Men jag tror att det blivit "hål i öronen" istället för "öronpiercing" på grund av att tanter osv inte vill va i samma kategori med alla oss fuckups som har piercingar i läppen, tungan, näsan, ögonbrynet. bröstvårtor med mera.

En personlig åsikt jag har som egentligen inte har med detta o göra är att piercingstudios borde ha ca 7årsgräns på örsnibbspiercingar (med målsman). Många har ju nåt sånt men inte alla. Det resulterar INTE i att barnen väntar. Dom åker med mamma till frisören som har en piercingpistol istället. Och det vet vi ju alla att det inte är nåt bra.

Puss :)

[Tilde]
1

Frågar någon om jag har piercings så svarar jag "bara i öronen" - så ja det är en piercing och jag kallar det för det. 🙂