Börjat töja, ömt öra
Hej! Jag har bestämt mig för att börja töja mina öron. Har läst på en del, så jag bestämde mig för att börja töja de första mm med vanliga cbr-ringar. Beställde hem ringar i storlekarna 1,6 mm, 2 mm och 2,5 mm. Dock så hade jag en ring på 1,6 hemma redan så jag bestämde mig att sätta i den i det vänstra örat. Trodde inte det skulle vara så svårt eftersom jag ibland sätter in cbr-ringar på 1,2 mm i öronen. Dock så var det rätt krångligt att få in 1,6 mm ringen. Det var liksom svårt att hitta utgångshålet på baksidan. Kändes som jag var vid hålet vid flertal tillfällen men icke. Känns som om jag irriterade vävnaden runt omkring. Nu sitter den i, men den ömmar. Har tagit ut den ett par gånger, nu är den lätt att sätta i, men den ömmar fortfarande. Örat känns lite svullet. Gör även lite ont när man rör vid ringen. Jag undrar mest om det är vanligt eller om det finns något jag borde göra. Satt i ringen igår förresten om ni undrar. Jag ber om ursäkt för ett möjligen rörigt inlägg! Bifogar en bild på örat också Tack på förhand! :)
// Matilda
Och självklart blir bilden felvriden haha aja..
// Matilda
Glömde säga att det inte har kommit blod från hålet!
// Matilda
det kan ömma lite efteråt, särskilt när man börjar då det blir ganska stor ökning i storlek. men så länge det inte gör väldigt ont, blir väldigt svullet eller blöder så är det ingen fara. bättre att låta ringen sitta i istället för att ta ut och in den hela tiden, irriterar mindre så. badda med koksaltlösning om det vätskar sig eller något, och håll lite koll så du inte fått en blowout. och vänta minst en månad tills du går upp i storlek. massera gärna med någon olja eller så emellanåt och var snäll mot dina öron tills dess🙂
Tack så mycket för alla svar. Det var i princip så jag tänkte, dock blir jag lite orolig över hur pass bra det kommer gå att få i ringen i andra örat. Men borde väl gå om man tar en varm dusch eller så innan? Jag bli bara orolig eftersom allt jag hört är att det inte ska göra ont att töja osv. :)
// Matilda
Basta när du sätter in ringen i andra örat, det har alla mina vänner gjort i princip, huden i örat blir som slappt och det gör tydligen inte ont alls. (:
Bra ide! Måste få tillgång till bastu dock haha ;)
// Matilda
ta och duscha varmt och olja in både ring och öra så ska det gå bra. men tar det stopp så tvinga inte i det.
Det ska inte göra ont när man töjer, varken i början eller sedan. Det ska inte svillna heller.
Vad är ringen i för material?
Klart de gör lite ont i början Hera :). Låt örat vila och pilla inte med smycket så mycket. Var lite öm och så ibörjan jag med men gick över efter nån dag bara. Bästa är att ge tid och va uppmärksam att de går bra
#11 Nej, det är inte klart.
Det är skillnad på att göra ont och att kännas. Det ska inte uppstå någon större smärta eller som håller i sig långvarigt. Precis när du sätter i smycket är det inte konstigt att det känns lite, typ pirrar till men känslan ska vara snabbt övergående. Börjar det bulta, svida och göra ont så bör du ta det lite lugnare och vänta.