Tatuering vid jojo-vikt
Jag har velat tatuera mig i flera år nu men oroar mig lite då jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt men även väldigt lätt för att gå ner så det är mycket upp och ner… Hur påverkas tatueringen? Min tanke är att tatuera en vit lilja på insidan av min handled (funkar det även fast det är pyttelite ärrvävnad där? Vi snackar syns knappt-lite), en som ska vara uppe vid axeln men både på armen och axeln typ om ni förstår och sedan några fler som inte är bestämda riktigt vad och var än men det är den vid axeln som oroar mig.. Mitt fett är rätt jämnt fördelat och har alltid dragit ihop sig i den takt jag gått ner så vad tror ni? Måste jag vänta tills vikten är stabil? Den är liksom stabil när mitt psyke är stabilt (kunde hända lite oftare tycker jag). Och riktigt hur ont kommer det göra…?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Insidan av handleden är ett ställe där man inte har så mycket fett, men öht så brukar tatueringar se fina ut nästan oavsett vart de sitter vid viktupp- och -nedgång. Runt naveln och så kanske kan vara lite knepigt om man går upp eller ner väldigt mycket i vikt. Jag tror inte du behöver oroa dig alls över det, men du kan ju alltid fråga en tatuerare om vad de tycker. De brukar ha koll 🙂
När det gäller ärrvävnad så beror det på hur kraftig den är. Jag har tatuerat över lite ärrvävnad på ett par ställen och det har gått hur bra som helst och blivit bra.
Hur ont det kommer göra är väldigt individuellt, så det är svårt att säga. Vissa stället gör mer ont än andra.
Tatueringar vid viktförändring brukar sällan vara något problem, särskilt på ställen som har förhållandevis lite fett. Om vi inte snackar om jättestor viktförändring och dessutom i normal takt så stressas inte huden heller utan den följer kroppen och det brukar inte påverka tatueringen särskilt mycket.
Angående ärrvävnad så ska inte några små, ljusa, tunna ärr vara några problem. Jag har små tatueringar på båda handleder över minimala ärr, sen har jag en stor gjord över ganska många ärr på underarmen. Färg kan fästa lite annorlunda på ärr och det kan bli lite nyanser, samt att ärrvävnad har lite annan uppbyggnad. Men det brukar tatueraren vara bra på att både bedöma och berätta om ifall du frågar.
Så bra! Det handlar om 10-20 kilo upp och ner i rätt lugn takt och har inte haft problem med massa lös hud efter nedgång. Överarmarna brukar vara där det släpper sist men även där har det inte varit några problem. Och tatueringen ska vara helsvart så blir ju inte massa små blommor som blir fel storlek och sånt tänker jag.
Skulle inte tro att det blir något stort problem att tatuera underarmen heller då det bara rör sig om ljusa ärr som läkt väldigt bra. Men rådfrågar absolut när det blir dags!
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid