Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: frågor-och-svar
Läst 1240 ggr
[Tilde]
0

Hur stark solskyddsfaktor?

Hur stark solskyddsfaktor brukar ni ha på era tatueringar? Hur stark bör man ha om man är utomlands på stranden?

Anterrabae
0

Man brukar säga att solskyddet ökar lika många gånger som faktorn. Så om jag i vanliga fall kan vara ute i 1h innan jag bränner mig så ger solskyddsfaktor 10 mig 10 timmar. Jag är väldigt ljus, så utomlands typ Grekland kan jag knappt vara ute en kvart utan spf innan jag bränner mig. Då ger spf 10 bara 10 kvartar. Det räcker inte för mig… :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[WickedAlly]
0

Fuskar och kör utan men nu är jag visserligen aldrig utomlands, skulle jag vart det och velat ligga på stranden så hade jag nog kört på 25 i alla fall.

[Tilde]
0

#1 Hmm… Blir också lätt bränd. Brukar normalt ha 15-30 men blir bränd beroende på hur stark solen är, haha. Ska jag ligga på stranden utomlands vill jag ha en väldigt hög solskyddsfaktor till tatueringarna för att säkra mig att jag inte bränner dem… Vet bara inte hur hög. 😕 Känns som om jag blir bränd vad jag än har på mig efter några timmar på stranden.

Afturelding
0

Jag som är så himla blek och dessutom lite rödhårig kör alltid på 30 eller 50.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
0

#4 Har en rödtott i familjen 😃 Ska nog köpa 50 tror jag, utifall. Fick soleksem förra året i början av sommaren, så min hud har blivit väldigt solkänslig (brukade bli pepparkaksbrun som liten dock).  50 till tatueringarna och något lägre till resten, kanske.

Wony
0

Jag skulle satsa på 50, för att vara på säkra sidan. Jag är rätt ljus och har 20-30 normalt på sommaren, 50 om jag ska vara ute länge i stark sol. Men viktigaste av allt är att ta på mycket solkräm, gärna mer än man tror behövs. För skyddet minskar ju om man stryker på för tunt, eller inte stryker på mer lite då och då.

Karmatarerskanise
0

Hade också valt 50.

[Tilde]
0

Ok tack för svar! Då ska jag skaffa en 50 👍 Får nog ta med den till stranden eller ute när vi går på stan utomlands så jag kan smörja in då och då.

soetisen
0

Jag brukar ta 50, känns säkrast. Vill minska chansen så mycket som möjligt att den bleks så tar det säkra före det osäkra. Tatueringen ska ju ändå sitta där hela livet.

- Medarbetare på studier.ifokus

Wony
0

Har förresten för mig att man kan köpa 50+ också, som ska vara ännu mer skyddande. Men jag använder mest 30, så har inte så stor koll på det.

[Udoon]
1

Alltid 50+, inte bara på bläcket heller. Jag trivs med att vara blek som en fiskmage, jag😃

Fingerprints
0

Har alltid ett 50-stick i väskan som jag smetar på när det blir soligt och jag kommer ihåg. Skönt med stick för då kan man bara dra det över tatueringen.

Regnbåge