Skador i munnen?
Hejsan! Jag läser till tandsköterska och håller på med ett skolarbete.. Piercingar och hur de kan skada tandkött och tänder är en del i det arbetet. Meningen är att vi ska ha en föreläsning för en gymnasieklass.. Undrar vad ni har haft för problem, om ni har någon bild jag får låna så blir jag jätteglad men framför allt så skulle jag vilja ha tips på hur man undviker skador om man nu ändå vill ha en piercing :-) Och allt annat som ni kan komma på att man ska tänka på innan man bestämmer sig :-)

Då jag hade min Tungpiercing så fick jag inga skador, tvärt om. Jag är sådan som gnisslar tänder i sömnen, men med tungpiercingen så upphörde gnisslandet. Tog ett tag innan jag kom på varför, tills min dåvarande pojkvän såg att jag i sömnen kilade fast piercingstaven i gluggen mellan framtänderna och på så sätt låste fast så käken inte kunde röras och gnissla tänder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag hade en i tungan. Bet av en liten bit av en tand då jag råkade bita i piercingen när jag åt. Sedan började den skava på tandköttet vid en tand så tandhalsen riskerade att blottas så jag fick ta ut den.
Fick också veta att mitt friskvårdsavtal inte skulle gälla om tex en tand gick sönder oavsett om.det berodde på piercingen eller inte.
Jag har en labret - en stav genom underläppen med en platta på insidan. Jag har valt att ha stavar i plast eftersom jag hör och känner hur det "klirrar" när jag har metallstav (eller ring i läppen). Har haft piercingen i några år och inte fått några bannor från tandläkaren, så jag tror inte det har uppstått några skador (har själv inte märkt av något heller). Men som sagt, jag undviker metall i munnen, vilket jag tror kan vara bra, om det finns möjlighet till det. Det är också viktigt att ha rätt längd på staven så man inte biter i den av misstag, men är staven i plast så gör det ju ändå ingen skada.
Har haft diverse labretter i munnen. Nu har jag en medusa och två stavar i kinderna. Jag använder bioflex, vilket inte ska skada emaljen. Men, munhygienen kan ändå bli lidande då bakterier fastnar på själva piercingen om man inte rengör den likt tänderna.
Jag hade labret i 4 år, och den skadade mitt tandkött rejält, så jag plockade ur den och nu börjar det läka ihop… Tar ett tag dock. Min medusa skadade inget alls och än så länge så är det okej med Tungpiercing. Tror det är väldigt olika, munnen är ju olika stor, och läpparna sitter olika långt ner/upp! 😃