Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 1081 ggr
adelii
0

Industrial piercing?

Hej! Har någon industrial piercing? Ska ksk skaffa å hut ont gör det från skala 1-10 och hur ska man rengöra och hur lång är läkningstiden?

Karmatarerskanise
0

Läketiden varierar stort. Men minst tre månader.  Kan dock ta upp till ett år och en del läker aldrig. Är en piercing som ofta får problem eftersom den sitter i brosk.

Rengöringsråd ger piercaren. Vanligt är koksaltlösning och tvätt med mild parfymfri tvål.

Jag hade en. Gjorde verkligen ont att göra och skulle aldrig göra om det. Tog ut min efter en vecka eftersom jag fick en kraftig infektion som gjorde hemskt ont.

sp0ngeb0b
0

Jag har ingen, men har två kompisar som har och har själv diverse andra broskpiercingar. Smärtan gör olika ont för alla och kan också bero på hur du mår just den dagen, hur du har sovit och ätit etc. Men industrial är så klart extra jobbig för det är 2 hål som ska göras direkt efter varandra. Vad jag har hört är läkningstiden för broskpiercingar 6-12 månader, beroende på hur man tar hand om den samt att det är olika från person till person. Jag har använt H2Ocean piercingspray som är saltvatten på sprayburk i princip. Riktigt bra! Men annars vet jag att många piercare förespråkar koksaltlösning, vilket också fungerar riktigt bra. Man brukar rengöra ett par gånger om dagen, men din piercare kommer berätta för dig hur du ska göra.

Galenidjur
0

Smärta är väldigt individuellt, men jag själv tyckte inte det gjorde speciellt ont. Det var efteråt som det gjorde ont. Direkt efter jag gjort den och några timmar efteråt kändes det varmt och ömt och kände hur det pulserade i hela örat.  Det tog också rätt lång tid (alltså månader) innan man kunde röra vid örat utan att det gjorde ont.  Minns speciellt ett tillfälle Ca 6 månader efter att jag gjort den. Den var relativt läkt och gjorde inte speciellt ont att ta på, men råkade flänga till örat med en hårborste och det gjorde såååååååååååååååå ont. Och örat svullnade självklart direkt och började vara och krångla. Tog någon vecka innan det blev bra igen.

Jag skulle vilja påstå att det inte var förrän i början av det här året som min läkte helt (jag gjorde piercingen sommaren 2014) och innan  dess fick jag vara väldigt noga med rengöring annars blev den infekterad DIREKT. Det bildades också mycket lätt stora svullna knölar vid varje hål om jag t.ex. använde hörlurar för mycket eller om jag sov för mycket på den sidan. Dessa gick dock ner när irritationen lagt sig.   

Att få permanenta knölar är dock mycket vanligt så det vill jag varna för (antingen hypertropic scars eller keloider). Har själv två stycken (på insidan av översta hålet och på utsidan av nedersta hålet) som jag personligen inte tycker är speciellt störande ändå, MEN det har hänt att de växer sig större om jag utsätter örat för för mycket tryck (främst från hörlurar och att sova på den sidan.)  Så det är något jag alltid har i åtanke.  

Hålen blir också fortfarande mycket lätt irriterade och ömma  varje gång jag byter smycke, men det försvinner efter en vecka eller så.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Ammepamme
0

Har haft min i snart 4 månader. Den gjorde ont att göra och strulade mycket speciellt i början. Gjorde ont och var jätte svullet i början. Jag gick i uppsatt hår varje dag samt sov i uppsatt i typ en månad och så tvättade jag med koksaltlösning morgon och kväll men nu så tvättar jag av lite i duschen eller har koksaltlösning 1 gång om dagen. Fick "skinn kulor" vid hålen som jag trodde skulle bli kvar men dom försvann så småningom. Piercingen har strulat lite till och från men nu är det lugnt Känner att den inte är läkt än och dessutom har jag hört att industrial tar 6-12 månader att läka. Nu har jag inga problem med den men den är jobbig att sköta om så om du inte är beredd att sköta den ordentligt så borde du inte skaffa den.