Navelpiercing
Piercade min navel i onsdags och den verkar läka bra! Nu till mina funderingar och frågor, hur lång tid brukar de ta för en navelpiercing att läka? Och om man har ett ärr från naveln och uppåt som piercingen typ sitter igenom, kommer det påverka läketiden något? Och efter hur lång tid kan man byta smycket?
Ni som har får gärna berätta hur de va för er och hur lång tid efter ni bytte?
Naveln är ofta svårläkta och kan bråka länge. Sitter den i ett ärr kan det bli svårare, men som allt annat är det personligt.
Smycket ska inte bytas innan det är läkt. Detta måste din piercare berättat?
Jo #1 men tänkte om någon annan har och hur länge dom väntade innan dom bytte? Mitt ser otroligt fint ut nu inte ens n vecka efter men tänker ju inte byta än på länge :)
Jag hade min ett år, sen gav jag upp, den bara krånglade.
Fick du ingen info kring läkning och sånt av piercaren?
/Christine
#4 Hon sa att jag kunde byta när jag tyckte de såg fint ut! :)
#5 Din piercare verkar inte seriös… En piercing ser ju för det mesta fin ut i början och efter ett tag börjar den läka. Man ska inte byta ett navelsmycke på flera månader helst då det kan se läkt ut men inte vara det på insidan (plus att insidan är väldigt skör i början och kan gå sönder när man tar ur och i ett nytt smycke)
#3 Måste säga att jag tycker ditt ärr ser lite häftigt ut, hehe. Måste se snyggt ut på stranden med kontrasten typ med de vita ärret och solbruna huden, och navelpiercingen också…😇
Jag bytte efter tre månader även fast jag visste att det inte läkt, hade just visat en vän smyckena jag hade och hon sa typ att hon hade gjort typ en månad efter hon tog så jag tänkte F** it. Misstag haha, det var svårt att få i den och jag tror jag skadade huden en del då. Men märker du att det inte längre vätskar eller sårar eller gör ont alls så är det väl fritt fram.😃Antar jag… ingen expert, men mitt tips.😇
Jag piercade naveln för 1 månad sen och har inga problem alls med den. Men jag har flera piercingar och har alltid varit superförsiktig med byte av smycke osv. Det är så onödigt att riskera något. Jag har tänkt vänta med att byta smycke tills jag har haft den ca ett halvår för säkerhetens skull.
Har väldigt bra läkekött och det vet jag sedan tidigare då både piercingar och tatueringar har läkt otroligt fort, så jag tror ärligt talat min navel redan har läkt. Men skulle aldrig riskera något! Så rekommenderar dig att vara lika försiktig som jag😊
Sen rekommenderar jag att använda något annat än plåster att täcka över den med. Antar att du sover med plåster? :) Det gjorde jag och det blev sår för mig också, så bytte ut det till en tunnare tejp som man kan köpa på apoteket.
Lycka till 😃
Det finns för övrigt plåster för känslig hud. :) De är dock dyrare, men de funkar t.ex för mig som annars också får stora sår av vanliga plåster.
Så ser den ut nu och har bytt piercing från 1,2 till 1,6 som man ska ha! Den är super fin och varar och vätskar ingenting, den gör inte ont över huvud taget längre heller :)
Fick nå ryck och bara lära bada i fredags så har även badat med den på badhus och den blev nästan finare efter att jag badade :)
Är otroligt nöjd med den och man tänker inte på min ärr mer :)
#10 Rengör nu riktigt noga! Min började klödda och vandra efter att jag var i badhus trots att den var fyra månader gammal…
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#11 rengjorde inte jätte noga men den är super fin fortfarande och har inte visat nåt täcken på att vara irriterad :)