Septum luktar
Hej på er! Jag piercade min septum för 7 veckor sedan. Efter ca 6 veckor kändes den så gott som läkt så jag slutade att göra rent den (har bara använt koksaltlösning när jag gjort rent den). För några dagar sedan började den lukta konstigt när jag vred på smycket, och trots att jag gjort rent den två gånger om dagen i fyra dagar så luktar den fortfarande. Det är varken rött eller svullet, vätskar inte och varar inte så jag tror inte att det är en infektion. Vet ni vad det kan vara?
Den blir ju små smutsig oavsett speciellt känner man det när man vrider på den, tvättade mitt smycke med alkohol m.m häromdagen (eftersom jag haft den så länge så jag kan ta ut den) tar bara några dagar så känner jag doften igen och det kommer oftare på sommar halvåret än vinterhalvåret.
Yepp, det är döda hudceller och smuts som skapar doften du känner. Jag har töjt min septum till 3 mm och det luktar mer nu när jag vrider på den än vad det gjorde när den var 1.6 mm.
Oftast när jag sminkar mig och vrider på min septum efteråt (om det gått ett tag) så luktar det verkligen inte gott. Men jag är väldigt noga med min hygien så det är de gånger jag glömt göra rent den efter sminkningen som det luktar. Så ser man till att göra rent ofta och inte får smink eller liknande på den så bör man inte känna någon lukt. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Menar ni att det alltid kommer att lukta så eller bara tills den läkt ordentligt? Hur ska jag göra för att få bort lukten? Den gör mig galen!
#3 Som jag skrev så är det döda hudceller och smuts som gör att det luktar, så håller du bara din septum ren så bör det inte lukta något alls mer eller mindre. Det kommer alltid lukta så om den inte rengörs dagligen. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Haft min i flera år och det luktar ibland precis som fuzzie skriver när man ej vart där och gjort rent ordentligt eller ofta, jag brukar tvätta min i duschen med samma intim tvål från aco som är till kvinnliga delarna där nere, men senaste dagarna så har jag inte duschat huvudet då jag försöker få håret i balans (bara snabbtvätt av hyn i ansiktet) och då blir det sådär..
Tack för hjälpen! Vad ska jag tvätta med? Fortsätta med koksaltlösning? Tyckerinte att det hjälper emot lukten…
Ta lite tvål, koksaltslösningen är ju för att dra ut eventuell sårvätska och göra rent men med lite tvål så får du bort mera illaluktande orenheter.
En sjuveckors piercing borde tåla det.
Jag provar med lite tvål. Ska jag låta smycket vara i eller ska jag ta ur det? Hur ser jag till att få ur all tvål ur hålet?
jag brukar bara vicka fram och tillbaka eller ta ut, jag brukar ju även alkohola smycket och sätta i det igen så att det akoholar hålet men det är kanske inte att rekommendera :P